Podcast med Karl Eklöf, Sitevision

Framtiden för CMS-lösningar, hur resan från anställd till att starta eget gick till och hur det är att driva innovationsdelen på ett av landets främsta CMS-företag.

I det 25:e avsnittet av Digitala influencer-podden samtalar Consids vd Peter Hellgren och Karl Eklöf, innovationschef och medgrundare av SiteVision, bland annat om framtiden för CMS-lösningar, hur resan från anställd till att starta eget gick till och hur det är att driva innovationsdelen på ett av landets främsta CMS-företag.

Karl Eklöf är innovationschefen som var med och grundade SiteVision för drygt 18 år sedan.

Han har en bakgrund som mjukvaruutvecklare, där han fick upp ögonen för CMS-lösningar (Content Management System) och hur framtidens webbpubliceringsverktyg kunde komma att se ut.

Ur detta föddes SiteVision som idag tillhandahåller webbplatser och intranät för bland annat 60 % av Sveriges kommuner.

I mötet med Karl diskuteras bland annat hur framtidens CMS-lösningar kan komma att se ut framöver, vad man som privat och offentlig organisation ska tänka på vid valet av CMS och hur man optimerar sin webb och intranät.

Han delar även med sig av hur resan sett ut från rollen som mjukvaruutvecklare till att grunda SiteVision där han idag driver på innovationen och ser till att bolaget fortsätter att utvecklas. Han bjuder även på lite innovations- och entreprenörstips.

- Idag har kunskaps- och tekniknivån ökat markant hos våra kunder. Det är ett kunnande och en medvetenhet som inte fanns innan.

Karl Eklöf

Ta del av fler poddavsnitt

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA, avsnitt 35, Devsecops
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk

Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!