Pressmeddelande - 23 jan 2023

Jonas Ydkvist tillträder som ny vd för Paradigm

PRESSMEDDELANDE 2023-01-23

I slutet av januari återvänder ett välkänt ansikte till Paradigm när den prisbelönta varumärkesbyrån topprekryterar Jonas Ydkvist som ny vd. Jonas Ydkvist representerar en stark vision och har ett brinnande engagemang för att sätta både varumärkesfrågan och Paradigm ännu tydligare på kartan. I ett samtal berättar han om hur ett starkt varumärke påverkar försäljning, lönsamhet och lojalitet.

– Att forma ett varumärke handlar om att förmedla associationer som bygger förtroende och sympati, så att du i förlängningen blir ett naturligt förstaval. De flesta beslut vi fattar är känslomässigt drivna, och därför är varumärkesfrågan mer närvarande än de flesta tror även inom business-to-business, säger Jonas Ydkvist, ny vd på Paradigm.

Den prisbelönta varumärkesbyrån Paradigm topprekryterar Jonas Ydkvist som ny vd. Han har en lång och gedigen erfarenhet av varumärkes- och kommunikationsarbete bakom sig både från byråsidan såväl som näringslivet. Jonas Ydkvist har tidigare arbetat för Paradigm mellan åren 2016 och 2020. Men för två år sedan bytte han riktning för att fortsätta sin resa som kommunikationskonsult i egen regi med utgångspunkt i Barcelona.

– Pandemin suddade ut gränserna kring var en arbetsuppgift kan utföras. Vilket gjorde det möjligt för mig att arbeta vidare mot den svenska marknaden utan några större bekymmer trots geografisk distans, säger Jonas Ydkvist.

Jonas Ydkvist har genom sin yrkeskarriär aldrig slutat att fascinera. Han vet vad som fungerar och behövs för att företag ska sätta avtryck hos publiken. Mellan åren 2012 till 2014 arbetade han som Strategic Marketing Communications Manager på Volvo Trucks, en tid då flera omtalande lanseringar ägde rum. Bland annat den mångfaldigt prisade reklamfilm ”The Epic Split” från 2013 där Jean-Claude van Damme står balanserandes på backspeglarna mellan två lastbilar. Den är bara ett bland många exempel på sammanhang där Jonas Ydkvist har visat sin förmåga att kombinera innovation och nytänkande med eftertänksamhet och en analytiskfinnes.

– Vi har ett stort ansvar att bryta idén om att varumärke är en avdelning eller en skrivbordsprodukt. När investeringen i ett varumärke utnyttjas optimalt så präglar det verksamheten i allt man gör. Varje dag. I en värld där vi slarvigt säger att ”konkurrensen hårdnar” är ett starkt varumärke inte bara en fördel. Det är en nödvändighet, poängterar Jonas Ydkvist.

Beslutet att vända tillbaka hem till Sverige och tillträda rollen som vd Paradigm är något som Jonas Ydkvist talar med stor entusiasm kring. För en sak som han saknat som egen är styrkan han finner i nära kollegor. Speciellt eftersom han inom kreativa yrken uttrycker att lagarbete ofta är nyckeln till framgång.

– Jag är väldigt glad att kunna återvända och bidra till Paradigms fortsatta framgångar – det är en oerhört stimulerande miljö att befinna sig i. Drivna och vassa kollegor, ett genomtänkt erbjudande som gör praktisk skillnad, säger Jonas Ydkvist med ett stort leende.

Nyckeln till fortsatt framgång

Den prisbelönta varumärkesbyrån Paradigm startades 2008 och förvärvades drygt tio år senare av it- och kommunikationsbolaget Consid som ett led i att stärka Consids strategiska erbjudande. Sedan dess har ett idealiskt team av både erfarenhet och talang byggts upp för att kunna hantera de mest utmanade strategiska varumärkes- och kommunikationsfrågorna. Paradigm arbetar idag med allt från stora väletablerade företag till nystartade framtidsföretag.

Jonas Ydkvist ser främst två delar som viktiga i arbetet med att fortsätta utveckla Paradigm även framöver:

– Jag ser fram emot att sätta både varumärkesfrågan och Paradigm ännu tydligare på kartan. En av nycklarna är givetvis våra fantastiska medarbetare som ger oss en grund att stå på. Deras engagemang, attityd och kunskap är det som bygger våra kunders dokumenterad höga förtroende och lojalitet, och som gör att vi för sjunde året i rad är nominerade i Årets Byrå. Jonas fortsätter: – Den andra nyckeln är vår tillhörighet inom Consid. Här finns ett nätverk, och ett totalerbjudande som, om det utnyttjas rätt, kan summeras som ”ett plus ett blir tre”.

Vill du veta mer?

Hör av dig!

