Under Femton-grundaren om content marketing och entreprenörskap

Podcast med Henric Smolak, vd på Strossle

Podcast med Henric Smolak, vd på Strossle och hjärnan bakom podden Under Femton, om content marketing och entreprenörskap.

http://Peter%20Hellgren%20Consid%20VD

Peter Hellgren

VD Consid AB

peter.hellgren@consid.se 073-350 88 70

 

Henric Smolak om content marketing och entreprenörskap

I avsnitt 73 av digitala influencer-podden gästar Henric Smolak som är vd på Strossle – medieplattformen som hjälper publicister och annonsörer att distribuera sitt innehåll samt driva trafik med hjälp av content marketing. Henric är också hjärnan bakom Under Femton – en podcast med syftet att demokratisera kunskap under femton minuter. I dagens avsnitt bryter vi ned begreppet content marketing samt pratar om framtiden för podcasts och trender inom marknadsföring. Trevlig lyssning!

Vem är Henric Smolak?

Henric började med att läsa en ingenjörsexamen på LTH. Under studietiden grundade han Qulart – ”your personal magazine online” där användare kunde bygga sitt eget innehållsflöde. Han grundade även BeatMe – en app där studenter kunde hitta sportpartners och planera träning tillsammans. Dessutom grundade han WinR – en sport- och e-sportsplattform där gamers tävlade om ranking, kryptovalutor och ära. Han jobbade även med kundservice på Swedbank under studietiden.

2016 grundade han Fred Patrone – ett smyckesföretag som kombinerade design med hållbarhet. Han sålde av sina ägarandelar 2017. Mellan oktober 2018 – april 2020 drev han podden ”Let’s talk for a change” på Norrsken Foundation. Sedan november 2017 driver han podden Under Femton. Sedan 2013 har han jobbat på Strossle. Sedan december 2019 är han vd på bolaget.

Höjdpunkter från avsnittet:

I dagens avsnitt kommer vi att prata om Henrics karriärresa från det att han studerade till ingenjör på LTH till det att han startade podcasten ”under femton” och medieplattformen Strossle. Vi kommer att prata om native advertisement, content marketing samt gå in på framtidens potentiella marknadsföringstrender. Henric kommer utöver detta också ge sina bästa råd för hur man bäst bedriver en framgångsrik podcast, hur man skapar och upprätthåller en bra företagskultur samt hur man digitaliserar sitt företag på bästa sätt.

Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.

[01:45] – Välkommen till dagens avsnitt Henric Smolak, vd på mediatech-plattformen Strossle och hjärnan bakom podcasten ”under femton”.

[02:10] – Hur ser vardagen ut för en vd på Strossle?

[04:20] – Strossle är en mediatech-plattform mellan publicister och annonsörer. Dels hjälper de publicister att driva trafik genom native advertising men hjälper också annonsörer att distribuera sitt innehåll i Strossles ägda positioner hos diverse publicister. Här berättar Henric mer om Strossle.

[06:15] – Strossle listades som nummer ett på Deloittes ”fastest-growing technology, media, telecommunication, life sciences and energy tech companies” i Europa år 2018 då de gjorde en tillväxt 19,900%. Här berättar Henric mer om detta.

[09:00] – Hur bygger man en bra företagskultur?

[10:45] – Strossle har en gedigen kundportfolio där man bland annat hittar varumärken som Coca Cola, Santander, Nissan mm. Här berättar Henric om hur Strossle har hjälpt dessa varumärken att frodas på marknaden.

[14:20] – Hur skiljer sig growth- och performance marketing från content marketing?

[16:45] – Vilka är de viktigaste trenderna inom digital marknadsföring och kommunikation just nu?

[17:40] – Henric delar med sig av sina hetaste tips kring content marketing.

[19:25] – Här pratar vi om Henrics entreprenörsresa från det att han pluggade till ingenjör med inriktning industriell ekonomi på LTH till att han grundade Strossle.

[21:45] – Henric är hjärnan bakom podcasten ”under femton”. Här berättar han mer om denna podd och hur idén kom till.

[24:35] – Kan Covid-19 var en förutsättning för nya, spännande innovationer?

[25:30] – Vad är Henrics största lärdom när det kommer till att driva en framgångsrik podcast?

[27:50] – Henric ger sina tips till företag och privatpersoner som vill starta en podcast.

[34:05] – Henric delar med sig av sina hetaste digitaliseringstips till företag.

[36:35] – Henric ger sina bästa tips till studenter och framtida yrkesverksamma.

[38:10] – Så här gör du om du vill veta mer om Henric Smolak och Strossle.

– Få dina användare att tänka, skratta, känna inspiration eller lära sig något nytt. Då kommer de att komma ihåg ditt varumärke när det är dags att köpa.

Henric Smolak, grundare och vd på Strossle

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var 1 050 000 000 kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser