Podcast med Revolut om FinTech
Hanna Johansson, Partnership Manager Nordics på Revolut
Podcast med ”bankdödaren” Revolut om framtidens digitala banker, svenska FinTech-scenen och att digitalisera en traditionell bransch.

Framtiden för FinTech med ”bankdödaren” Revolut
I avsnitt 61 av Digitala influencer-podden gästar Hanna Johansson som är Partnership Manager Nordics på FinTech-bolaget Revolut. Temat för dagens avsnitt berör framtidens Mobilbanker och FinTech-bolag.
Vi kommer i synnerhet prata om företaget Revolut och deras resa från 0 till 10 miljoner användare på fem år. Hanna kommer dela med sig av intressanta insikter och lärorika tips till företag som vill lyckas bättre med sin digitaliseringsresa. Trevlig lyssning!
Vem är Hanna Johansson?
Hanna läste företagsekonomi på Jönköping International Business School. Efter examen 2018 började hon jobba som Account Manager på Ve Global, ett företag som hjälper E-handelsföretag med deras online-upplevelser.
I januari 2019 tog hon arbetsrollen som Community Manager för Norden på Revolut där hennes uppdrag var att leda tillväxten i Sverige. Nu sitter hon som Partnership Manager Nordics på samma bolag.
Höjdpunkter från avsnittet:
I dagens avsnitt kommer vi att prata om den snabbt föränderliga FinTech-branschen och dess inverkan på samhället i stort. Vi kommer idag få en inblick i företaget Revolut, vad Hannas roll innebär, hur företaget gjort för att expandera i ett minst sagt högt tempo, hur de fortsatt ska attrahera en bristande kompetens, och hur man egentligen bygger upp en hållbar och innovativ marknadsstrategi.
Vi kommer utöver detta prata om hur framtida banker kommer att fungera och hur företag allt mer kommer integrera sina applikationer med varandras.
Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.
[02:30] – Hanna studerade Företagsekonomi på Högskolan i Jönköping. Här berättar hon om sin studietid och vad hon tagit med sig därifrån.
[04:55] – Efter examen började Hanna jobba som Account Manager på Ve Global där hon hade som ansvar att förstärka online-upplevelser för E-handelsbolag. Här berättar hon vad hon tagit med sig från denna tid.
[06:15] – 5 snabba favoritfrågor!
[09:00] – Vilka är Revolut? Här berättar Hanna mer om FinTech-bolagets historia och affärsidé.
[10:40] – Revolut har gått från 20,000 till 100,000 svenska användare på ett år, en ökning på hela 425 procent. Här berättar Hanna mer om varför det har gått så bra för företaget mellan 2019–2020.
[12:05] – Hur gör Revolut för att adressera och attrahera nya kunder?
[13:50] – Hur ser den typiska Revolut-användaren ut?
[14:50] – Vad är det som skiljer Revolut från andra FinTech-bolag i Sverige?
[18:05] – Hanna är Partnership Manager Nordics på Revolut. Hur ser en ”vanlig” dag på jobbet ut?
[20:55] – Hur ser Revoluts visioner ut?
[22:15] – Hur ser Revoluts marknadsstrategier ut?
[24:05] – Revolut samarbetar med finansjättar så som Mastercard och Visa. Hur ser dessa partnerskap ut?
[25:25] – Hur jobbar Revolut med Innovation och Produktutveckling?
[29:15] – Revolut försöker hela tiden implementera kreditkortsfunktioner för att göra sina användare så nöjda som möjligt. I detta ingår, till exempel, Smart Delay – en funktion som gör att resenärer får tillgång till Lounge-ytor när deras flygplan blir försenade. Här berättar Hanna mer om dessa funktioner.
[31:30] – I januari 2020 blev Revolut värderat till hela 500 miljarder pund inför en investeringsrunda. Hur viktigt är investeringar för ytterligare expansion för företaget?
[32:40] – Revolut planerar att anställa 3500 personer. Hur ska Revolut lyckas med detta?
[35:25] – År 2018 hade Revolut en intäktsökning 354 procent. Vad är egentligen det hemliga receptet för detta?
[37:20] – Hur ser den Svenska FinTech-scenen ut?
[40:35] – Hur tror Hanna att framtidens integrering av applikationer företag emellan kommer se ut?
[42:00] – Hur jobbar Revolut med Artificiell Intelligens (AI)? Och hur tror Hanna att användningen av AI kommer utveckling framgent?
[43:50] – Utvecklingen inom betalningslösningar har det senaste årtiondet erbjudit en rad nya möjligheter för konsumenter. Hur tror Hanna att utvecklingen inom bank-världen kommer att se ut?
[45:30] – Kommer vi leva i ett kontantfritt samhälle om 5–10 år?
[46:10] – Hur ser framtidens banker ut? Hanna spekulerar fritt.
[47:15] – Här ger Hanna sina bästa tips till företag som vill utveckla sitt FinTech-bolag.
[49:15] – Hur skiljer sig FinTech-scenerna i Norden?
[50:20] – Hanna ger sina absolut hetaste digitaliseringstips!
[51:05] – Hanna ger sina tips till studenter och framtida yrkesverksamma. Hur skriver man egentligen ett bra CV?
[54:50] – Vilka är Hannas förebilder?
[55:35] – Så här gör du om du vill veta mer om Revolut och Hanna Johansson.
– Vårt mål är att bygga världens första globala bank som ger användarna möjligheterna att öppna ett konto på tre minuter, använda det överallt i världen oavsett valuta, samt att kunna skicka pengar till varandra snabbt, utan extra avgifter.
Hanna Johansson, Revolut
Nyfiken på fler avsnitt?

Digitala influencer-podden
Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Digitala influencer-podden
Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG
Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Digitala influencer-podden
Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp
Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Digitala influencer-podden
Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden
Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA
DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk
Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Digitala influencer-podden
Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen
Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Digitala influencer-podden
Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal
Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Digitala influencer-podden
Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego
Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!
Senaste nytt på Consid

Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner
2022-05-24När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

Ny chef för Consid i Gävle
2022-05-20It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

Rekordstart för Consid i Norge
2022-05-18Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

Consid Karlstad först att anställa studentambassadör
2022-05-18It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.