Podcast med Amir Chizari, Riksbyggen

Hur den digitala transformationen påverkar traditionella branscher så som bostadsbranschen och hur vi råder bot på kompetensbristen inom IT.

Riksbyggens CIO och CDO Amir Chizari gästar podden i det 34:e avsnittet. Med en bakgrund som tandtekniker valde han att rikta in sig mot utveckling och IT med det tydliga målet att en dag bli CIO.

Ta del av Amirs resa dit, hur Riksbyggen jobbar med digitalisering, hur den digitala transformationen påverkar traditionella branscher så som bostadsbranschen och hur vi råder bot på kompetensbristen inom IT.

Amir är digitaliseringsexperten som började sin karriär genom att utbilda sig till tandtekniker.

Efter att ha känt att det inte var helt rätt sadlade han om till IT, läste utvecklarprogram och lärde sig bland annat Pascal, C++ och C#.

Efter att ha konsultat under drygt 10 år riktade han sig mer mot ledarskap med målet att bli CIO.

Han klev som konsult in på Riksbyggen och har sedan dess varit allt från supporttekniker, driftansvarig och systemansvarig för att sedermera bli CIO på bolaget. Sedan januari har han även rollen som CDO och därmed ansvar för hela bolagets digitalisering.

I mötet med Amir diskuteras bland annat hur Riksbyggens digitaliseringsarbete ser ut, hur företagets största systembyte någonsin gick till, hur roboten Liv agerar en symbol för digitaliseringen, hur den digitala transformationen påverkar traditionella branscher så som bostadsbranschen och hur vi ska råda bot på kompetensbristen inom IT.

Detta och mycket mer får du lära dig mer om i avsnitt 34 med Amir. Trevlig lyssning!

Höjdpunkter under avsnittet

[00:40] Amir Chizari hälsas välkommen till podden och presenterar sin karriärresa, från att ha studerat tandteknik till att inta positionen som CIO på Riksbyggen.

[04:00] Amir berättar om sin roll som CIO på Riksbyggen och vikten av ledarskap i en snabbt föränderlig och digital värld.

[07:50] Här diskuteras det smarta hem, uppkopplade produkter och skillnaderna mellan ”roliga produkter” och verkligt smarta produkter.

[10:40] Riksbyggen om deras visioner och målsättningar inför den digitala framtiden.

[19:40] Amir presenterar Riksbyggens alldeles egna AI-robot, Liv, och vilka möjligheter hon gett upphov till.

[21:25] Hur skapar man egentligen en hållbar och digital arbetsplats? Amir och Peter diskuterar hur man ska ställa sig till den digitala transformationen och hur man kan implementera digitala verktyg och lösningar för att bidra till ett mer hållbart arbetsklimat.

[24:10] 5 framgångsfaktorer för att lyckas med digitalisering inom bygg- och fastighetsbranschen.

[26:45] Hur jobbar man med data i fastighetsbranschen? Amir förklarar vilka möjligheter data kommer med och hur man med hjälp av statistik kan underlätta rekryteringsprocesser samt förutse olyckor och fel i framtida smarta hem.

[30:30] Amir förklarar hur man ska ta vara på dagens digitala möjligheter och hur man kan göra för att ligga före sina konkurrenter. Här pratas det om successiv transformation, optimering, automatisering och effektivisering.

[36:00] Hur påverkar samtidens lagstiftning bostads- och fastighetsbranschens framtida utveckling?

[38:15] Här pratar Amir framtiden inom AI, AR och smarta städer.

[44:10] Peter och Amir diskuterar dagens kompetensbrist och hur man genom information och kommunikation kan göra IT-branschen mer jämställd.

[47:50] Amirs tips till framtida studenter och yrkesverksamma.

 

- PowerPoint-presentationer om AI och chattbotar ger inte så mycket. Man måste istället visa upp den digitala tekniken på riktigt.

Amir Chizari

Ta del av fler poddavsnitt

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA, avsnitt 35, Devsecops
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk

Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.