    Ta del av fler nyheter

    Consid ballonger
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid störst i Sverige på offentlig upphandling

    1 dag sedan

    It- och kommunikationsföretaget Consid vinner flest offentliga upphandlingar av it-tjänster i Sverige. Drygt 400 it-företag tilldelas kontrakt eller ramavtal årligen och enligt Upphandlingsmyndigheten har Consid tagit hem flest upphandlingar. För 2021 handlade det om 28 stycken.

    Jonas Ydkvist, ny vd Paradigm
    Pressmeddelande, Sverige

    Varumärkesveteranen Jonas Ydkvist ny vd för Paradigm

    2023-01-23

    I slutet av januari återvänder ett välkänt ansikte till Paradigm när den prisbelönta varumärkesbyrån topprekryterar Jonas Ydkvist som ny vd. Jonas Ydkvist representerar en stark vision och har ett brinnande engagemang för att sätta både varumärkesfrågan och Paradigm ännu tydligare på kartan. I ett samtal berättar han om hur ett starkt varumärke påverkar försäljning, lönsamhet och lojalitet.

    HallandsHamnar
    Pressmeddelande, Varberg

    Consid vinner ramavtal med HallandsHamnar

    2023-01-20

    HallandsHamnar storsatsar på hållbarhet och anlitar samtidigt Consid, Sveriges ledande it- och kommunikationsbolag, att ansvara för företagets kommunikationsarbete. Avtalet löper över fyra år där Consid kommer att bistå med att öka kännedomen om HallandsHamnars verksamhet i både Varberg och Halmstad.

    Mjölby kommun
    Pressmeddelande

    Positiva reaktioner på Mjölby kommuns nya webb

    2023-01-19

    Mjölby kommun har sjösatt sin nya webb, mjolby.se. Ambitionen är att besökarna snabbt ska kunna hitta information och utföra sina ärenden.

    Web Service award
    Pressmeddelande

    Considkunder bland finalisterna i prestigefulla Web Service Award

    2023-01-18

    Bland årets finalister i utmärkelsen Web Service Award återfinns två av it- och kommunikationsbolageet Consids kunder. Det handlar om SBAB och Huge Bostäder.

    Emma Fahlstedt
    Pressmeddelande

    Consid topprekryterar från Gullers grupp

    2023-01-13

    It- och kommunikationsföretaget Consid topprekryterar ny konsultchef från Gullers grupp. Emma Fahlstedt, som idag är verksam som seniorkonsult och rådgivare, börjar tjänsten som konsultchef och affärsutvecklare på Consid i början av januari.

    Consid i media, Pressmeddelande

    Debatt: Ett hållbart företagande är räddningen ur krisen

    2023-01-12

    Peter Hellgren, vd på Consid, och Nathalie Besèr, hållbarhetschef på Consid, debatterar om om vikten av att arbeta mer med hållbarhet inom företag. Ett klimatsmartföretagande är inte bara mer lönsamt, utan även räddningen ur en ekonomisk kris.

    Paradigm
    Pressmeddelande

    Paradigm kan bli Årets Byrå

    2023-01-10

    Varumärkesbyrån Paradigm har nominerats till den prestigefyllda utmärkelsen ”Årets Byrå”. Det är sjunde året i rad som Consids systerbolag finns bland de utvalda byråerna. Den 8 februari avgörs tävlingen på Cirkus i Stockholm.

    Borås Tidning
    Consid i media, Pressmeddelande

    Debattartikel: Framtidens samhälle byggs just nu, men var finns kvinnorna?

    2023-01-09

    Peter Hellgren, vd på Consid, och Anna Edstedt, nationellt ansvarig för jämställdhetsplattformen Q by Consid, debatterar i Borås Tidning om vikten av att få fler kvinnor till it-branschen. Digitaliseringens utveckling håller på att fundamentalt förändra samhället - en utveckling som måste bygga på inkludering och jämställdhet.

    Resumé Martin: AI för marknadsförare
    Consid i media, Pressmeddelande

    Consids Martin Edenström i Resumé: ”Ge kunden vad den vill ha innan kunden själv vet om det”

    2023-01-04

    Martin Edenström skriver i Resumé om hur AI kommer utmana den klassiska marknadsföringen i strävan att ge kunden vad den vill ha - innan kunden själv vet om det.

    Consid i media, Pressklipp

    Consid porträtteras i Corren

    2022-12-28

    Den anrika tidningen Corren har tillägnat Consid i Linköping ett stort reportage med bilder. Särskilt fokus har reportern lagt på att beskriva den speciella Consid-andan. 

    Vasakronan Peter Elgåker
    Consid i media, Pressmeddelande

    Vasakronan uppmärksammar Consid

    2022-12-15

    Vasakronan uppmärksammar Consids vackra kontor och ställer fem frågor till Peter Elgåker, regionansvarig för Consid i Syd.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.