Podcast med Måns Danielsson, Mat.se

Hur kommer den teknologiska utvecklingen främja hållbarhet i hela matkedja och kommer vi kunna förändra våra matvanor med hjälp av ett blodprov i framtiden?

Hur förändras livsmedelsbranschen? Hur kommer den teknologiska utvecklingen främja hållbarhet i hela matkedjan? Kommer vi kunna förändra våra matvanor med hjälp av ett blodprov i framtiden? Dessa frågor, och mycket annat, reder Måns Danielsson, en av grundarna bakom Mat.se, ut i avsnitt 39 av Digitala influencer-podden!

Vem är Måns Danielsson?

Måns Danielsson är entreprenören som började karriären inom Santa Maria under en 16-årsperiod där han var med och tog bolaget från 200 miljoner till 4,5 miljard kronor i omsättning.

Under denna period var han i England och tog hand om ett bolag som Santa Maria köpt, där han hittade inspiration till hur e-handel inom livsmedel kunde se ut.

2011 grundades Mat.se, som kom att bli en e-handelssuccé inom livsmedel i Sverige. 2017 såldes dock Mat.se till Axfood och Måns kom att vara VD på bolaget till och med maj 2018.

Idag sysslar dock Måns med ett nytt projekt som går under namnet Markov Capital, där han och hans team sysslar med att scanna av omvärlden och analysera olika handelsmönster i realtid för att med hjälp av datan få köp- eller säljsignaler på olika finansiella instrument.

I mötet med Måns diskuteras bland annat hur det är att grunda och driva bolag, hur resan på Mat.se sett ut och vilka utmaningar och lärdomar den medfört.

Framtidens e-handel, hur livsmedelsindustrin ser ut framöver och hållbarhet är ytterligare samtalsämnen.

Måns berättar dessutom om sitt nya projekt, Markov Capital, där hur algoritmer, maskininlärning, artificiell intelligens möjliggör nya sätt att analysera finansmarknaden på står i fokus. Trevlig lyssning!

Höjdpunkter från avsnittet:

[00:40] – Välkommen till podden Måns! Vi börjar med att prata om Måns resa på Santa Maria där han var med och tog företaget från 200 miljoner till 4,5 miljarder kronor i omsättning.

[02:15] – Vi pratar om hur den digitala hemleverans-tjänsten mat.se. Måns pratar om de utmaningar som följde och svårigheterna i att försöka förändra ett beteende.

[09:20] – Här diskuterar vi smarta inköpslistor med hjälp av maskininlärning.

[11:25] – Vad är en digital influencer för Måns Danielsson?

[13:00] – Vi pratar om entreprenörskap och vikten av konkurrens för att kunna lansera en produkt eller tjänst på marknaden.

[17:45] – Måns blickar tillbaka på roliga tidsperioder från hans karriär.

[20:20] – Här pratar vi om vikten att investera i rätt människor till rätt platser. Hur bygger man egentligen ett bra team?

[23:30] – Vi pratar kapitalanskaffning. Hur bär man egentligen åt när man vill söka kapital? Här förklarar Måns värdet i att våga vara handlingskraftig och att våga testa sig fram.

[26:25] – Hur kommer livsmedelsindustrin förändras framöver? Måns spekulerar.

[29:45] – Hur kan vi ta hand om vårat matsvinn? Måns förklarar att det krävs ett öppet informationsflöde samt att vi förändrar våra transportrutiner för att minska vårat klimatavtryck.

[31:45] – Vi diskuterar utvecklingen inom E-handel.

[35:15] – Vi pratar framtiden inom drönarteknik och andra teknologiska förbättringar som kommer göra vardagen smidigare.

[39:55] – Måns ger sina bästa tips till studenter och framtida yrkesverksamma.

- Snittkassen i relation till leveranskostnaden är idag för dyr för e-handlare. I framtiden kommer vi se stora förändringar med bland annat samarbeten e-handlare emellan i gemensamma leveranser, och där är livsmedel en bärare.

Måns Danielsson

Ta del av fler poddavsnitt

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA, avsnitt 35, Devsecops
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk

Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Mios vd Björn Lindblad i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio

Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

UTVECKLA, avsnitt 34, Designsystem med Frida Engman, UX-lead på Consid i Eskilstuna
3 min lästid
podd:
UTVECKLA

Designsystem med Frida Engman, UX-Lead på Consid

Podd, UTVECKLA, om designsystem med Frida Engman, UX-lead på Consid i Eskilstuna

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!