Podcast med BookBeats vd
Niclas Sandin, vd och grundare av BookBeat
Podcast med Niclas Sandin, vd på BookBeat, om hur digitaliseringen förändrar konsumentbeteendet för prenumerationstjänster.

Niclas Sandin om digitalisering och prenumerationstjänster
I avsnitt 70 av Digitala influencer-podden gästar Niclas Sandin som är vd för Bookbeat – tjänsten som erbjuder ljudböcker och e-böcker via prenumeration. I dagens samtal kommer vi bland annat prata om hur företaget, trots omständigheterna, lyckats fördubbla sina inkomster, hur Bookbeat skiljer sig från sina konkurrenter och hur det gick till när de valde att lansera tjänsten i 24 länder samtidigt. Utöver detta kommer Niclas dela med sig av insikter kring digitalisering i stort, artificiell intelligens och hur vi ska kunna råda bot på samtidens kompetensbrist. Trevlig lyssning!
Vem är Niclas Sandin?
Niclas tog 2010 en masterexamen inom Accounting and Management Control vid Luleå Tekniska Universitet. Efter examen spenderades två år på E&Y med revision för att sedan gå in i Bonniersfären, till en början som Business Controller. Under 2015 påbörjades dock byggandet av den svenska streamingtjänsten, BookBeat, där man kan lyssna på ljudböcker och läsa e-böcker i mobilen och surfplattor.
Utöver detta var Niclas en av fem att kamma hem en finalplats i utmärkelsen ”Årets intraprenör” med sitt ledarskap och sitt sätt att på mycket kort tid byggt upp BookBeat.
Höjdpunkter från avsnittet:
I dagens avsnitt kommer vi att prata om hur BookBeat reagerat på covid-19, hur företagets expanderingsstrategi ser ut, hur den äldre generationen svarat på e- och ljudböcker samt hur man bygger en intern kommunikationsplan på bästa möjliga sätt. Niclas kommer även berätta om sin karriärresa från det att han tog en masterexamen inom Accounting and Management Control vid Luleå tekniska universitet till att han drog igång tjänsten BookBeat inom Bonnier. Utöver detta kommer vi prata om framtida tekniktrender, kompetensrekrytering, och hur man på bästa sätt som företag startar sin digitaliseringsresa.
Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.
[1:45] – Välkommen till dagens avsnitt, Niclas! Vi inleder dagens samtal med att låta Niclas berätta hur Covid-19 påverkat Bookbeats arbetsflöde.
[03:05] – Vilka är Bookbeat?
[03:45] – Under 2019 ökade Bookbeat sina intäkter med 114 procent till över 300 miljoner kronor. Här förklarar Niclas vad det är som lägger grunden för Bookbeats framgång.
[07:00] – Hur kommer det sig att Bookbeat startades?
[10:20] – Trots rådande pandemi så verkar det gå väldigt bra för Bookbeat. Här berättar Niclas mer om hur företaget har agerat på en minst sagt utmanande start på 2020.
[15:00] – Hur positionerar sig Bookbeat jämfört med sina konkurrenter på arbetsmarknaden? Vad gör Bookbeat som de andra inte gör?
[19:00] – Det pratas just nu om en ny digital generation där man främst syftar till den äldre generationen som tvingats ta till sig digitala verktyg på ett sätt som tidigare inte varit nödvändigt (på grund av covid-19). Märker man av detta på Bookbeat?
[20:25] – Här utvecklar Niclas vad han menar med citatet ”Revenue share är slapp affärsutveckling” som han sa till nyhetssajten Boktugg.se 2019.
[23:10] – Över en enda natt i juni 2019 lanserade Bookbeat sin tjänst i 24 länder samtidigt. Hur gick detta till och varför valdes denna strategi?
[26:00] – Hur bygger man ett team för att skapa en organisk och hållbar tillväxt? Och hur attraherar man rätt kompetens?
[30:55] – Vilka typer av initiativ driver Bookbeat för att stötta den tekniska utvecklingen åt rätt håll?
[34:25] – Vikten av transparent kommunikation idag är viktigare än någonsin. Här pratar Niclas om Bookbeats interna kommunikationsstrategi.
[36:50] – Niclas ger sina bästa tips till dem som vill starta bolag.
[40:25] – Hur ser Niclas på artificiell intelligens? Och hur använder sig Bookbeat av det?
[42:25] – Om vi blickar 5–10 år framåt. Vilka tjänster och produkter står i fokus då?
[44:30] – Hur kommer vi till bukt med problematiken kring IT-kompetens i Sverige?
[47:25] – Vilken bakgrund hade Niclas innan han tog steget in i bokbranschen?
[50:55] – Fem snabba favoritfrågor!
[53:05] – Niclas delar med sig av sina hetaste digitaliseringstips.
[53:30] – Niclas ger sina bästa tips till studenter och framtida yrkesverksamma.
[54:10] – Vilka är Niclas förebilder?
[55:20] – Så här gör du om du vill veta mer om Niclas Sandin och Bookbeat.
– Bygg på saker du tror att du kan bli bäst på, försök inte springa på allt.
Niclas Sandin, vd på Bookbeat
Nyfiken på fler avsnitt?

Digitala influencer-podden
Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG
Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Digitala influencer-podden
Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp
Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Digitala influencer-podden
Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden
Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA
DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk
Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Digitala influencer-podden
Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen
Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Digitala influencer-podden
Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal
Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Digitala influencer-podden
Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego
Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Digitala influencer-podden
Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio
Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!
Senaste nytt på Consid

Rekordstart för Consid i Norge
19 timmar sedanEtableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

Consid Karlstad först att anställa studentambassadör
24 timmar sedanIt-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

Consid finalist i SvD Affärsbragd
2022-05-16Consids grundare, Peter Hellgren och Henrik Sandell, fick flest röster när läsarna fick säga sitt i SvD Affärsbragd. Nu tar en jury vid och den 23 maj meddelas vem som vunnit den prestigefyllda utnämningen.

Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad
2022-05-04Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt.