Delad data – dubbel glädje

Podd med Kristine Ulander, strateg på DIGG

Lyssna direkt
En podcast med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Delad data – dubbel glädje

Fler ska kunna komma åt och dra nytta av den guldgruva som offentlig sektor sitter på i form av data – det är tanken bakom förslaget till ny datalag som nyligen lades fram. I första ledet för att detta ska bli verklighet går DIGG – Myndigheten för digital förvaltning – som ska se till att Sverige ställer om till ett digitalare samhälle. I detta avsnitt av Digitala influencerpodden rätar DIGG:s strateg Kristine Ulander ut alla frågetecken kring den kommande datalagen, förklarar hur datadelning skapar tillväxt och varför svenska myndigheter fortfarande inte har kastat ut faxen.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.58 Detta är DIGG.

”DIGG är en statlig myndighet, det längre namnet är Myndigheten för digital förvaltning. Vi samordnar och stödjer den offentliga förvaltningen i förvaltningsgemensam digitalisering.”

2.58 Vad gör DIGG?

”Dels analyserar vi och följer upp utvecklingen av digitaliseringen och ger stöd till regeringen i de här frågorna – hur ska den fortsatta styrningen inom digitalisering se ut? – vi koordinerar och handleder ett antal projekt och så tillhandahåller vi olika typer av digitala lösningar och tjänster.”

3.42 Hur står vi oss internationellt?

”Vi står oss hyfsat, men det är väldigt ojämnt och vi ser också över tid att successivt går det snabbare i andra länder. Och inom vissa områden, såsom datautbyte, där har vi halkat efter. Det är också därför som regeringen gör olika typer av kraftsamlingar – för att vi ska kunna ta nästa steg.”

4.58 Detta är syftet med den nya datalagen.

”Att främja den offentliga sektorns tillgängliggörande av data, och då särskilt i form av öppna data. Enkelt sagt handlar det om att främja datadelning, och att data ska kunna nyttjas och användas ute i samhället av olika aktörer.

5.28 Om det faktum att lagen är sprungen ur ett EU-direktiv.

”EU arbetar utifrån en datastrategi där man vill etablera en digital inre marknad där vi medborgare kan nyttja digitala tjänster mer när vi reser och arbetar, så att vi till exempel använda digitala e-legitimeringslösningar. Men det förutsätter också att data kan utbytas mellan olika länder och sektorer. EU har haft direktiv som reglerar att data som produceras av den offentliga sektorn ska komma samhället till gagn.”

7.07 Detta är ett direktiv.

”Ett direktiv syftar till att harmonisera länders lagstiftningar på något område. Direktivet sätts upp från EU, sedan har respektive land en tidsfrist på sig att införa det här i nationell rätt och det är det här vi ser med den svenska datalagen.

7.38 Skiljer sig hanteringen av data mycket mellan olika EU-länder idag?

”Ja, det gör ju det. Vi ser att det är väldigt olika mellan länderna vilka villkor man sätter upp för data från offentlig sektor. Särskilt vad gäller vissa särskilt värdefulla datamängder som har stor efterfrågan i samhället och stor potential att bidra till tillväxt, transparens och liknande.”

8.02 Den här sortens data är särskilt efterfrågad.

”Till exempel geografisk information – kartdata är en väldigt viktig och central datamängd.  Hela blåljusverksamheten är beroende av väldigt korrekta koordinater för att kunna agera snabbt och komma till rätt plats – ja de flesta appar vi använder idag använder på något sätt kartdata underliggande.”

9.35 Om kopplingen mellan att tillgängliggöra data och en högre tillväxttakt

”Vi ser ju att när data tillgängliggörs så bidrar det till ökat innovationsklimat och möjligheter att använda data för en rad olika ändamål.”

10.35 Om skillnaden mellan öppna och stängda data.

”Beroende på vad olika datamängder innehåller – vad de har för egenskaper – så behöver man sätta upp olika säkerhetsmekanismer för vem som ska få åtgång till den. Så när vi pratar om öppna data så är det data som är okänslig, inte sekretessbelagd. Delade eller stängda data relaterar till data som innehåller nån slags information som inte vem som helst kan använda, utan behöver en behörighetsstyrning.”

11.54 Blir det obligatoriskt för offentliga aktörer att dela med sig av data nu?

”Obligatoriskt är ett hårt ord, snarare handlar det om att ge ett rättsligt stöd för att på eget initiativ tillgängliggöra data, för här har det varit en rättslig osäkerhet. Som medborgare begära allmän handling, vilket bygger på offentlighetsprincipen, och har man fått tillgång till datan så kan man med stöd av den nya lagenockså begära om vidareutnyttjande. Och då triggar man i gång vissa specifika formatkrav.”

13.52 Detta är däremot obligatoriskt.

”EU sätter upp vissa särskilt värdefulla datamängder i olika kategorier som tvingande kommer att vara avgiftsfria och tvingande att tillhandahålla. Och där är det mer av ett obligatorium.”

15.00 Då blir lagen verklighet.

”Det jag hört senast är att det finns ett planerat beslutsdatum här i början av juni.”

