Podcast med Lisebergs marknadschef
Robert Arvidsson om den digitala nöjesparken
Podcast om Lisebergs arbete med marknadsföring och varumärkesbyggande, digitaliseringen av nöjesparker och digitala kösystem.

INSPELNINGSDATUM: 14 JANUARI 2020
Liseberg – Nordens största nöjespark
I avsnitt 57 av Digitala influencer-podden gästar Robert Arvidsson, Marknadschef på Nordens största nöjespark, Liseberg.
Vi kommer i dagens avsnitt prata om hur man kan förstärka en analog upplevelse med hjälp av digitala verktyg, hur framtida lanseringar ser ut på Liseberg och hur nöjesparken arbetar med digital kommunikation. Trevlig lyssning!
Vem är Robert Arvidsson?
Robert har en examen inom företagsekonomi och redovisning från Borås Universitet, har läst på Berghs, har en kandidatexamen inom marknadsföring på Handelshögskolan i Norge (BI) och en MBA från Norges Handelshögskola (NHH) inom Strategic Brand Management. Han har även studerat på San Diego State University och på Hyper Island, där han läst ledarskap och digital transformation.
Utöver studier har Robert axlat arbetsrollen som Marknadschef på Wideröe/SAS-koncernen, Bokia och Team Sportia för att sedan sex år tillbaka vara Marknadschef på Liseberg.
Höjdpunkter från avsnittet:
I dagens avsnitt kommer vi att prata om hur digitalisering ger upphov till nya möjligheter inom nöjesparksbranschen. Vi kommer prata om Lisebergs planerade vattenland, hotell och nya attraktionslanseringar.
Robert kommer ge oss handfasta tips hur man som företag tar digital kommunikation till en ny nivå samt hur ny digital teknik så som VR, AI och 5G kommer påverka nöjesparken.
Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.
[02:00] – Vi inleder dagens samtal med att rikta fokus på Roberts karriärresa. Från att ha arbetat i flygbranschen, bokbranschen och träningsbranschen till att jobba som marknadschef på Liseberg – Nordens största nöjespark.
[03:05] – År 2010 jobbade Robert som E-handelschef på Bokia, bokhandeln som sedan bytte arbetsnamn till Akademibokhandeln. Här berättar Robert om vad han tagit med sig från denna tid.
[03:50] – Från flyg och böcker, till träningsredskap. Hur har dessa tjänster i olika branscher skildrat?
[04:35] – Robert har utöver sina arbetsroller pluggat på Högskolan i Borås, Berghs School of Communication, Handelshögskolan i Norge, Hyper Island, samt San Diego State University. Robert berättar om sina bästa erfarenheter därifrån.
[05:30] – 5 snabba favoritfrågor med Robert Arvidsson.
[07:40] – Vad är Liseberg?
[08:40] – Hur det rollen ut som marknadschef på Liseberg?
[10:25] – Liseberg är ett av Sveriges starkaste varumärken. Vad beror detta på?
[11:20] – Nästan varje år kommer det nya nyheter till Nöjesparken. Nästa projekt heter Jubileumsprojektet och inkluderar ett helt nytt Vattenland och ett tematiserat hotell.
[12:10] – Hur ser framtida säsongsuppdelningar ut på Liseberg?
[13:10] – Hur är det att jobba med ett stort kommunalt bolag?
[14:00] – Hur ser konkurrensen ut?
[15:05] – Varför kollar detaljhandeln på Liseberg för att finna inspiration?
[15:55] – Hur ser Lisebergs samarbete ut med andra organisationer och institutioner?
[16:50] – Hur ser kommande lanseringar ut?
[17:35] – Hur skapar man den bästa möjliga upplevelsen?
[19:25] – Hur jobbar Liseberg med analogt/digitalt?
[20:30] – Robert berättar hur ny teknik så som VR, 5G och AI kommer påverka nöjesparken framgent.
[21:20] – Vilka tittar Liseberg på för att finna inspiration?
[22:20] – Vilka kanaler använder sig Liseberg mest av för att kommunicera med sina målgrupper?
[24:00] – Robert ger sitt bästa tips för att lyckas med en riktigt bra kampanj.
[24:50] – Robert ger sina bästa digitaliseringstips!
[26:00] – Robert ger sina bästa effektiviseringstips!
[26:35] – Tips till framtida studenter och yrkesverksamma.
– Med hjälp av digitala verktyg kan vi nu förlänga och förstärka den fysiska upplevelse man får på Liseberg.
Robert Arvidsson, marknadschef Liseberg
Nyfiken på fler avsnitt?

Digitala influencer-podden
Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp
Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Digitala influencer-podden
Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden
Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA
DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk
Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Digitala influencer-podden
Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen
Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Digitala influencer-podden
Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal
Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Digitala influencer-podden
Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego
Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Digitala influencer-podden
Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio
Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

UTVECKLA
Designsystem med Frida Engman, UX-Lead på Consid
Podd, UTVECKLA, om designsystem med Frida Engman, UX-lead på Consid i Eskilstuna
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!