Podcast med SJ:s digitaliseringschef
Claes Lindholtz om SJ:s digitaliseringsresa
Podcast om SJ:s digitaliseringsresa till att bli Europas mest digitala resebolag, hållbart resande och framtidens digitala resebransch.

SJ – Europas mest digitala resebolag
I avsnitt 59 av Digitala influencer-podden gästar Claes Lindholtz, Chef för affärsutveckling och digital transformation på SJ – Europas mest digitala reseföretag. Vi kommer i detta avsnitt prata om allt från Claes karriärresa till hur den digitala transformationen ser ut i resebranschen.
Claes kommer berätta om hur man ligger i framkant med digitala innovationer, hur man gör för att främja idéer från 4,500 anställda, hållbarhet och hur man gör för att bli utsedd till Europas mest digitala reseföretag. Trevlig lyssning!
Vem är Claes Lindholtz?
Claes läste kring millennieskiftet affärskommunikation på IHM Business School. Under studietiden jobbade han också på bland annat Vattenfall där han startade inom kundtjänst och slutade som teknisk chef för alla internet-satsningar.
År 2000 tog Claes klivet in som vd på IT-konsultbolaget Milagro där han stannade i fem år. 2005 klev han in som Director of Customer Programs and Costumer Analysis på SJ. Nu, ca 15 år senare, sitter han som chef för affärsutveckling och digital transformation på samma företag – vilket han fullständigt älskar.
Höjdpunkter från avsnittet:
I dagens avsnitt kommer vi att prata om hur den digitala evolutionen sett ut i tågbranschen, hur SJ lyckats bli Europas mest digitala reseföretag, varför höghastighetståg är framtidens mest hållbara resemedel, och hur man, med en 3-stegsprocess, kan bli ett digitalt företag i världsklass.
Vi kommer utöver detta prata om inopererade tågbiljetter, framtiden inom IoT och VR och hur mjukvarurobotar kan komma att förändra samhället framgent.
Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.
[01:55] – År 1995 började Claes sin karriärresa som säljare på Vattenfall. Några år därpå satt han tekniskt ansvarig för Vattenfalls alla internet-satsningar. Här berättar Claes mer om rollerna på företaget.
[03:30] – År 2000 började Claes som IT-konsult på företaget Milagro. Varför gav han sig i IT-branschen?
[04:55] – 2005 började Claes på SJ där han fick axla rollen som Director of Costumer Programs and Costumer Analysis. Hör mer om detta här.
[06:50] – Claes har under sin tid på SJ läst en rad olika utbildningar på INSEAD Business School. Några av dessa är General management och Finance for Executives. Här berättar Claes mer om detta.
[08:25] – 5 snabba favoritfrågor
[10:25] – Idag är Claes ansvarig för affärsutveckling och digital transformationen på SJ. Hur ser en ”vanlig” dag ut på jobbet?
[11:20] – Vilka är SJ och varför ska man resa med detta transportbolag?
[12:50] – Hur har SJ förändrats sedan Claes tog steget in i bolaget?
[14:15] – Nu kan du använda SJ-applikationen för att se vart du ska stå placerad på perrongen inför din tågresa. Här berättar Claes hur SJ-applikationen fungerar och varför ska man använda den.
[17:45] – SJ Labs är applikationen där SJ släpper funktioner som fortfarande är i beta-versioner, här kan användare interagera med applikationen och ge SJ feedback om vad som funkar bra och mindre bra.
[20:30] – SJ var först i Sverige med en integrerad applikation till nya lanseringen av Apple Watch. Här berättar Claes mer om detta samarbete.
[21:55] – Hur gör SJ för att ligga i framkant med digitala innovationer?
[22:50] – 2020 blev SJ utsedda till Europas mest digitala reseföretag. Claes berättar mer om detta. Hur lyckas SJ vara så prominenta på så många olika fronter?
[24:35] – Hur har den digitala transformationen sett ut på ett sånt stort företag som SJ?
[26:20] – En flygresa mellan Stockholm och Göteborg släpper ut lika mycket koldioxid som 40,000 tågresor i samma sträcka. Hur tänker SJ kring hållbarhet?
[27:15] – Hur gör man för att bryta Silos?
[29:10] – SJ är idag drygt 4,500 anställda. Hur gör SJ för att lyfta fram bra idéer från medarbetare på olika nivåer? Här berättar Claes om processen Bottom Up där chefer och kollegor arbetar tillsammans för att höja kreativiteten i bolaget.
[36:20] – 5 år, 3 vågor, 2 dimensioner. Såhär lyder den 3-stegsprocess som ska hjälpa SJ att bli Sveriges mest digitala bolag.
[41:05] – Vi blickar framåt! Hur tror Claes att tågbranschen ser ut framöver?
[45:30] – Hur står sig den svenska järnvägen och tågbranschens utveckling i förhållande till resterande delar av världen?
[47:50] – Hur ser debatten ut kring framtida höghastighetståg i Sverige?
[48:30] – Vi pratar smarta klockor, uppkopplade prylar och andra IoT-prylar. Vilken påverkan tror Claes att IoT kommer ha på samhället framgent?
[51:35] – Vi pratar om 3D-printing, VR och mjukvarurobotar.
[55:35] – Claes ger sina bästa digitsaliseringstips till företag.
[56:30] – Claes ger sina tips till studenter och framtida yrkesverksamma.
[57:30] – Claes om viktiga förebilder som hjälpt honom på sin karriärresa.
[59:10] – Så här gör du om du vill veta mer om Claes och SJ.
– En flygresa motsvarar 40,000 tågresor samma sträcka, tåg är verkligen framtidens sätt att resa.
Claes Lindholtz, SJ
Nyfiken på fler avsnitt?

Digitala influencer-podden
Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp
Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Digitala influencer-podden
Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden
Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA
DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk
Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Digitala influencer-podden
Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen
Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Digitala influencer-podden
Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal
Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Digitala influencer-podden
Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego
Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Digitala influencer-podden
Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio
Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

UTVECKLA
Designsystem med Frida Engman, UX-Lead på Consid
Podd, UTVECKLA, om designsystem med Frida Engman, UX-lead på Consid i Eskilstuna
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!
Senaste nytt på Consid

Consid finalist i SvD Affärsbragd
1 dag sedanConsids grundare, Peter Hellgren och Henrik Sandell, fick flest röster när läsarna fick säga sitt i SvD Affärsbragd. Nu tar en jury vid och den 23 maj meddelas vem som vunnit den prestigefyllda utnämningen.

Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad
2022-05-04Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt.

Nytt rekordresultat för Consid
2022-04-28Consid fortsätter att växa i rekordfart. Under första kvartalet 2022 ökade omsättningen med nära 35 procent, till 514 Msek. Under samma period anställde Consid 140 konsulter, mer än dubbelst så många som under samma period 2021.

Norrköpings nya utseende klart
2022-04-27Nu presenteras Citys nya utseende: NKPG City.