Pressmeddelande - 14 dec 2022

Venture publicerar hyllningsporträtt av Consid

Ur Venture:

Allt fler företag kämpar förgäves emot den annalkande recessionen. Antalet varsel om uppsägning har fördubblats den senaste månaden, jämfört med tidigare månader i år och prognosen för BNP har sänkts till skrala -0,8 procent för 2023. Men, det finns företag som går mot strömmen. It- och kommunikationsföretaget Consid gör sitt bästa år hittills.

-Vi går mot rekordsiffror både vad gäller omsättning och antal anställda. Vi trodde att vi skulle landa på en omsättning strax under två miljarder kronor, för 2022, men vi skriver nu upp den till 2,150 miljarder kronor. Vi har också rekryterat över 500 personer i år och tänkte hinna med några till före årsskiftet, säger Consids vd Peter Hellgren.

Consid är idag ett av Nordens ledande it- och kommunikationsföretag. Consid levererar allt i från webbplatser, e-handelslösningar, hela system till de senaste AI-lösningarna. Den genomsnittliga omsättningstillväxten har de senaste 15 åren landat på cirka 30 procent. I år är den högre. Nyligen presenterades rekordstarka siffror för tredje kvartalet 2022. Omsättningen ökade med 51,6 procent till 454 miljoner kronor, genom organisk tillväxt – det vill säga inte genom förvärv. Samtidigt har företaget alltså rekryterat över 500 personer sedan årsskiftet. Det i en bransch som lider av en kompetenskris.

Peter Hellgren tar emot i företagets vackra och ombonade lokaler på Atollen i Jönköping. En trött solstrimma letar sig in genom fönstret och landar på en vacker designmöbel i mörkturkos sammet. Stora äkta mattor dämpar ljudet av klackar och en amfora i sin ställning ger en smakfull inramning. Designlampor i rätt nyans och ljusstakar i polerad mässing hjälper till att ge huvudkontoret ett exklusivt utseende. Munksjön ligger stilla.

Det var inte långt härifrån som Peter Hellgren och parhästen Henrik Sandell grundade Consid. I ett garage i Vetlanda, närmare bestämt. De hade fått nog av företaget de båda jobbade på, IBS Industridata, och bestämde sig för att testa vingarna.

-Vi ville skapa det bolag vi själva ville jobba på och som kvalitetsmedvetna kunder vill anlita. Det var otroligt skakigt i början.

Bara några veckor efter att pappren var inskickade till Patent- och Registreringsverket, som Bolagsverket sorterade under på den tiden, sprack it-bubblan. Året var 2000 och månaden var mars. Det var inte bara börsen som kraschade. Det blev en massaker på it-företag där många gick omkull. Tusentals människor miste jobbet. Där stod Hellgren och Sandell med pantsatt bil och nystartat it-företag. Efterfrågan på it-tjänster sjönk dramatiskt över en natt.

it-bubblan
Bild: Internetstiftelsen

-Det var minst sagt svettigt. Runtomkring oss gick folk ut i arbetslöshet och it blev plötsligt väldigt ute. Där var vår resa nära att få ett abrupt slut, men tron på att det är »medarbetarna som utgör vår balansräkning« var avgörande för vår fortsatta satsning. Förmågan att attrahera de bästa medarbetarna har alltid varit i fokus i vårt företagsbyggande. Det gällde då och det gällde när vi nådde en omsättning på ett 10-tal miljoner kronor. Idag omsätter vi två miljarder och finns representerade på ett 40-tal kontor i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland, säger Peter Hellgren.

Han tittar upp och hälsar när det kommer förbi en medarbetare. Det vackra entrérummet på gatuplan bjuder in till samvaro. Alla Considkontor är påkostade och utformade mer som mötesplatser än arbetsplatser.

Peter Hellgren
Peter Hellgren på Dagens Industris scen.

Peter Hellgren vet namnet på alla som jobbar på kontoret i Jönköping. Med tiden har det blivit svårare att hålla reda på alla anställdas namn, bara i år har företaget anställt över 500 personer. Då och där i Vetlanda fick de Premiepensionsmyndigheten som kund och långsamt kunde de bygga upp det företag de själva trivs på.

Organisationen är platt och alla med en idé är välkomna att höra av sig. Peter Hellgren kommer att svara. Det vet de anställda. Att se medarbetarna och att se till att var och en får möjlighet att utveckla sin fulla potential. Det är troligen en del av framgångsreceptet.

