Einrides grundare om framtiden för autonoma elektriska fordon

Podcast med Robert Falck, grundare Einride

Hur framtiden ser ut för autonoma, förarlösa fordon samt hur en taskig pitch på Stockholm Tech kan leda till något väldigt positivt.

I avsnitt 45 av Digitala influencer-podden gästar Robert Falck, Grundare och vd på det autonoma transportbolaget Einride.

Vi pratar om allt från Roberts erfarenhet som sergeant på Försvarsmakten till hur framtiden ser ut för autonoma, förarlösa fordon.

Han kommer utöver detta dela med sig av några av Einrides mest minnesvärda höjdpunkter och hur en taskig pitch på Stockholm Tech kan leda till något väldigt positivt.

Vem är Robert Falck?

Robert Falck är kunskapssökaren som startade sin karriär som sergeant på sjöstridsskolan till att parallellt ta en masterexamen som maskiningenjör på Chalmers och två kandidatexamina inom företagsekonomi och nationalekonomi/finans på handelshögskolan i Göteborg.

Därefter har han varit på Volvo Trucks och startat inte mindre än fyra bolag. Det mest framgångsrika av dessa startup är det som han idag driver och är VD på, nämligen det autonoma och förarlösa transportbolaget Einride.

I mötet med Robert pratar vi dels om hur hans tid som Sergeant har hjälpt honom i företagsvärlden och varför han valde att studera medicinsk teknik på Chalmers Tekniska Högskola samt ta en dubbelkandidat inom företagsekonomi och nationalekonomi på Handelshögskolan.

Vi pratar också såklart om företaget Einride och hur framtiden ser ut för autonoma och förarlösa bilar. Robert berättar dessutom om fenomenet ”The Sharing Economy” och hur det kommer utvecklas framöver när tekniken förändras i allt snabbare tempo.

Höjdpunkter från avsnittet:

[00:40] – Vi startar avsnittet med en kort introduktion av dagens gäst – Robert Falck, Grundare och CEO på Einride.

[01:25] – Robert berättar om sin tid som Sergeant på försvarsmakten och hur han sen gick vidare till att studera medicinsk teknik på Chalmers Tekniska Högskola samt ta en dubbelkandidat inom företagsekonomi och nationalekonomi på Handelshögskolan i Göteborg.

[03:50] – Robert om tiden då han jobbade för Chalmers mot marknaden i USA.

[05:10] – Robert berättar om tiden på företagen Keyflow, The Great Wild och Venue. Här pratar vi om allt ifrån hur det är att arbeta i nattklubbsbranschen till att arbeta med data och IoT.

[08:25] – Vad gör Robert på fritiden? Här får ni höra hur det vardagliga livet ser ut för en superentreprenör.

[09:40] – Hur startades företaget Einride och hur ser deras affärsidé ut? Robert berättar här om företagets ambitioner och hur marknadens konkurrens ser ut för ett unikt företag som Einride.

[15:25] – Robert berättar om några av företagets främsta höjdpunkter.

[20:55] – Hur gör man egentligen när man ska försöka införskaffa kapital?

[22:20] – Hur ser bolagets framtidsplaner ut? Robert pratar om svensk potential i en global kontext, klimatmål och övriga visioner.

[26:10] – Robert om marknaden för eldrivna bilar.

[29:45] – Vi diskuterar kring fenomenet ”The Sharing Economy” och varför gemensamma bilpooler kommer bli allt vanligare.

[34:30] – Robert berättar om Einrides autonoma transportsystem som utesluter förare helt.

[37:15] – Här pratar Robert om samtidens juridik kring ny teknik och på vilka sätt det kan främja eller förhindra vidare teknikutveckling.

[40:55] – Robert tips till dagens entreprenörer, studenter och framtida yrkesverksamma.

[48:10] – Så här gör du om du vill veta mer om Einride och Robert Falck.

- Med hjälp av autonom teknik och elektricitet kan vi sänka CO2-utsläppen för transport med upp till 90%.

Robert Falck

Nyfiken på fler avsnitt?

Peter Hellgren, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Folkhemmet 4.0 – Peter Hellgren, Consid

Digitala Influencer-podden med Peter Hellgren, vd och grundare, Consid, om boken Folkhemmet 4.0.

Johan Henrikson, vd och grundare, Freja eID
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

ID-idé gör succé – Johan Henrikson, Freja eID

Digitala Influencer-podden med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

Johan Schauman, Skatteverket
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital skattjakt – Johan Schauman, Skatteverket

Digitala Influencer-podden med Johan Schauman, chef för digital samutveckling, Skatteverket, om att värna välfärdssystem utan att bygga ett kontrollsamhälle.

UTVECKLA avsnitt 36, Gabriella Åkesson, Stream Lead
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

Stream lead med Gabriella Åkesson, stream lead och javautvecklare på Consid

Podd, UTVECKLA, om stream lead med Gabriella Åkesson, som är just stream lead och javautvecklare på Consid.

Cecilia Ryegård, vd och grundare, Foodchain by Blockchain
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Räkmackan i blockkedjan – Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain

Digitala Influencer-podden med Cecilia Ryegård, vd och grundare, för Foodchain by Blockchain, om tekniken som löser ett globalt problem.

Rachel Bråthén, yoga girl, digitala influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Snällhetsimperiet – Rachel Bråthén, Yoga Girl

Digitala Influencer-podden med Yoga Girl Rachel Bråthén, om att bygga en karriär på instagram men vägra vara influencer.

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.