Sveriges första exportsuccé

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt med Arne Fernlund

Lyssna direkt

Det första specialavsnittet av Digitala Influencer-podden om Sveriges väg mot att bli en gaming-stormakt med Arne Fernlund som utvecklade Space action, Sveriges första dataspel på export.

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt

Sverige är i dag ett land som levererar spelsuccé efter spelsuccé i en global mångmiljardindustri. Men Space action, Sveriges första dataspel på export, utvecklades faktiskt i ett garage utanför Landskrona, av en skoltrött kille som egentligen helst hade ägt en filmkamera. Arne Fernlund har en självskriven plats i det här första specialavsnittet om Sveriges väg mot att bli en gaming-stormakt. Hör honom berätta om en tid då man satte människor på månen, programmerade sina egna spel på pojkrummet och fick lönen utbetald i kontanter.

Höjdpunkter från specialavsnitt 1 ” Sveriges första exportsuccé” med Arne Fernlund:

2.09 Vem var Arne Fernlund i slutet av 70-talet?

”Det var innan datoriseringen helt slagit igenom men man började skymta den och jag kände att här fanns mycket kul att göra och uppfinna. Så jag var väl en person som trodde att jag skulle kunna uppfinna eller utveckla någonting som hade med teknik att göra.”

2.45 Så var tidsandan.

”Jag var övertygad om att vi skulle ha både flygande bilar och bemannade marsresor vid millennieskiftet. Nu gick inte den utvecklingen så snabbt, men däremot datorerna – där hände det mycket på några få år.”

3.25 Arne om sin syn på skolan.

”Skolan tog död på den naturliga nyfikenheten och intresset, så det jag lärde mig, det lärde jag mig på fritiden.”

4.36 Därifrån kom teknikintresset.

”Det var kul att trycka på en knapp och få någonting att hända. Speciellt om man kunde skapa lite spektakulära ljud, och ljuseffekter.”

5.54 Så kom Arne in på spelutveckling.

”När jag fick tillgång till hemdator på tidigt 80-tal som jag provade en ABC 80, så insåg jag att här fanns något kul att göra, datorn gjorde ju exakt det man sa till den att göra.”

8.35 Om teknikintresset i familjen.

”Min bror Wolf var väldigt teknikintresserad och lyckades helt klart locka mitt intresse. Dels för att han köpte ett pong-spel i tidigt skede, dels rent allmänt. Han var också väldigt drivande i att jag skulle programmera.”

9.20 Så såg föräldrarna på spelintresset.

”Min pappa tyckte väl att jag skulle ha ett riktigt jobb, för det var ju ingen som jobbade som spelprogrammerare på den tiden så det kunde han inte se framför sig. Själv var jag ju övertygad om att jag skulle kunna tjäna miljoner på att göra ett riktigt bra spel.”

10.08 Så finansierade Arne sin verksamhet.

”Det var egentligen väldigt enkelt för det enda som behövdes för min del var en Commodore 64 och den kostade bara ett par tusenlappar.”

10.38 Så såg Arnes studio ut.

”Som alla stora pionjärer höll jag till i mina föräldrars garage. Där hade jag inrett både ett trevligt boende och en spelstudio på ganska begränsad yta. I denna röra fanns Commodore 64 som huvudattraktion och så hade jag en liten svartvit monitor för att knappa in alla koder i.”

12.46 Då insåg Arne att han skulle kunna åstadkomma något stort.

”Jag lärde mig tidigt med Commodore 64 att programmera i maskinkod. Och till skillnad mot Basic så kan man göra väldigt snabba förlopp och snabb grafik. Jag kände att jag fick kläm på det och kunde göra grafik som var mycket snabbare än det jag såg på något motsvarande spel på den här tiden.”

13.56 Så mycket tjänade Arne själv på sina spel som han publicerade i början.

”Jag minns inte om det var 36000 kronor i kontanter som min bror hade tagit ut och lagt i ett kuvert. Då tog vi en bild där jag stod och fläktade med sedlarna. Det är första gången jag känt mig lite rik, men det blev inte många kronor kvar efter skatten.”

15.32 Så gammal var Arne när han gjorde Space Action.

”Jag var i 19–20-årsåldern.”

15.54 Så sköttes distributionen.

”Min bror Wolf jobbade som återförsäljare för de här datorerna på den tiden och han hade lite kontakter på Handic Software som distribuerade datorn i Sverige. Och vid ett tillfälle när han skulle träffa lite folk där så tog han med mitt spel och visade och folk blev helt eld och lågor tydligen.”