-Det är en sammanvägning av flera olika ingående parametrar. Vi har ett varumärke som är fyllt med många positiva attribut och ett bra rekryteringserbjudande, vilket gör att vi har en stark attraktionskraft gentemot de bästa medarbetarna, säger Peter Hellgren.

Mycket handlar också om balans.

-Vi har en kundportfölj med en väl avvägd mix mellan privata och offentliga uppdragsgivare som över en konjunkturcykel är jämnstora. Man kan se det som sinuskurvor som är precis motsträviga varandra. I en högkonjunktur går den privata sidan starkare och i en lågkonjunktur går den offentliga sidan starkare och ungefär nu möts de här kurvorna. Vad avser den privata sfären är vår exponering här också fördelad över ett flertal branscher och ingen affär är större än fem procent av vårt totala engagemang, förklarar han.

Men det handlar också om livspusslet. Balans mellan arbetsliv och fritid.

-Det ska gå att kombinera karriär och familj. Det är avgörande för oss. Det är så vi kan rekrytera de bästa och det är så vi behåller kompetens, säger Peter Hellgren.

Consid har blivit utnämnt till Sveriges Bästa Arbetsgivare för andra året i rad. Så något gör de rätt.

– Vi vill vara en trygg arbetsgivare som våra medarbetare kan lita på. Vi finns här i framgång och motgång. Hållbarhet har också blivit allt viktigare. För att vara ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart företag måste vi hela tiden utvärdera oss själva och förbättra oss, säger Peter Hellgren.

Consid är medlemmar av FN:s Global Compact och rapporterar till klimatinitiativet Science Based Targets Initiative. Företaget har en plan att minska utsläppen med över 27 procent på tre år.

-Vi ”köper” oss inte fria genom klimatkompensation. Vi ser till att minska våra utsläpp på riktigt. Vi har också investerat i den senaste tekniken när det kommer till ”carbon capture” via Climeworks på Island, berättar Peter Hellgren.

Han menar att företagets hållbarhetsarbete också bidrar till framgången.

Den höga inflationen och centralbankernas snabba räntehöjningar slår hårt mot omvärlden och mot den svenska ekonomin. Hög inflation och stigande bolåneräntor gröper ur hushållens köpkraft. Samtidigt som lågkonjunkturens kvarnar långsamt, men säkert, mal på fortsätter Consid alltså sin expansion.

-Vi har precis öppnat kontor i Hamburg, Tyskland. Vi ser en fortsatt kraftig tillväxt 2023 trots de utmaningar och osäkerheter som ekonomin och säkerhetsläget i omvärlden bjuder.

 

 

Faktaruta Consid:

Verksamhet: Ett av Nordens snabbast växande företag. Erbjuder helhetslösningar inom it, affärsutveckling och kommunikation.

Grundat: År 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell

Antal anställda: snart 2000

Antal orter: 39

Omsättning 2021: 1 540 MSEK

Kunder: Offentlig sektor och några av Sveriges största globala företag

Medarbetare: majoritet it-konsulter, men också rekryterare och säljare

 

 

AI – nyckeln till framgång

Consids har varit med och byggt flera av Sveriges viktigaste AI-lösningar. Det har handlat om sökalgoritmer i populära musiktjänster, app-utveckling för uppstickande fintechföretag och självkörande bilar. I det tysta, dag för dag, bygger Consid morgondagens samhälle.

– Banbrytande innovationer inom artificiell intelligens (AI) den senaste tiden sänker barriären för att använda AI. Det i sin tur hjälper till att demokratisera AI och ökar samtidigt användningsområdena för AI, säger Patrik Zetterström, en av Sveriges främsta AI-experter, som under flera år lett Consids AI-projekt för stora kunder.

Idag finns AI i en enkel Googlesökning, i robotar som genomför kirurgiska ingrepp och i våra smartphones. Consids konsulter har bland annat varit med om att utveckla AI i streamingtjänsters sökfunktioner, tal- och röstigenkänning, samt implementerat det hos flera stora dagligvaruföretags e-handelslager.

– Det finns många funktioner som människan fortfarande är bäst på, men det finns också andra där AI slår oss med hästlängder. Det handlar främst om att förstå och analysera mönster, att hitta samband och att se in i framtiden. Där är AI oslagbart, säger Patrik Zetterström.

