Cyklisk robotskräck

Podd med Jonas Grafström, doktor i nationalekonomi och vice vd Ratio

Lyssna direkt

En podcast med nationalekonomen Jonas Grafström, om överdriven roboträdsla, livslångt lärande och vinnarna bland algoritmerna.

Cyklisk robotskräck

Är medelklassjobben på väg att ersättas av robotar och artificiell intelligens? Och hur hänger det i sådant fall ihop med Trumps väg till makten? Ja, det och mycket annat skriver nationalekonomen Jonas Grafström om, i boken Moderna tider 4.0 – Från kugge i maskineriet till vinnare bland algoritmerna. I det här avsnittet av Digitala Influencer-podden hör du honom filosofera kring vinnarna – och förlorarna – på en allt mer digitaliserad arbetsmarknad, och ett arbetsliv i ständig förändring. Dessutom förklarar han varför en robot aldrig kommer att kunna få bukt med hans bebis.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.48 Jonas om hur bokens tes förändrades medan han skrev den.

”Boken handlar inte om att jobben försvinner, utan snarare ’ta det lugnt’. Det blir radikalt annorlunda jobb, men de blir inte färre.”

4.15 Om undergångsprofetiornas cykliska natur.

”Jag hittade en bra samling på framsidor från Time Magazine. Varje årtionde hade de en rubrik om att jobben skulle försvinna på grund av robotar eller datorer. Jag är helt säker på att om fem år får vi en ny våg där man hävdar att jobben försvinner.”

5.32 Dessa jobb är på väg att ersättas till följd av automatiseringen och digitaliseringen.

”De piffiga jobben i butiker har lite grann ersatts av uppbyggnaden av den här nya enorma infrastrukturen för logistik. Det är hur många som helst som kör ut varorna till olika boxar, och så finns det jättevälbetalda jobb inom handeln – flera miljoner dollar i månaden – för dem som funderar och programmerar för det här.”

7.58 Dessa jobb kommer robotarna ha svårt att ta över.

”Som småbarnspappa så kan jag konstatera att bebisar har inget rationellt beteende whatsoever, det kan ske stora förändringar över veckor. Att få robotar att ta hand om den här irrationella saken, det kommer inte hända.”

9.13 Jonas om idén om att medelklassjobben blir färre i robotarnas spår.

”När jag läst svensk forskning så ser det inte ut så. I resten av OECD-länderna har man verkligen sett den här utvecklingen med en krympande medelklass, men här har det stått rätt still.”

11.11 Så hänger digitalisering och robotisering ihop med Trumps väg till makten.

”Om man ser historiskt på de stora teknikskiftena så har det skapat väldigt stor oro. När man har kollat på var man röstade på Trump var det ofta i områden där det har robotiserats mycket – robotar var, enligt vissa forskare, en ganska bra förklaringsfaktor för om det var ett Trump-distrikt eller ett Clinton-distrikt.”

12.59 Om människans rädsla för förändring.

”Ta videovåldet, det var stort på 80-talet – om barn såg motorsågsmassakern skulle alla bli mördare. Sedan kom Lunarstorm, sent 90-tal, och det farligaste man kunde göra var att lämna ut sitt namn på internet, då skulle man definitivt bli mördad. Oavsett vilken teknik verkar det som att man kommer att dö om man exponeras för den.”

14.13 Jonas om hur man kan tänka inför gymnasie- och högskoleval.

”Försök i alla fall få lite bredd – är man superspecialiserad finns ju alltid en risk att ens jobb kommer ersättas.”

16.32 Om det livslånga lärandet.

”Jag tror att arbetslivet kommer att bli mycket längre, för att vi blir mycket hälsosammare. Den förväntade livslängden har gått upp med åtta år sedan jag föddes. Pensionssystemet utvecklades efter en pensionsålder på 65 år, men den förväntade livslängden var 62.”

17.59 Om förskjutningen av ansvar till individen, för den egna kompetensutvecklingen.

”Idag är det svårt att göra utbildningar som är klockrena för att allmänt höja kompetensen, för vi gör så olika saker. Det känns som att varje enskild bransch har sina egna datorprogram som man måste kunna.”

18.58 Om dagens möjlighet till teknikspridning.

”Det är väl det häftigaste som finns: att om jag kommer på något, här och nu, så kan jag maila ut det till hela planeten samtidigt.”

21.25 Om kunskapens värde på dagens arbetsmarknad.

”En busschaufför som kör från punkt A till punkt B kan bara få betalt för den här tidsramen. Men jag som forskare och skribent kan ta betalt för min tid ganska många gånger om. När jag får olika förfrågningar kan jag till exempel stycka upp den här boken.”

22.44 Detta kan samhället göra för att lindra smällen för dem som får se sina jobb ersatta av en robot.

”Där har politiken en ganska stor roll att spela. Det är svårt att planera vilken utbildning man ska ge folk för att de inte ska bli av med sina jobb, men det kan gott behövas skyddsnät eller möjlighet att ta ett par års uppehåll för att studera och arbeta upp kunskapen under arbetslivet.”

23.06 Hänger politiken med i teknikutvecklingen?

”Nej, det tror jag inte. Men är man väldigt duktig på teknikutveckling ger man sig kanske inte in i politiken. Tekniken slår alltid politiken, som Stenbeck sa.”

23.45 Hur ska Sverige stå sig, globalt, om man inte hänger med i teknikutvecklingen?

”Man får väl hoppas att de andra är sämre än oss. Det är nog svårt att vara i frontlinjen och göra allting rätt, men man får göra det så bra man kan.”

24.47 Om fördelen med att Sverige ligger relativt fram i utvecklingen.

”Jag tror att det kanske är därför vi inte sett så stor utslagning när det gäller teknikförändring, för att när man ligger först blir det ganska långsamma processer – det växer fram mer organiskt.”

25.47 Är Jonas teknikoptimist?

”Jag är jätteoptimistisk, och har varit det länge, jag har alltid tyckt att teknikutveckling är hur spännande som helst, och det blir bara bättre. Det verkar som att vad människan än fantiserar om, så kan vi bygga det.”

26.35 Jonas Grafströms Fem snabba favoriter.

28.25 Jonas bästa tips för den som vill bli en vinnare bland algoritmerna.

”Byt jobb då och då. Är man för länge på en och samma arbetsplats får du väldigt arbetsplatsspecifikt humankapital, men om företaget går i konkurs och du måste vidare, då är det här kapitalet kanske inte värt så mycket.”

29.45 Jonas tipsar om en gäst till kommande poddar.

30.17 Så följer du Jonas forskning och fortsatta framfart.

”Boken handlar inte om att jobben försvinner, utan snarare ’ta det lugnt’. Det blir radikalt annorlunda jobb, men de blir inte färre.”

- Jonas Grafström, doktor i nationalekonomi och vice vd Ratio

Nyfiken på fler avsnitt?

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Mios vd Björn Lindblad i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio

Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2022-05-24

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.