Miyako Soeda Thornton om omvänt mentorskap

Podcast med Miyako Soeda Thornton

Hur fordonsbranschen digitaliseras, hur tiden på Facebook var och hur omvänt mentorskap kan vara lösningen för att få ett mer jämställt och innovativt arbetsklimat.

I avsnitt 46 av Digitala influencer-podden gästar Miyako Soeda Thornton.

Vi pratar om allt från hennes tid på Facebook då de satt i en källarlokal och pratade i Blackberry-telefoner till hur dagens digitala utvecklingsarbete ser ut i fordonsbranschen.

Vi kommer också diskutera hur det är att jobba för en stor internationell drake som Volkswagen Group och hur ett omvänt mentorskap kan vara lösningen på ett mer jämställt och innovativt arbetsklimat.

Vem är Miyako Soeda Thornton?

Miyako Soeda Thornton är den digitala experten som startade sin karriär på Eniro där hon efter bara ett år tog hem utmärkelsen ”Best Sales Representative” i Stockholm. Därefter gjorde hon ett år på Facebook i Dublin där hon jobbade med affärsutveckling i Norden och Tyskland som Client Partner EMEA.

Mellan 2010 och 2013 var hon på Netbooster Sweden AB där hon till en början jobbade som Senior Digital Marketing Specialist för att sedan bli Social Media Director. Vidare spenderade hon två år på Telia där hon fokuserade på digital transformation för att sedan gå över till att bli Head of Digital på Audi.

Med en ryggsäck fylld utav erfarenheter har Miyako minst sagt utvecklat såväl en bred kompetens inom digital utveckling som en stark ledarroll inom branschen.

I mötet med Miyako pratar vi om allt från hennes tid på Eniro där hon lärde sig att sälja digitala banners, sponsrade länkar och digitala informationssidor till att bedriva det digitala utvecklingsarbetet på både Telia och Audi.

Vi pratar om hur man kan vända traditionella könsnormer på arbetsplatsen med hjälp av omvänt mentorskap samt vilka möjligheter och utmaningar det relativt nya fenomenet ”The sharing economy” ger upphov till.

Miyako ger förstås också sina bästa tips till dagens studenter och framtida yrkesverksamma.

Höjdpunkter från avsnittet:

[00:40] – Vi inleder dagens podd med en kort presentation av dagens gäst, Miyako Soeda. Välkommen!

[01:05] – Miyako berättar om hennes tid som mediesäljare på Eniro. Här sålde hon allt från digitala banners och sponsrade länkar till digitala informationssidor som på den tiden var helt revolutionerande.

[02:40] – Här pratar Miyako om hennes tid på Facebook då det ännu inte fanns ett kontor i Sverige. Hon blev istället rekryterad till kontoret i Dublin där hon delade ett litet källarkontor med 13 andra kollegor. På denna tid firade de 200 miljoner användare, idag är det över 2 miljarder.

[05:20] – Här berättar Miyako om hennes spännande tid på Telia då de begav sig in i den digitala transformationen.

[08:50] – Miyako ger sina bästa digitaliseringstips till företag som behöver en liten spark i rumpan.

[10:20] – Vad gör Miyako på fritiden?

[10:50] – Hur är det egentligen att jobba på en så stor internationell drake som Volkswagen Group faktiskt är? Miyako beskriver det bästa med att jobba på varumärket Audi – ett av många varumärken under Volkswagen Group.

[12:10] – Hur ser det digitala utvecklingsarbetet ut i fordonsbranschen?

[13:25] – Miyako om omvänt mentorskap. Efter #Metoo-rörelsen bestämde sig VGS (Volkswagen Group Sverige) att implementera en ny typ av mentorprogram där unga entreprenörer hjälper veteraner till nya insikter på arbetsplatsen.

[18:25] – Här pratar vi om elektrifiering och automatisering inom bilbranschen. Är Sverige något att räkna med inom denna utveckling?

[22:25] – Miyakos syn på fenomenet ”The Sharing Economy”. Här pratar vi om möjligheter och utmaningar som fenomenet kan ge upphov till.

[25:50] – Miyako ger tips till andra företagare som jobbar inom digitalisering.

[26:50] – Miyakos tips till unga studenter och framtida yrkesverksamma.

[27:50] – Här pratar vi om förebilder. Miyako berättar om en person som influerat henne i både sitt arbetsliv och privatliv.

 

- Jag trodde länge att jag behövde sitta, prata och bete mig på ett visst sätt för att få respekt i denna branschen.

Miyako Soeda Thornton

Nyfiken på fler avsnitt?

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA, avsnitt 35, Devsecops
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk

Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!