Avanzas vd om svensk FinTechs på frammarsch

Podcast med Rikard Josefson, vd Avanza

Podcast om hur Avanza jobbar med data och artificiell intelligens, hur man agilt utvecklar sina produkter och tjänster samt hur svensk fintech kommer utvecklas framöver.

I avsnitt 48 av Digitala influencer-podden gästar Rikard Josefson som är VD på nätbanken Avanza.

Vi pratar om allt från Rikards tidigare roll som VD på både SEB Finans och Länsförsäkringar till hur man bedriver ett digitalt banksystem i världsklass. Rikard kommer givetvis också ge ut sina bästa spartips. Trevlig lyssning!

Vem är Rikard Josefson?

Rikard Josefson tog en filosofisk kandidatexamen i nationalekonomi 1990 vid Stockholms universitet. Sedan dess har han haft en spännande karriär inom finansvärlden.

1998 började han som VP på Latvijas Unibanka (nuvarande SEB i Lettland) och år 2000 blev han VD på SEB Finans. Fyra år senare blev hand Deputy Head Retail Sweden på SEB och sex år senare Head GTS SEB Merchant Banking på SEB.

2011 tog han klivet från SEB till Länsförsäkringar där han var VD under en sexårsperiod. Sedan november 2017 är han VD på Avanza.

 

Höjdpunkter från avsnittet:

Vi pratar om allt från Rikards roll som VD på Avanza, SEB Finans och Länsförsäkringar till hur man på bästa sätt kan göra för att nå social hållbarhet i sin organisation.

Rikard beskriver också kraften i mun till mun-marknadsföring och hur man bäst gör för att förvalta sina pengar på ett så spar- och lönsamt sätt som möjligt. Allt detta och mycket mer i avsnitt 48 med Rikard Josefson.

Fullständiga tidstämplar följer.

[0:40] – Vi inleder dagens intervju men en kort introduktion av dagens gäst, Rikard Josefson, VD på nätbanken Avanza.

[01:20] – Rikard beskriver delar av sin karriärresa. Från att ha tagit en filosofisk examen i nationalekonomi vid Stockholms universitet till att jobba på SEB i närmare 25 år för att sedan bli VD på Länsförsäkringar.

[08:00] – 2017 bytte Rikard yrkesposition från Länsförsäkringar till Avanza. Här berättar han om Avanzas starka företagskultur där alla jobbar för att uppnå gemensamma mål.

[10:05] Vilka är Avanza? Här berättar Rikard om företagets grundläggande essens att hjälpa människor att lyckas med sitt sparande och sina investeringar.

[11:10] – Vad är Rikards roll som VD på Avanza?

[12:00] – Här pratar vi om social hållbarhet. Rikard förklarar varför balans och tillit är två av de mest nödvändiga grundpelarna för att skapa ett hållbart arbetsklimat.

[12:55] – Vem är den typiska Avanza-användaren? Rikard berättar om hur kundbasen har sett ut tidigare och hur den förändras med tiden.

[15:15] – Vad är det som gör att unga väljer just Avanza?

[17:40] – Rikard beskriver kraften av mun till mun-marknadsföring och hur denna teknik har hjälpt Avanza i deras framgångssaga.

[19:00] – Varför sparar fler människor idag jämfört med 20 år sedan?

[22:20] – Hur ser konkurrensen ut i finansbranschen?

[24:10] – Här berättar Rikard om hur Avanza gör för att leverera ett mervärde till sina kunder.

[27:15] – Rikard spekulerar kring hur Sverige ska hålla sig attraktiva i den globala finansbranschen.

[30:00] – Hur jobbar Avanza med sin produktutveckling och innovation?

[31:55] – Rikard beskriver samtidens krav på att jobba agilt och hur det påverkar såväl lönsamhet som arbetsklimat.

[35:40] – Hur jobbar Avanza med data och artificiell intelligens?

[37:05] – Rikard pratar om Avanzas främsta utmaningar och vad som krävs för att hålla sig relevant på marknaden.

[39:10] – Rikard om Avanzas deltagande i branschföreningen SweFinTech (Swedish Financial Technology Association).

[41:10] – Är AI och Machine learning verkligen nödvändigt? Här pratar vi vidare om artificiell intelligens, Machine learning och robotisering.

[44:20] – Hur ser framtidens sätt att betala ut? Rikard siar in i framtiden.

[45:35] – Rikard om hur man attraherar attraktiv kompetens och hur man ska motverka en eventuell kompetensbrist inom IT och teknikutbildningar.

[50:25] – Rikard ger ut sina bästa spartips till våra lyssnare!

[53:45] – Här ger Rikard ytterligare tips till studenter och framtida yrkesverksamma.

[56:30] – Så här gör du om du vill ta kontakt med Rikard eller Avanza.

– När jag gick igenom vad vi vill åstadkomma på Avanza under 2020 stängde jag min laptop med ett leende på läpparna.

Rikard Josefson, vd Avanza

Nyfiken på fler avsnitt?

Johan Henrikson, vd och grundare, Freja eID
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

ID-idé gör succé – Johan Henrikson, Freja eID

Digitala Influencer-podden med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

Johan Schauman, Skatteverket
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital skattjakt – Johan Schauman, Skatteverket

Digitala Influencer-podden med Johan Schauman, chef för digital samutveckling, Skatteverket, om att värna välfärdssystem utan att bygga ett kontrollsamhälle.

UTVECKLA avsnitt 36, Gabriella Åkesson, Stream Lead
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

Stream lead med Gabriella Åkesson, stream lead och javautvecklare på Consid

Podd, UTVECKLA, om stream lead med Gabriella Åkesson, som är just stream lead och javautvecklare på Consid.

Cecilia Ryegård, vd och grundare, Foodchain by Blockchain
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Räkmackan i blockkedjan – Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain

Digitala Influencer-podden med Cecilia Ryegård, vd och grundare, för Foodchain by Blockchain, om tekniken som löser ett globalt problem.

Rachel Bråthén, yoga girl, digitala influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Snällhetsimperiet – Rachel Bråthén, Yoga Girl

Digitala Influencer-podden med Yoga Girl Rachel Bråthén, om att bygga en karriär på instagram men vägra vara influencer.

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.