Podcast med Simon Strindberg, Budbee

Från startup till att samarbetar med eminenta varumärken som H&M, XXL, Asos och Stadium.

I avsnitt 43 av Digitala influencer-podden gästar Simon Strindberg, CCO på den digitala hemleveranstjänsten Budbee.

Vi kommer prata om allt ifrån hur han var med när Henrik Lundqvist signades som ansikte för Head & Shoulders till hur han idag på Budbee samarbetar med eminenta varumärken som H&M, XXL, Asos och Stadium.

Vi får också veta hur de gjort för att uppnå ett häpnadsväckande kundbetyg på 4,89/5.

Vem är Simon Strindberg?

Med en akademisk grund inom Supply Chain Management tog Simon examen från Chalmers tekniska högskola år 2011.

Därefter Började han jobba som Nordic Supply & Initiatives Manager på Procter & Gamble där han, tillsammans med sitt team, ansvarade för hårvårdsprodukters ändringar och nya lanseringar.

Under denna tiden lyckades de signa NHL-stjärnan Henrik Lundqvist till Head & Shoulders – vilket blev en riktig succé.

År 2012 tog Simon klivet in på det digitala bankföretaget Klarna där han hjälpte till och etablera den första säljavdelningen i San Fransisco inför företagets expansion till USA.

Med allt detta i bagaget tog han 2017 ytterligare ett kliv vidare för att bli Chief Commercial Officer på den smarta, snabba och personliga hemleveranstjänsten Budbee, där han hjälpt företaget att gå från ett studentföretag till ett bolag med miljardvärdering på bara fyra år.

I mötet med Simon pratar vi om allt från misslyckade skol- och företagsprojekt till hur butiker bör tänka kring fenomenet ”butiksdöden”.

Emellan detta diskuterar vi även hur Budbee arbetade för öka sin omsättning hela 88% år 2018 samt vilken service som faktiskt har krävts för att uppnå ett kundbetyg på 4.89/5 med en betygsättningsfrekvens på 30% av deras totala kundantal.

Allt detta plus mycket mer i avsnitt 43 av Digitala influencer-podden.

Höjdpunkter från avsnittet:

[00:40] – Vi initierar detta avsnitt med en snabb introduktion av Simon Strindberg. Från att ha studerat Supply Chain Management på Chalmers till att jobba som projektledare på Klarna. Nu är Simon CCO för den smarta, snabba och personliga hemleveranstjänsten för e-handel, Budbee. 

[02:40] – Under studietiden startade Simon upp ett eget bolag tillsammans med en god vän. Simon berättar om mindre lyckade projekt som istället ledde till väldigt bra lärdomar.

[04:55] – Simon berättar om sin tid på Procter & Gamble och hur han lyckades signa NHL-stjärnan, Henrik Lundqvist, till Head & Shoulders.

[06:20] – Här pratar Simon om sin tid som Senior Manager på Klarna. Under de fem år som Simon var där så gick antalet anställda från 300 till 2000 personer.

[08:05] – Simon presenterar företaget Budbee, en personlig hemleveranstjänst som jobbar med varumärken som H&M, XXL, Asos, Stadium och Lindex med flera. Med ny teknik och med stort kundfokus så har Budbee expanderat med otrolig fart. 

[10:30] – Vad gör en CCO (Chief Commercial Officer)? Simon berättar om sina ansvarsområden och vad som ingår i rollen som CCO. 

[11:50] – Med en ökad omsättning på hela 88% år 2018 så Intar Budbee nu Nederländerna. Simon berättar vilka möjligheter och utmaningar som kommer med att expandera internationellt och varför en sådan expansion kräver en stark företagskultur.

[18:40] – Simon om fenomenet ”butiksdöden”. Varför är digitaliseringen ett hot för de fysiska butikerna idag och hur kommer det sig att vissa butiker kommer att överleva över andra? 

[22:30] – Hur jobbar Budbee med miljö och hållbarhetsfrågor? Simon berättar om värdet i att försöka tänka proaktivt istället för att hela tiden behöva klimatkompensera. 

[26:45] – Med ett häpnadsväckande kundbetyg på 4.89/5 förklarar Simon varför kundservicen är ett KPI som alla företag borde sätta i fokus. 

[27:55] – Simon om Budbees syn på algoritmer, AI och machine learning och vad dessa tillför i företaget.

[30:35] – Vad ska man tänka på när man jobbar med e-handel? Simon ger sina bästa tips för att lyckas så bra som möjligt.

[32:10] – Simon om framtidens leveranssystem. Hur ska samhällets infrastruktur kunna hinna med teknikens snabba utvecklingstempo? 

[36:05] – Hur arbetar Budbee med IT-säkerhet och vad finns det för säkerhetsrisker med digitaliseringen i allmänhet?  

[41:10] – Hur ska vi råda bot på branschens kompetensbrist? Simon om akademiens ansvar för att få människor att bli intresserade av IT, Tech och digital utveckling.

[43:40] – Simon ger sina bästa tips till studenter och framtida yrkesverksamma. 

[45:40] – Såhär går du tillväga om du vill veta med om Simon och Budbee.

- Vi på Budbee vill sänka friktionsribban och göra det ännu smidigare för folk att handla online. Du ska bara behöva klicka på en knapp så ska paketet levereras till dig enligt dina exakta önskemål.

Simon Strindberg

Ta del av fler poddavsnitt

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA, avsnitt 35, Devsecops
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk

Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Mios vd Björn Lindblad i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio

Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!