16.57 Anade Arne någonsin att spelindustrin skulle nå den enorma omfattning den har idag?

”Jag trodde att det skulle bli hur stort som helst men jag visste inte när eller vilka som skulle göra det stort, men det är ganska kul att just Sverige sticker fram på det viset.”

18.11 Därför tror Arne att Sverige har blivit en sådan stormakt inom spel.

”Jag skulle kunna tänka mig att folk sitter inne mer på vintrarna och inte har något annat att hitta på, vi är inte så sociala som folk är i andra delar av världen heller.”

18.35 Arne om den riktning karriären tagit efter spelsuccén.

”Jag gjorde några uppföljare till första spelet men jag tröttnade rätt snabbt. Jag satsade i stället på det jag egentligen vill hålla på med, nämligen film, video och tv. Och redan 1986 vann jag pris i den första festivalen jag tävlade i och kort därefter fick jag kontakt med en lokal tv-station där jag kunde jobba.”

20.15 Spelar Arne själv idag?

”Nej, faktiskt inte. Det var nog 20 år sedan jag spelade något dataspel med någon större inlevelse, och det skäms jag lite för med tanke på min historik.”

 

"Jag lärde mig tidigt med Commodore 64 att programmera i maskinkod. Och till skillnad mot Basic så kan man göra väldigt snabba förlopp och snabb grafik."

- Arne Fernlund

Nyfiken på fler avsnitt?

DIP Dreamhack, Martin Öjes och Tomas Lyckedal
9 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt: DreamHack

Specialavsnitt av Digitala Influencer-podden med två av DreamHacks nyckelspelare, Martin Öjes och Tomas Lyckedal.

Live från Almedalen - samtal om framtidens arbetsmarknad
6 min lästid
podd:
Almedalen

Live från Almedalen: Framtidens arbetsmarknad

Ett livesamtal från Almedalen om framtidens arbetsmarknad – det digitala språnget.

Live från Almedalen - samtal om kompetenskrisen
6 min lästid
podd:
Almedalen

Live från Almedalen: Kompetenskrisen

Ett livesamtal från Almedalen om kompetenskrisen - konsekvenser och vägen framåt.

Live från Almedalen - drönarpilotens berättelse
6 min lästid
podd:
Almedalen

Live från Almedalen: Drönarpilotens berättelse

Ett livesamtal från Almedalen med drönarpiloten Oleksandr Radzikhavskyis berättelse från kriget i Ukraina.

Peter Hellgren, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Folkhemmet 4.0 – Peter Hellgren, Consid

Digitala Influencer-podden med Peter Hellgren, vd och grundare, Consid, om boken Folkhemmet 4.0.

Johan Henrikson, vd och grundare, Freja eID
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

ID-idé gör succé – Johan Henrikson, Freja eID

Digitala Influencer-podden med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Peter Hellgren
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid presterar rekordstarkt

    2022-08-12

    Consid presterar rekordstarka siffror för första halvåret 2022. Omsättningen har ökat med 37 procent till 1057 Msek och resultatet ligger på 127, 6 Msek, en vinsttillväxt på 26,7 procent.

    H22
    Pressmeddelande, Sverige

    Jönköpings-laget tog hem segern i Mobility Challenge

    2022-07-05

    Laget KJJ Studio, som består av Kevin Hansson Sevlidis, Johan Axelsson, Jonathan Wernersson från Jönköpings Universitet, vann årets stora tävling inom mobilitet, The Mobility Challenge.

    Drönare
    Pressmeddelande, Sverige

    En drönarpilots berättelse om kriget i Ukraina

    2022-06-30

    Oleksandr Radzikhovskiy, drönarpilot, ledde och samordnade en stor del av drönaraktiviteten i Kiev under Ukrainakrigets tre första månader. Han kommer till Consids samtal i Almedalen för att rapportera om kriget inifrån.

    Folkhemmet 4.0 – en bok om det digitala språnget
    Pressmeddelande, Sverige

    Säljsuccé för Folkhemmet 4.0

    2022-06-21

    "Folkhemmet 4.0 - Digitaliseringen förändrar allt" av Peter Hellgren har sålt bäst av alla böcker om digitalisering på Bokus.com den senaste veckan. Ser man till alla ämnen inom samhälle hamnar boken på 13:e plats. 

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.