Är nöden uppfinningarnas moder?

Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel

Lyssna direkt

En podcast om sammansmältningen mellan e och handel. Trevlig lyssning!

Är nöden uppfinningarnas moder?

Från pandemi och e-handelsexplosion till lågkonjunktur och inflation – tvära kast och blixtsnabb omställning har präglat svensk handel de senaste åren. Så, är det ens relevant att särskilja fysisk och digital handel längre? Vilka e-handlare överlever när kunden håller hårdare i plånboken – och stämmer det verkligen att nöden är uppfinningarnas moder? Det här, och mycket mer, får svensk handels innovationschef Per Ljungberg svara på i det här avsnittet av Digitala Influencerpodden. Dessutom avslöjar han vilka e-handelsbolag som står starka när inga gamla sanningar längre gäller.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.45 Detta gör en innovationschef för Svensk Handel.

”Grunduppdraget är att jobba med omvärldsbevakning, omvärldsanalys, kolla efter nya trender, ta hem det till Sverige och skapa mötesplatser där vi sammanför spännande och intressanta ledare inom retail i Sverige.”

2.23 Dessa områden kikar han lite extra på.

”Det blir väldigt lätt att man kollar på USA, för det som är inne där kommer alltid hit efter fem – sex månader. Sedan har vi på senare år kollat ganska mycket på Kina också där det har varit en helt annan köpupplevelse digitalt än vi är vana vid i väst, man jobbar mer med underhållning och rörligt.”

3.01 Vad har hänt med liveshoppingen?
”Jag är övertygad om att den sortens handel – med mer rörligt och mer upplevelser på nätet – kommer vi att få se mer av.”

3.32 Därför slog man ihop Svensk Handel med dotterbolaget Svensk Digitalhandel vid årsskiftet.

”Egentligen för att vi är just i ett sådant skede där jag tror att konsumenten inte på samma sätt tittar på om man e-handlar eller går i fysisk butik, utan man handlar, och det är mer en upplevelse.”

5.06 Så mår svensk e-handel just nu.

”Vi är ganska pessimistiska där just nu, jag ser ingen ljusning direkt när det gäller utvecklingen. Vi släppte en e-handelsindikator så sent som igår och den visade i och för sig en liten uppgång, men den är inte justerad för inflation så den är en de facto nedgång.”

6.03 Dessa går mot strömmen.

”Tre av de största – Lyko, Revolution Race och Boozt, de släppte för någon månad sedan sina rapporter och alla tre var nästan de starkaste de någonsin släppt. Det beror på att de verkligen – även om det lätt blir en klyscha – är kundbesatta, alla jobbar bra med community och alla engagerar konsumenten.”

8.07 Per om vad han menar med att ”strategier och sanningar för branschen inte verkar gälla längre”.

”Det som förut var så tydligt – att det här är en marknadsplats, det här är en multi brand store, det här är en direct to consumer – det ser inte riktigt ut så idag längre, utan man blandar.

11.30 Per om jätte-eventet D Congress, vars tema i år var profitable creativity – lönsam kreativitet.

”Jamen det var just det att alla tidigare sanningar inte gäller längre, utan man behöver vara kreativ inom alla aspekter – kreativ i sitt ledarskap, hur man skapar engagemang och man måste vara kreativ med fokus på lönsamhet och tillväxt och marknadsföring. Kreativitet är grundbegreppet just nu,”

13.18 Är nöden uppfinningarnas moder, eller är det bara en sliten klyscha?

”För alla bolag är det inte det, för alla har kanske inte förutsättningarna att ställa om från helt fokus på tillväxt till lönsamhet, vi kommer se massor av konkurser och sammanslagningar i år, men för de som ligger lite i vinnarhålet – för dem är det en möjlighet att ta marknadsandelar och bli ännu starkare.”

14.55 Så påverkar det skakiga geopolitiska läget branschen.

”Vi ser ju när det kommer till supply chain, att fler och fler flyttar sin produktion närmare.”

15.47 Har vi råd att tänka på hållbarhet samtidigt som vi vänder på varje krona?

”Jag tror att vi kommer att vara tvungna att tänka så, och jag tror att branschen kommer att tvingas tänka så, framför allt inom modeindustrin, för att pressen är så oerhört hård just nu… för om inte branschen ställer om tror jag att vi kommer se kraftig lagstiftning.”

17.01 Om beslutet att lansera en branschgemensam definition av fossilfria leveranser.

”Det började användas så oerhört många olika begrepp –miljösmarta, klimatsmarta… flera av våra stora leverantörer började bli rädda för att man skulle titta ur ett branschperspektiv och att de skulle anklagas för greenwashing.”

19.06 Om djungeln av fraktalternativ.

”Idag är vi, skulle jag vilja påstå, nästan bäst i världen när det gäller olika former av leveransalternativ för konsumenten…så konkurrensen har gjort att det har blivit en otroligt bra nivå på last mile, men det håller nog inte att det finns tio olika aktörer – sverige är inte stort nog för det.”