På en av Sveriges största dagligvaruhandelsföretag har Consid varit med och implementerat AI som en del i deras e-handelslager. Bland annat har systemet Ocado används där AI:n lär sig vad kunderna på en viss plats konsumerar och när de konsumerar det. Ocado gör förutsägelser och ser till att rätt varor finns tillgängliga på dagligvaruföretagets lager. Robotar ser sedan till att rätt produkter sorteras i rätt leverans.

– Plattformen som skapas genom Ocados ger oss förutsättningar att förbättra kunderbjudande och effektivisera handeln. Vi minskar svinnet, samtidigt som vi snabbar på leveransen, säger Patrik Zetterström.

En av de hetaste trenderna inom AI utifrån ett företagsperspektiv är realtidsanalyser som gör det möjligt för företag att ta reda på kundbeteenden utan att kompromissa med integriteten. TinyML, mycket liten maskininlärning, håller på att göra sig oumbärlig på marknaden för analys.

–Där har tekniken tagit ett rejält språng. Just realtidsberäkningar med ”TinyML” kommer att förändra hur vi gör våra analyser. Det positiva med det är att den inte komprometterar sekretessen, säger Patrik Zetterström.

Generativ AI är nästa steg. Det är AI som har kapacitet att skapa egna nya artefakter. Det kommer att effektivisera och demokratisera utvecklingen av nya tekniker och material, som till exempel ett efterlängtat läkemedel.

I en alltmer digitaliserad och automatiserad värld skapas även en diskussion om etik. När datorer börjar konkurrera med människor blir frågan om vem som styr vem viktig.

– AI:s förmåga att efterlikna människans intelligens är en av de mest uppseendeväckande sedan liv uppstod på jorden. Samtidigt är det viktigt att människan får fortsätta stå i centrum och vara den som leder AI:n, och inte tvärt om. Många av lösningarna på våra största utmaningar just nu går att hitta inom AI och jag är säker på att det går att kombinera den tekniken men samtidigt bibehålla människan i fokus, säger Peter Hellgren, vd på it- och kommunikationsföretaget Consid.

 

 

Faktaruta:

Artificiell intelligens (AI) är en maskins förmåga att visa människoliknande drag, såsom resonerande, inlärning, planering och kreativitet.

AI möjliggör för tekniska system att uppfatta sin omgivning och lösa problem, med syfte att uppnå ett specifikt mål.

Exempel på tillämpningsområden är röststyrning, maskinöversättning, chattbotar, digitala assistenter, ansiktsigenkänning, deepfake, självkörande bilar och autonoma vapensystem.

 

 

Nathalie Besèr, kommunikationschef Consid

Nathalie Besèr

Kommunikationschef och Hållbarhetsansvarig

nathalie.beser@consid.se 073-056 70 30 Läs mer

Vill du veta mer?

Hör av dig

    Ta del av fler nyheter

    Emma Fahlstedt
    Pressmeddelande, Sverige

    Södermanlands Nyheter uppmärksammar Consids topprekrytering

    16 timmar sedan

    Södermanlands Nyheter uppmärksammar Consids topprekrytering av Emma Fahlstedt i ett reportage idag. Hon brinner för kommunikation och digitalisering.

    Elitfönsters nya kundwebb, mobil och laptop
    Pressmeddelande, Sverige

    Marknadsledande Elitfönster sjösätter ny webb

    1 dag sedan

    Sveriges ledande fönstertillverkare, Elitfönster, lanserar nu en ny webbplats. Målsättningen är att förbättra kundupplevelsen och att göra det lättare att köpa fönster.

    Consid ballonger
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid störst i Sverige på offentlig upphandling

    2023-01-26

    It- och kommunikationsföretaget Consid vinner flest offentliga upphandlingar av it-tjänster i Sverige. Drygt 400 it-företag tilldelas kontrakt eller ramavtal årligen och enligt Upphandlingsmyndigheten har Consid tagit hem flest upphandlingar. För 2021 handlade det om 28 stycken.

    Jonas Ydkvist, ny vd Paradigm
    Pressmeddelande, Sverige

    Varumärkesveteranen Jonas Ydkvist ny vd för Paradigm

    2023-01-23

    I slutet av januari återvänder ett välkänt ansikte till Paradigm när den prisbelönta varumärkesbyrån topprekryterar Jonas Ydkvist som ny vd. Jonas Ydkvist representerar en stark vision och har ett brinnande engagemang för att sätta både varumärkesfrågan och Paradigm ännu tydligare på kartan. I ett samtal berättar han om hur ett starkt varumärke påverkar försäljning, lönsamhet och lojalitet.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.