Podcast om spelutveckling med David Mullich

Om spelsuccén Heroes of Might and Magic 3, spelutveckling och spelindustrins framtid.

UTVECKLA #4: Spelutveckling med David Mullich

I det fjärde avsnittet av UTVECKLA träffar vi David Mullich, spelutvecklingslegendaren som bland annat ligger bakom spelsuccén Heroes of Might & Magic 3, i Los Angeles.

Vad handlar egentligen spelutveckling om? Hur går man tillväga för att utveckla ett spel? Hur ser gamingindustrin ut idag? Hur utvecklas den framöver? Och vad är egentligen nyckelfaktorerna för ett lyckat spel?

Highligths:

00:43 HEJ! (Swedish intro)
13:10 Welcome, David Mullich! (Start of interview)
23:01 The making of board games
28:13 The process of developing a game
39:31 The development of the gaming industry
45:46 The success story of Heroes of Might and Magic 3
1:00:40 Emotions in games
1:05:35 How to make a well balanced game
1:09:00 Game design at a film school
1:12:45 How to create your first game
1:15:14 Där satt den du! (Swedish outro)

 

- When they asked me to do a sequel of Heroes 2, I was worried. There was nowhere to go but down.

David Mullich

Consid – ett prisvinnande bolag

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag och erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Bolaget grundades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag nära 1000 anställda. Omsättningen för 2019 var strax över 1 miljard kronor.

Gasellföretag Dagens Industri

Gasellföretag
8 år i rad

Superföretag Veckans Affärer IT-konsultbolag

Superföretag
7 år i rad

Karriärföretag 2020

Karriärföretag
5 år i rad

Sveriges bästa arbetsgivare Universum IT-bolag

Sveriges bästa
arbetsgivare

Läs mer om våra utmärkelser