Alltid i ditt flöde

Podd med Babak Faramarzian, medgrundare och produktchef, Cure Media

Lyssna direkt

En podcast om kraften i influencer marketing och långvariga relationer. Trevlig lyssning!

Alltid i ditt flöde

Han gjorde succé med personliga studentmössor och lyckades få världens kändisar och bloggare att frivilligt visa upp sig i mysoverall. Nu driver Babak Faramarzian Sveriges ledande byrå för influencer marketing, som med hjälp av AI och mångårig expertis ser till att några av världens största varumärken blir ett naturligt inslag i våra flöden. I det här avsnittet av Digitala influencerpodden berättar Babak Faramarzian om hur han upptäckte kraften i influencer marketing, varför Cure hellre satsar på microinfluencers än de stora namnen och vikten av att bygga långsiktiga strategier.

För dig som vill veta ännu mer om kraften i influencer marketing, tipsar Babak om att lyssna in på Cure Medias podd Influencer Marketing talks.

Höjdpunkter från avsnittet:

2.06 Den rollen hade så kallade kändisar och bloggare i marknadsföringen när Babak började med att sälja studentmössor och mysoveraller.

”När stora modebloggare som Kenza eller Pernilla Wahlgren la ut om våra mysoveraller så kunde vi sälja för flera hundratusen kronor bara under den kvällen.”

2.58 Då föddes tanken om att jobba med influencer marketing.

”Efter resa med Ziperall kände jag att det här måste andra få uppleva och testa på, och vi kanske kan hjälpa andra, så tillsammans med två andra startade jag Cure.”

3.40 Så har branschen förändrats över åren.

”Vi fick ganska små budgetar i början, det var mest testbudgetar. Och det är klart: om du lägger en procent av din marketing på influencers kan det inte heller hända stordåd. Men med tiden har det blivit bättre.”

4.26 Så såg incitamenten för influencers ut för åtta år sedan.

”På den tiden fick de knappt betalt för sina insatser. Det var mest att man skickade en produkt och ifall de gillade det så la de upp och länkade.”

5.05 Så har influencer-branschen professionaliserats.

”De större kändisarna och influencers idag har ju ett management. Förr kunde man i princip mejla dem direkt, men så fort du blir lite större idag, någonstans efter ett par 100 000 följare, så har du ofta någon form av management bakom dig.”

5.34 Detta är den viktigaste plattformen.

”Instagram är fortfarande störst och vi gör fortfarande de flesta av våra kampanjer där, men TikTok är också en väldigt spännande plattform, det händer jättemycket där och det växer jättemycket.”

6.25 Därför är den här sortens marknadsföring så kraftfull.

”Om du jämför med all annan marknadsföring, som tv-reklam, reklam utomhus på bussar eller liknande, så är det ett företag som är avsändaren. Influencer marketing är mellan människor.”

8.10 Så hittar man rätt influencer.

”Det är ganska svårt om man ska göra det för hand, manuellt, och bara försöka leta själv. Där finns det bra plattformar, själva har vi byggt vår egen plattform där man kan hitta de bästa influencersarna för kunden genom att titta på deras målgruppsdata, engagemang, intressen – massor av datapunkter.”

9.09 Därför kallar sig Cure för ”hybridlösningen för influencer marketing”.

”Vi ville vara datadrivna så vi satsade mycket på det och byggde en plattform, men vi ville inte bara vara en plattform där kunden gör jobbet, utan vi är en hybrid där vi också byggt upp ett expertteam som hjälper till med allt från strategier, hitta väsentliga KPI:er, trender, insikter…”

9.59 Så funkar Cures AI-verktyg.

”Vi har en modell som kan hitta influencers, ytterligare en som kan räkna ut rätt ersättning baserat på antal följare, engagemang och så vidare, vi har också en modell för att predicta utfallet för en kampanj.”

11.59 Detta är en influencer.

”Det är någon som kan nå ut till många människor och inspirera andra.”

12.13 Så viktigt är följarantalet.

”Vi jobbar mest med microinfluencers eller mid size-influencers. Vi hittade ett spann som gav bäst utfall, så vi jobbar mest med dem som har mellan 10 000 och 100 000 följare. Där är man fortfarande ganska nära sina följare.”

