Digital ommöblering

Podd med Björn Lindblad, vd Mio

Lyssna direkt

En podcast med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

Digital ommöblering

Förra året sprängde möbelföretaget Mio:s e-handel miljardvallen. Med en omnikanalstrategi och en unik lösning där e-handel och butiker slipper konkurrera, har vd Björn Lindblad varit med om att möblera om rejält i en traditionstyngd bransch. I detta avsnitt av Digitala Influencer-podden hör ni Björn Lindblad avslöja hur man får fysiska butiksägare att älska e-handel, hur kriget i Ukraina påverkar möbelbranschen och varför det är så viktigt att bygga ihop de digitala och fysiska kanalerna när man säljer soffor.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.40 Om Mios födelse.

”Mio föddes 1962 vilket innebär att vi i år faktiskt är en pigg 60-åring. Vi har 74 butiker och ungefär 3 miljoner kunder om året.”

1.56 Här finns Mio.

”Vi är ett nationellt företag när vi säljer, men vi är ett oerhört internationellt företag när det kommer till vår varuförsörjning.”

2.22 Om digitaliseringen av möbelbranschen.

”Tittar man på de möjligheter vi ser med digitaliseringen så är det att bygga ihop våra kanaler. Jag tror att vi är en av de branscherna där kanalerna samverkar mest mellan det digitala och fysiska.”

5.20 Här sker flest ordrar.

”Historiskt sett var man i butiken på helgen, testade och provade, åkte hem och funderade och ringde sedan in ordern på måndagen. Idag fungerar det ungefär likadant, bara att vi har digitaliserat det.”

7.18 Om lanseringen av multikanalstrategin ”Ett Mio”.

”Det var lika naturligt som självklart när det beslutet fattades 2013, när vi lanserade vår e-handel. Vi ville inte skapa ett kanalkrig mellan våra olika kanaler. Vi skulle investera, bygga en digital plattform och öppna en e-handel, men hela affären skulle landa hos respektive butik och handlare.”

9.00 Finns ändå ingen oro hos handlarna för att slås ut av e-handeln på lång sikt?

”Tittar man på vad som har hänt i branschen så har det kommit in många duktiga digitala aktörer, men när deras affär sen ska växla och bli lite större, så har en väldigt stor del öppnat upp fysiska butiker.”

10.28 Om effekten av att flytta ut butik i till exempel Mall of Scandinavia.

”Det har varit för tidigt att utvärdera det här året, men vi är positivt överraskade och vi tittar på hur vi förhoppningsvis kan ta det här utanför Stockholm på olika sätt.”

11.23 Så har Mio utvecklats under pandemin.

”Vi blev faktiskt en vinnarbransch i en tuff situation, när många ville investera i hemmet, både på utsidan och insidan.”

13.17 Så har kundbeteendet ändrat sig under pandemin.

”Vår konvertering ökade dramatiskt, vi fick en högre avslutsfrekvens per besökare i butik, vilket jag tror till stor del berodde på att man tog sitt ansvar och kom färre till butiken. Sedan såg vi också en förskjutning. Om vi hade en e-handelsandel på 10 procent så studsade den ganska snabbt upp till 15 och sedan har den stannat kvar där.”

14.25 Så påverkar kriget i Ukraina Mio.

”Jag skulle säga att om man gör en spegling av vad som hände för två år sedan, med pandemin, så är det väldigt likt det som sker just nu. Den osäkerheten som uppstår leder till en form av paralysering – när jag inte vet, så gör jag ingenting.”

15.50 Om kundklubben.

”Det är en stor kundklubb med mycket vänner och det blir en viktig del för oss, för vi måste bli ännu relevantare i det vi paketerar och ger till våra kunder. Genom att nyttja vår databas och våra kundinsikter och lära oss ännu mer om våra kunder kan vi bli ännu bättre.”

17.10 Om beslutet att köpa in sig i Posterton.

”Det är ett litet nystartat bolag som säljer affischer och ramar, och det passar rätt bra ihop med oss, som håller på med möbler och inredning. Ägarna var entreprenöriella och ville mycket – och vi är ett entreprenörsägt företag, så något sätt fanns det gemensamma värderingar i.”

18.27 Om den mindre perfekta timingen att gå in i ett e-handelsbolag i november 2021.

”Det var första månaden som e-handeln har backat på de senaste 15 åren. För första gången ser vi lite tillbakagång på e-handeln, det är lite mer motstånd nu. Och det är ganska naturligt, för alla har suttit hemma och nu vill alla ut.”

20.20 Björn Lindblads Fem snabba favoriter.

25.08 Om Mios hållbarhetstänk.

”Mio ska vara det goda företaget. För mig har det blivit den bästa hållbarhetspolicyn som finns. Det gör det ganska enkelt, för när vi kommer till frågan om var vi ska ha vår skattebas, så ska vi vara i Sverige, för då betalar vi skatt och den leder till forskning och utvecklig. Samtidigt är vi måna om att det är bra produktion, i bra länder med bra arbetsvillkor, och vi är störst i Sverige på svanenmärkta produkter.”

Björn Lindblads bästa digitaliseringstips.

”Har ni rätt organisation och resurser för att ta er till ert mål? Har ni rätt matsäck för utflyktsmålet? Finns det här på plats så finns det så många bra digitala verktyg som kan stödja och snabba på resan. Men börjar man med en robotiserad plattform och inte riktigt vet vart man ska är det nog rätt lätt att gå vilse.”

28.30 Så följer du Björn Lindblad och Mio.

”Tittar man på de möjligheter vi ser med digitaliseringen så är det att bygga ihop våra kanaler. Jag tror att vi är en av de branscherna där kanalerna samverkar mest mellan det digitala och fysiska.”

- Björn Lindblad, vd Mio

Nyfiken på fler avsnitt?

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Jonas Grafström, doktor i nationalekonomi & vice vd på Ratio, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Cyklisk robotskräck – Jonas Grafström, Ratio

Digitala Influencer-podden med Jonas Grafström, om överdriven roboträdsla, livslångt lärande och vinnarna bland algoritmerna.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2022-05-24

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler