Podcast med Anna Wikland, Google

Hur den digitala utvecklingen ser ut i Sverige framöver och varför hållbarhet är så viktigt för Google.

I det 20:e avsnittet av Digitala influencer-podden samtalar Consids vd Peter Hellgren och Anna Wikland, Sverigechef på Google.

Lyssna på bland annat om hur vardagen som nationell chef på ett av världens främsta bolag ser ut, hur man jobbar med innovation på Google i Sverige, hur den digitala utvecklingen ser ut i Sverige idag och framöver, varför hållbarhet är så viktigt för Google och hur vi når en mer jämställd it-bransch.

Anna Wikland är Googles Sverigechef sedan drygt tre år tillbaka. Hon tog 2004 en kandidatexamen i marknadskommunikation på California Lutheran University och hade därefter ledande positioner på olika bolags marknadsavdelningar i Los Angelesområdet.

2006 började hon som Sales Director på Keybroker i Stockholm, vilket hon var i knappt tre år innan hon blev Chief Sales Officer på bolaget.

Drygt fyra år senare blev hon även vd för bolaget. I januari 2014 började Anna på Google, då som Industry Leader, och drygt två och ett halvt år senare axlade hon rollen som hon har idag.

I mötet med Anna diskuteras bland annat hur vardagen som nationell chef på ett av världens främsta bolag ser ut, varför Googles svenska verksamhet ofta beskrivs som en innovationshub, hur den digitala utvecklingen ser ut i Sverige idag och framöver, varför hållbarhet är så viktigt för Google, hur vi når en mer jämställd it-bransch och vilka förebilder som tagit Anna dit hon är idag.

- Bolag som använder molntjänster har ofta en snabbare innovationstakt

Anna Wikland

Ta del av fler poddavsnitt

Johan Henrikson, vd och grundare, Freja eID
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

ID-idé gör succé – Johan Henrikson, Freja eID

Digitala Influencer-podden med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

Johan Schauman, Skatteverket
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital skattjakt – Johan Schauman, Skatteverket

Digitala Influencer-podden med Johan Schauman, chef för digital samutveckling, Skatteverket, om att värna välfärdssystem utan att bygga ett kontrollsamhälle.

UTVECKLA avsnitt 36, Gabriella Åkesson, Stream Lead
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

Stream lead med Gabriella Åkesson, stream lead och javautvecklare på Consid

Podd, UTVECKLA, om stream lead med Gabriella Åkesson, som är just stream lead och javautvecklare på Consid.

Cecilia Ryegård, vd och grundare, Foodchain by Blockchain
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Räkmackan i blockkedjan – Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain

Digitala Influencer-podden med Cecilia Ryegård, vd och grundare, för Foodchain by Blockchain, om tekniken som löser ett globalt problem.

Rachel Bråthén, yoga girl, digitala influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Snällhetsimperiet – Rachel Bråthén, Yoga Girl

Digitala Influencer-podden med Yoga Girl Rachel Bråthén, om att bygga en karriär på instagram men vägra vara influencer.

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!