Podcast med Anna Wikland, Google
Hur den digitala utvecklingen ser ut i Sverige framöver och varför hållbarhet är så viktigt för Google.
I det 20:e avsnittet av Digitala influencer-podden samtalar Consids vd Peter Hellgren och Anna Wikland, Sverigechef på Google.
Lyssna på bland annat om hur vardagen som nationell chef på ett av världens främsta bolag ser ut, hur man jobbar med innovation på Google i Sverige, hur den digitala utvecklingen ser ut i Sverige idag och framöver, varför hållbarhet är så viktigt för Google och hur vi når en mer jämställd it-bransch.
Anna Wikland är Googles Sverigechef sedan drygt tre år tillbaka. Hon tog 2004 en kandidatexamen i marknadskommunikation på California Lutheran University och hade därefter ledande positioner på olika bolags marknadsavdelningar i Los Angelesområdet.
2006 började hon som Sales Director på Keybroker i Stockholm, vilket hon var i knappt tre år innan hon blev Chief Sales Officer på bolaget.
Drygt fyra år senare blev hon även vd för bolaget. I januari 2014 började Anna på Google, då som Industry Leader, och drygt två och ett halvt år senare axlade hon rollen som hon har idag.
I mötet med Anna diskuteras bland annat hur vardagen som nationell chef på ett av världens främsta bolag ser ut, varför Googles svenska verksamhet ofta beskrivs som en innovationshub, hur den digitala utvecklingen ser ut i Sverige idag och framöver, varför hållbarhet är så viktigt för Google, hur vi når en mer jämställd it-bransch och vilka förebilder som tagit Anna dit hon är idag.
- Bolag som använder molntjänster har ofta en snabbare innovationstakt
Anna Wikland
Ta del av fler poddavsnitt

Digitala influencer-podden
ID-idé gör succé – Johan Henrikson, Freja eID
Digitala Influencer-podden med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

Digitala influencer-podden
Digital skattjakt – Johan Schauman, Skatteverket
Digitala Influencer-podden med Johan Schauman, chef för digital samutveckling, Skatteverket, om att värna välfärdssystem utan att bygga ett kontrollsamhälle.

UTVECKLA
Stream lead med Gabriella Åkesson, stream lead och javautvecklare på Consid
Podd, UTVECKLA, om stream lead med Gabriella Åkesson, som är just stream lead och javautvecklare på Consid.

Digitala influencer-podden
Räkmackan i blockkedjan – Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain
Digitala Influencer-podden med Cecilia Ryegård, vd och grundare, för Foodchain by Blockchain, om tekniken som löser ett globalt problem.

Digitala influencer-podden
Snällhetsimperiet – Rachel Bråthén, Yoga Girl
Digitala Influencer-podden med Yoga Girl Rachel Bråthén, om att bygga en karriär på instagram men vägra vara influencer.

Digitala influencer-podden
Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Digitala influencer-podden
Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG
Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Digitala influencer-podden
Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp
Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!