Podcast med Aftonbladets Eric Rosén

Om medias ansvar i Coronatider

Podcast med Aftonbladet om medias ansvar och roll i en krissituation, samt vikten av medias informationsspridning under COVID-19:s utbrott.

Aftonbladets samhällsviktiga roll under Coronakrisen

I detta specialavsnitt i och med Coronaviruset COVID-19:s utbredning världen över bjuder Eric Rosén, biträdande redaktör på Aftonbladet, på sin syn kring medias roll i kris och hur journalister och mediabranschen påverkas av Coronakrisen.

Vilket ansvar har medier så som Aftonbladet under Coronautbrottet? Hur prioriterar man i alla de nyheter som finns att förmedla kring Corona? Är det okej att låsa in innehåll bakom betalväggar? Hur framställs virusutbrottet i våra största medier? Eric reder ut dessa, och många andra, frågor kring media och journalism i Coronatider.

Vem är Eric Rosén?

Eric Rosén är journalisten och författaren som idag arbetar som biträdande redaktör på Aftonbladet. Han var mellan 2013 och 2018 chefredaktör och ansvarig utgivare för den opinionsbildande webbplatsen Politism.se och har även varit redaktör på Dagens Arena och nyhetschef på Nyheter 24.

År 2019 debuterade han dessutom som författare med den självbiografiska boken Jag ångrar av hela mitt hjärta det där jag kanske gjort.

Coronaspecialer i Digitala influecner-podden

Glöm inte att prenumerera på Digitala influencer-podden i din poddapp för att inte missa framtida avsnitt. Utöver ordinarie avsnitt släpper vi ytterligare sex Coronaspecialer de närmsta veckorna med:

– Vi ska inte elda på i onödan, men vi ska inte väja för att skriva saker folk kan bli rädda för, om det är relevant att skriva om.

Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet

Nyfiken på fler avsnitt?

Peter Hellgren, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Folkhemmet 4.0 – Peter Hellgren, Consid

Digitala Influencer-podden med Peter Hellgren, vd och grundare, Consid, om boken Folkhemmet 4.0.

Johan Henrikson, vd och grundare, Freja eID
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

ID-idé gör succé – Johan Henrikson, Freja eID

Digitala Influencer-podden med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

Johan Schauman, Skatteverket
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital skattjakt – Johan Schauman, Skatteverket

Digitala Influencer-podden med Johan Schauman, chef för digital samutveckling, Skatteverket, om att värna välfärdssystem utan att bygga ett kontrollsamhälle.

UTVECKLA avsnitt 36, Gabriella Åkesson, Stream Lead
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

Stream lead med Gabriella Åkesson, stream lead och javautvecklare på Consid

Podd, UTVECKLA, om stream lead med Gabriella Åkesson, som är just stream lead och javautvecklare på Consid.

Cecilia Ryegård, vd och grundare, Foodchain by Blockchain
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Räkmackan i blockkedjan – Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain

Digitala Influencer-podden med Cecilia Ryegård, vd och grundare, för Foodchain by Blockchain, om tekniken som löser ett globalt problem.

Rachel Bråthén, yoga girl, digitala influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Snällhetsimperiet – Rachel Bråthén, Yoga Girl

Digitala Influencer-podden med Yoga Girl Rachel Bråthén, om att bygga en karriär på instagram men vägra vara influencer.

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.