Podcast med Maryam Ghahremani, Bambuser
Hur ser framtiden för livevideo och e-handel ut? Varför ökar man så väl konverteringar som engagemang med livesändningar?
Hur ser framtiden för livevideo och e-handel ut? Varför ökar man så väl konverteringar som engagemang med livesändningar? Hur stor är denna trend egentligen i världen? Och varför kopierar väst Asien nu för tiden och inte tvärtom?
Dessa frågor, och mycket annat, reds ut när är Maryam Ghahremani, vd på livevideobolaget Bambuser, gästar avsnitt 37 av Digitala influencer-podden!
Maryam Ghahremani är vd:n som började sin karriär med en examen inom företagsekonomi samtidigt som hon startade upp sitt första bolag.
Därefter har hon bland annat hunnit med att vara marknadschef på Make Up Store, Business Director på Aftonbladet och Business Unit Director på Schibstedt, Country Manager på Acast.
Från och med mars 2018 är hon vd på livevideobolaget Bambuser som, med hjälp av modern teknik, gör livestreaming till liveshopping.
I mötet med Maryam diskuteras bland annat liveshopping-trenden som årligen får 425 miljoner kineser engagerade på nätet, hur liveshopping inte bara kan användas inom retail och beauty och varför västvärlden idag kopierar Kina och inte tvärtom, som det sett ut tidigare. Hur ser Maryam på framtiden för livevideo och e-handel? Varför ökar man så väl konverteringar som engagemang med livesändningar?
Få svar på dessa frågor och mycket annat i avsnitt 37 av Digitala influencer-podden! Trevlig lyssning!
Höjdpunkter från avsnittet:
[00:40] – Välkommen till podden Maryam! Vi börjar med att prata om Maryams karriär från att ha jobbat på Rix FM till att bli VD för Bambuser.
[03:00] – Vad gör en VD på Bambuser? Maryam berättar om hur ett mindre företag skiljer sig från ett stort företag.
[04:25] – Maryam om sitt jobb på Aftonbladet och hur man kan göra för att skapa en ny arbetsroll på ett redan etablerat företag.
[07:25] – Här berättar Maryam om sin tid som Country Manager på poddapplikationen Acast och hur man skalar ett bolag på rätt sätt.
[10:25] – Maryam om sin tid på sociala applikationen Left or Right och hur det är att ta ansvar över ett helt företag.
[15:00] – Hur söker man investeringskapital idag? Maryam berättar, baserat på sina erfarenheter, vart och vilka man ska vända sig till för att landa hållbart kapital.
[19:55] – Vad är en digital influencer för Maryam Ghahremani?
[21:15] – Vad gör Maryam på fritiden?
[22:30] – Maryam berättar om Bambuser och varför live-streaming är så eftertraktat i dagens medielandskap.
[28:45] – Hur är det att vara VD på ett mindre börsnoterat bolag? Maryam berättar om ansvar, press och vikten i att vara snabbfotad.
[30:40] – Maryam om att bli headhuntad till ett krisbolag och vända bolaget till en framgångssaga.
[35:50] – Här pratar vi om den nya generationens konsumtionsbeteenden och hur man som varumärke ska tänka kring samtidens marknadsföring.
[39:30] – Maryam om de nya geografiska stormakterna och hur tiderna förändras.
[41:55] – Varför live-streaming? Maryam förklarar varför live-streaming är så effektivt och hur du skapar en bättre relation med dina kunder.
[48:30] – Vi spanar framtidens sociala medier-trender och spekulerar om varför vissa applikationer lyckas bättre än andra.
[50:40] – Maryam om samtidens kompetensbrist och hur vi ska göra för att skapa ett hållbart digitalt samhälle i framtiden.
[53:05] – Hur kan vi skapa en mer jämlik IT-bransch? Maryam ger sina bästa tips.
[56:25] – Maryam ger sina bästa råd till framtida studenter och yrkesverksamma.
- Vi är först i hela västvärlden med den här typen av lösning. Företag som Amazon och Google hade inte investerat i det här om det inte vore framtidens teknik.
Maryam Ghahremani
Ta del av fler poddavsnitt

Digitala influencer-podden
Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp
Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Digitala influencer-podden
Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden
Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA
DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk
Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Digitala influencer-podden
Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen
Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Digitala influencer-podden
Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal
Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Digitala influencer-podden
Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego
Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Digitala influencer-podden
Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio
Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

UTVECKLA
Designsystem med Frida Engman, UX-Lead på Consid
Podd, UTVECKLA, om designsystem med Frida Engman, UX-lead på Consid i Eskilstuna
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!