16.09 Detta ser DIGG framför sig när man pratar om att den nya datalagen ska främja innovation.

”Den här lagen ska möjliggöra att data av hög kvalitet tillgängliggörs i högre utsträckning för vidare användning. Data är en resurs för många företag. Vi ser att de företag som är datadrivna har också en högre tillväxttakt. Det finns också en otrolig möjlighet för civilsamhällets aktörer och tech-intresserade att genom data och API:er bygga nya innovativa tjänster.”

18.17 Om arbetet med en gemensam digital infrastruktur för Sveriges offentliga förvaltning.

”I stort handlar det om att vi etablerar ett antal byggblock och ett antal grunddatadomäner som ska utgöra en grund för en digital infrastruktur där vi kan utbyta data och information på ett bra sätt.”

21.15 Så snabbt går det med digitaliseringen av den offentliga sektorn.

”Jag skulle säga att om man jämför så finns en stor utvecklingspotential för det offentliga att ta nästa steg och nyttja digitaliseringens möjligheter. Både för att kunna möta medborgarna på ett mer sammanhållet, effektivt, koordinerat sätt, men också för att frigöra mer händer och fötter till att göra det som myndigheterna ska vara till för.”

23.09 Hänger det regulatoriska med?

”Många lagar är ju skrivna och stiftade i en verklighet där vi hanterade information på papper, så helt klart finns det väldigt mycket att göra när det gäller att utveckla lagar och regler som styr oss. Idag finns det många gånger bra förslag på hur man kan ta nästa steg, men det kräver lagförändringar.”

24.04 Dessa länder kikar vi extra på när det gäller just datadelning.

”Där skulle jag säga att Kanada har kommit långt, Frankrike har kommit långt – även norrmännen och danskarna går i bräschen. Sydkorea har också kommit långt –  i alla fall för några år sedan låg de i topp. Men det kan vara svårt för Sveriges räkning att jämföra sig med länder som har helt andra styrskick.”

25.19 Kristine Ulanders Fem snabba favoriter.

27.23 Kristin Ulander rekommenderar en gäst till kommande poddar.

28.30 Så följer du DIGG och arbetet med den nya datalagen.

”I stort handlar det om att vi etablerar ett antal byggblock och ett antal grunddatadomäner som ska utgöra en grund för en digital infrastruktur där vi kan utbyta data och information på ett bra sätt.”

- Kristine Ulander, DIGG

Nyfiken på fler avsnitt?

Peter Hellgren, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Folkhemmet 4.0 – Peter Hellgren, Consid

Digitala Influencer-podden med Peter Hellgren, vd och grundare, Consid, om boken Folkhemmet 4.0.

Johan Henrikson, vd och grundare, Freja eID
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

ID-idé gör succé – Johan Henrikson, Freja eID

Digitala Influencer-podden med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

Johan Schauman, Skatteverket
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital skattjakt – Johan Schauman, Skatteverket

Digitala Influencer-podden med Johan Schauman, chef för digital samutveckling, Skatteverket, om att värna välfärdssystem utan att bygga ett kontrollsamhälle.

Cecilia Ryegård, vd och grundare, Foodchain by Blockchain
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Räkmackan i blockkedjan – Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain

Digitala Influencer-podden med Cecilia Ryegård, vd och grundare, för Foodchain by Blockchain, om tekniken som löser ett globalt problem.

Rachel Bråthén, yoga girl, digitala influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Snällhetsimperiet – Rachel Bråthén, Yoga Girl

Digitala Influencer-podden med Yoga Girl Rachel Bråthén, om att bygga en karriär på instagram men vägra vara influencer.

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Drönare
    Pressmeddelande, Sverige

    En drönarpilots berättelse om kriget i Ukraina

    2022-06-30

    Oleksandr Radzikhovskiy, drönarpilot, ledde och samordnade en stor del av drönaraktiviteten i Kiev under Ukrainakrigets tre första månader. Han kommer till Consids samtal i Almedalen för att rapportera om kriget inifrån.

    Folkhemmet 4.0 – en bok om det digitala språnget
    Pressmeddelande, Sverige

    Säljsuccé för Folkhemmet 4.0

    2022-06-21

    "Folkhemmet 4.0 - Digitaliseringen förändrar allt" av Peter Hellgren har sålt bäst av alla böcker om digitalisering på Bokus.com den senaste veckan. Ser man till alla ämnen inom samhälle hamnar boken på 13:e plats. 

    Almedalen
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid i Almedalen

    2022-06-16

    Consid finns på plats under Almedalen 2022. Peter Hellgren, vd för Consid, deltar i ett stort antal seminarier och företaget arrangerar också samtal i samverkan med Mötesplats Jönköpings län. 

    Södertälje
    Pressmeddelande, Södertälje, Sverige

    Rekordetablering i Södertälje

    2022-06-10

    Consids expansion till Södertälje blev en succé. Efter bara fyra månader har kontoret redan ett tio-tal anställda och ytterligare ett tiotal på väg in.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.