20.45 Per Ljungbergs Fem snabba favoriter

23.20 Så länge till talar vi om handel och e-handel som separata begrepp.

”Som industri tror jag att vi kommer att göra det på samma sätt som vi talar om köpcentrum, gallerior och liknande – att det är en av flera kanaler. Jag tror inte att vi kommer att säga att ’det här är ett e-handelsföretag och det här är en traditionell retailer’, men vi kommer att prata om kanalerna för att förstå effekterna och hur de ska samspela.”

25.11 Om framtiden för influencer marketing.
”Det finns risker och många som har misslyckats. De som har lyckats är ofta de som brinner för sin produkt. Det går inte att bara ställa dit en influencer och tro att det ska sälja, utan det är där de själva är med i produktutvecklingen.”

26.29 Per Ljungberg rekommenderar en gäst till kommande poddar.

27.52 Om motreaktionen på det retuscherade.

”Jag tror att den typen av värderingar bara kommer att bli starkare – att det inte bara handlar om att vara perfekt – inkludering är viktigt.”

29.05 Så följer du Per Ljungberg och hans arbete inom Svensk Handel.

"Grunduppdraget är att jobba med omvärldsbevakning, omvärldsanalys, kolla efter nya trender, ta hem det till Sverige och skapa mötesplatser där vi sammanför spännande och intressanta ledare inom retail i Sverige."

Per Ljungberg

Nyfiken på fler avsnitt?

Sofia Sirvell, Sandvik.
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digitaliseringen går under jorden – Sofia Sirvell, CDO Sandvik

Sandvikkoncernen tagit världstäten i racet mot industri 4.0. Lyssna till nytillträdda digitaliseringschefen Sofia Sirvell.

Mikael Jansson, vd, Manpower Group
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Hyr framtidens Manpower ut robotar? – Mikael Jansson, vd Manpower Group

Hyr framtidens Manpower ut robotar? Lyssna till Mikael Jansson, vd, Manpower Group.

Eva Fors, Nordenchef på Google Cloud
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Molnrevolutionen – Eva Fors, Nordenchef Google Cloud

Lyssna till Joakim Henriksson, vd OBOS Sverige, som pratar om långsiktighet och sänkta trösklar.

Joakim Henriksson, vd Obos Sverige
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Hem för nytänkande – Joakim Henriksson, vd OBOS Sverige

Lyssna till Joakim Henriksson, vd OBOS Sverige, som pratar om långsiktighet och sänkta trösklar.

Nasim Bergman Farrokhnia, hälso- och sjukvårdschef, Microsoft Västeuropa.
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital brobyggare – Nasim Bergman Farrokhnia, hälso- och sjukvårdschef, Microsoft Västeuropa

Lyssna till Nasim Bergman Farrokhnia, hälso- och sjukvårdschef, Microsoft Västeuropa, som pratar om förebyggande vård med modern teknik.

Peder Apelgren, CDO, Clas Ohlson
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

100 år av distanshandel – Peder Apelgren, CDO, Clas Ohlson

En podcast om ett lyckligt äktenskap mellan fysiskt och digitalt. Lyssna till Peder Apelgren, CDO, Clas Ohlson.

Isabella Löwengrip, serieentreprenör och investerare
7 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Lagom mäktig – Isabella Löwengrip, serieentreprenör och investerare

En podcast om uppgång, fall och om att drömma lagom stort. Lyssna till Isabella Löwengrip.

5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Vill få fler att upptäcka tech – Nastaran Baleng-Soultani, Space Academy

En podcast om kodar- och programmeringskurser. Lyssna till Nastaran Baleng-Soultani, medgrundare och chef Space Academy.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Consid i media, Pressmeddelande

    Fullsatt på Morning Talk by Consid

    2 dagar sedan

    Under fredagen arrangerades ytterligare ett Morning Talk by Consid, denna gång på temat AI. Consids nationella AI-expert, Patrik Zetterström, inledde med en omvärldsspaning och därefter diskuterades frågan i ett panelsamtal med representanter från olika branscher. Sörmlands Nyheter var med på plats och rapporterade.

    Pressmeddelande

    Fullsatt när åtta företag pitchade sina idéer på Perfect Pitch

    2023-06-01

    Consids vd och grundare Peter Hellgren var med i juryn när Perfect Pitch anordnades i Jönköping.

    Pressmeddelande

    Pride Month: HBTQIA+ rättigheter inom teknik

    2023-06-01

    Idag inleds Pride Month världen över till minne av Stonewall-upproret och i syfte att belysa hbtqia+ gemensamma kamp för lika rättigheter. I Linköping anordnar Sankt Kors och East Sweden Tech Women en frukostpanel i Ebbepark om inkludering i arbetslivet. I panelen finns bland andra Johanna Hjalmarsson, UX-designer på Consid.

    Människor som firar med konfetti
    Pressklipp, Pressmeddelande

    Consid nomineras till prestigefyllda Human Growth Award 2023

    2023-05-31

    Consid har nominerats till HR-branschens finaste pris, Human Growth Award. Consid är ett av 15 företag som nu har chansen att ta hem utmärkelsen för 2023.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.