13.28 Detta är Cures ”always-on”-strategi.

Man bygger upp en långsiktig plan, helst under året, precis som man gör när man köper tv-reklam. Du kan inte tro att du kan göra reklam med influencers en vecka och vara top of mind.”

14.24 Dessa är Cures värsta konkurrenter.

”Relatable är en konkurrent i Sverige, sedan har vi Goat i England som är duktiga och Pulse i Tyskland som är rätt duktiga på det de gör, men i Sverige är det inte så många som gör det vi gör.”

14.57 Babak om entreprenörskapet.

”Jag startade ju ABC-gruppen när jag var tjugo år, så jag har varit entreprenör hela mitt vuxna liv. Jag tror jag kände redan när jag gick i skolan att jag hade velat ha något eget.”

16.25 Finns expansionsplaner?

”Vi har så mycket mer att hämta fortfarande i Norden, Tyskland och England, så där ligger vårt fokus i alla fall det närmaste året.”

17.05 Så stor är marknaden.

”Tittar vi bara på Sverige så omsätter influencer marketing i år ungefär 1,5 miljarder, så branschen växer fortfarande väldigt mycket, jag tror den växte med ungefär 20 procent i år och det är en liknande trend även i övriga länder.”

17.41 Så kommer du i gång med influencer marketing.

”Om man är ett mindre bolag tycker jag att man kan testa själva, det finns plattformar man kan använda, men är man ett lite större företag så bör man nog kontakta en byrå som kan hjälpa till.”

18.40 Finns det någon risk att publiken tröttnar på alla säljbudskap på sociala medier?

”Nej det tror jag inte, reklam finns överallt omkring oss idag. En influencer bör tänka på att göra mycket bra content också, så att det inte blir för mycket reklam, men det har de själva koll på.”

19.30 Så hanterar man det när en influencer gör något ogenomtänkt som skadar varumärket.

”Det finns inte alltid ett bra sätt, men viktigt är att ta tag i det och be om ursäkt, folk förlåter oftast, det brukar för det mesta ordna sig.”

20.26 Babak om det faktum att han lever ihop med influencern Dani Pavlica – går det att ha några som helst vattentäta skott mellan jobb och fritid?

”Nej inte riktigt. Det är klart att vi pratar mycket influencers hemma också, men jag tycker att det är rätt kul att höra hennes vinkel på saker som influencer. Och sedan är jag förberedd på att om vi ska ut och resa så kommer hon att dokumentera det vi gör, det vi äter, det vi ska se.”

22.37 Babaks bästa råd till den som vill börja med influencer marketing.

”Är du ett mindre bolag: testa! Hitta influencers som du tycker passar ditt brand och prova lite. Och för större bolag, testa en plattform till början, men hitta sedan en plattform.”

23.16 Därför lyckas vissa så mycket bättre än andra.

”De som lyckas bra är ofta de som jobbar kontinuerligt med influencer marketing, inte bara då och då, utan de jobbar med det löpande, varje månad.”

23.47 Därför lyckas vissa influencers bättre än andra.

”Du behöver sticka ut idag för att bli influencer, du behöver hitta en nisch som du är passionerad för, brinner för och som du vill dela med dig av.”

25.30 Babak rekommenderar en gäst till kommande poddar.

26.06 Så jobbar Cure med sitt varumärke.

”Vi lägger ner jättemycket tid på vårt brand. Vi gör extremt mycket content på Linkedin där vi sprider allt från artiklar till blogginlägg, vi har webinars, vi har egen podd och jobbar extremt mycket med att sprida kunskap om vår bransch med Cure som avsändare, och det är ett sätt att bygga brand.”

27.07 Så tjänar Cure sina pengar.

”Vi har en tydlig modell där vi får en budget från kunden och av den går en summa till influencern och en summa till oss.

27.26 Så följer du Cure och Babak Faramarzians fortsatta framfart.

”Om du jämför med all annan marknadsföring, som tv-reklam, reklam utomhus på bussar eller liknande, så är det ett företag som är avsändaren. Influencer marketing är mellan människor.”

Babak Faramarzian

Nyfiken på fler avsnitt?

William Bergh, vd och grundare Cling Systems
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital gruva för batterimetaller – William Bergh, vd och grundare Cling Systems

Digitala Influencer-podden om resan mot en cirkulärekonomi för batterier. Lyssna till William Bergh, vd och grundare, Cling Systems.

| Wala Loubani, vd och grundare Coachendo. DIP.
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotcoachar till framgång – Wala Loubani, vd och grundare Coachendo

Digitala Influencer-podden om att demokratisera personlig utveckling med robotkraft. Lyssna till Wala Loubani, vd och grundare Coachendo.

Digitala Influencerpoddens nyårskrönika 2022
1 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digitala Influencer-poddens nyårskrönika 2022

En podcast om krig, inflation och innovation mot alla odds.

Konrad Bergström, grundare Zound och X Shore.
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Elektrisk entreprenör – Konrad Bergström, grundare Zound och X Shore

Digitala Influencer-podden om om eldrivna farkoster, tillväxtkaos och ett liv i ständig rörelse med Zound och X Shores grundare.

Greta Braun, doktorand vid Chalmers
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ingenjör 4.0 – Greta Braun, doktorand Chalmers

Digitala Influencer-podden om projektet Ingenjör 4.0, deep tech och det livslånga lärandet med Greta Braun, doktorand vid Chalmers.

Karl-Johan Paulsson och Simon Rosenqvist, projektledare Musikhjälpen
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Hybrideventet som räddar liv med musik – Karl-Johan Paulsson & Simon Rosenqvist, projektledare Musikhjälpen

Digitala Influencer-podden om att väcka engagemang på alla plattformar med Musikhjälpens projektledare Karl-Johan Paulsson och Simon Rosenqvist.

Helena Fagraeus Lundström
7 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Havets Tesla – Helena Fagraeus Lundström, Chief Sustainability & Strategy Officer, X Shore

Digitala Influencer-podden om ett racersnabbt båtliv på havets villkor med Helena Fagraeus Lundström från X Shore.

Karin Zingmark, konsult och författare
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ledarskap i alla kanaler – Karin Zingmark, konsult & författare

Digitala Influencer-podden om ledarskap i det digitala tidevarvet och kraften i att kommunicera på sociala medier.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Emma Fahlstedt
    Pressmeddelande, Sverige

    Södermanlands Nyheter uppmärksammar Consids topprekrytering

    15 timmar sedan

    Södermanlands Nyheter uppmärksammar Consids topprekrytering av Emma Fahlstedt i ett reportage idag. Hon brinner för kommunikation och digitalisering.

    Elitfönsters nya kundwebb, mobil och laptop
    Pressmeddelande, Sverige

    Marknadsledande Elitfönster sjösätter ny webb

    1 dag sedan

    Sveriges ledande fönstertillverkare, Elitfönster, lanserar nu en ny webbplats. Målsättningen är att förbättra kundupplevelsen och att göra det lättare att köpa fönster.

    Consid ballonger
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid störst i Sverige på offentlig upphandling

    2023-01-26

    It- och kommunikationsföretaget Consid vinner flest offentliga upphandlingar av it-tjänster i Sverige. Drygt 400 it-företag tilldelas kontrakt eller ramavtal årligen och enligt Upphandlingsmyndigheten har Consid tagit hem flest upphandlingar. För 2021 handlade det om 28 stycken.

    Jonas Ydkvist, ny vd Paradigm
    Pressmeddelande, Sverige

    Varumärkesveteranen Jonas Ydkvist ny vd för Paradigm

    2023-01-23

    I slutet av januari återvänder ett välkänt ansikte till Paradigm när den prisbelönta varumärkesbyrån topprekryterar Jonas Ydkvist som ny vd. Jonas Ydkvist representerar en stark vision och har ett brinnande engagemang för att sätta både varumärkesfrågan och Paradigm ännu tydligare på kartan. I ett samtal berättar han om hur ett starkt varumärke påverkar försäljning, lönsamhet och lojalitet.

    Ladda fler