Fakturerar mera i snålblåsten

Podd med Carl Lindberg, vice vd Billogram

Lyssna direkt

En podcast om fintech, fakturering och relationer.

Fakturerar mera i snålblåsten

När andra drar i nödbromsen trycker de gasen i botten. Med friktionsfria betalningsprocesser vill fintech-bolaget Billogram skrota pappersfakturan en gång för alla och ta världen med storm. I det här avsnittet av Digitala influencerpodden, hör ni Billograms vice vd Carl Lindberg förklara hur man bygger goda kundrelationer med hjälp av något så osexigt som en faktura, hur ett EU-direktiv varit avgörande för företagets framgångar och varför Billogram växer stadigt medan andra vacklar i snålblåsten.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.43 Detta är Billogram.

”Det korta svaret är att Billogram erbjuder en smart faktureringsplattform som gör betalprocessen och kommunikationen kring denna bättre för fakturautställaren och dess kunder.”

2.22 Så funkar tjänsten.

”Våra klienter ska kunna använda fakturan för att komma med olika erbjudande till sina slutkunder, anpassa påminnelser och inkasso, och generellt genom hela slutkundsresan handlar det om att använda fakturan som ett kommunikationsverktyg mellan leverantören och slutkunden.”

5.40 Så skapar man en positiv kundupplevelse via fakturan.

”På fakturan har du hundra procent av dina slutkunder varje månad, dessutom är de engagerade, för de måste betala fakturan. Därför är det en så stor hävstångseffekt om du förbättrar den upplevelsen via fakturan.”

6.21 Detta gör Billograms tjänst unik.

”Vi tar inte över en kundrelation utan vi förstärker våra klienters relationer till deras slutkunder och vi jobbar inte bara med betalningar utan hela kommunikationen kring betalningarna”

7.53 Så individualiserar man ett betalningskrav.

”Vi samlar in mycket data och tittar på varje enskild kund. Är det en kund som varit lojal i tio år och gör ett litet misstag – då kanske man ska skicka en soft reminder. Men är det en kund som notoriskt betalar sent, då ska den behandlas lite annorlunda.”

9.38 Så tjänar Billogram pengar.

”Vi tjänar pengar, enkelt förklarat, per faktura. Det gör det lätt att förklara våra incentives för kunderna.”

10.09 Så uppstod idén.

”Det var 2011 och de två grundarna, Jonas Suijkerbuijk och Cesar Sangchi hade ett litet bolag och var tvungna att fakturera, tyckte att det var en tråkig och ineffektiv process, och där började det.”

11.17 Om det faktum att Billgorams grundare förutspådde pappersfakturans död redan 2011.

”Det är fortfarande slutkonsumenter, vissa, som föredrar fysisk faktura. Och Billograms mål idag är inte att eliminera den fysiska fakturan, utan att öka kundnöjdheten oavsett preferens.”

12.06 Om Carls mål om att ha en tillväxt på 100 procent per år.

”Jag tycker fortfarande att det är ett rimligt mål, och på nykundssidan har vi varit där. Sedan finns det en viss eftersläpning när vi ska integrera och onboarda kunder, eftersom många bolag vill att vi ska relansera med dem i nya länder.”

12.46 Så stora är Billogram.

”Man kan säga att på de här 3–4 åren har vi vuxit med ungefär 500 procent på de större nyckeltalen, som omsättning, antal anställda – vi är nu snart 200 – värdering, och så vidare.”

13.13 Om expansionsplanerna.

För ett år sedan bestämde vi oss för att vi ska lansera oss i tio länder, vi är halvvägs på den resan, men det slutar inte där, utan vi har hela tiden nya kunder som kommer till oss och frågar om inte vi även kan serva dem också i land x och land y.”

14.33 Så stor process är det att lansera ett nytt land.

”Vi är väldigt skalbara. Vi behöver absolut översätta tjänsten, ha koll på det legala och det finns ett antal olika betalsätt beroende på land. Vi är en molnbaserad partnerplattform. Det som är viktigast för oss behåller vi in-house, men vi använder också partners för att lösa mycket, som printingen av fysiska fakturor, och därmed kan vi expandera snabbt och stabilt.”

15.19 Här finns Billogram idag.

”Vi är i Tyskland, Norge, Finland, Sverige, vi håller på att lansera Frankrike, Spanien, Italien, Irland och Portugal. Nu har vi ett ökat intresse från Schweiz så där kommer vi också etablera oss. Listan växer hela tiden.”

16.01 Så använder Billogram den data man samlar på sig.

”Jag tycker själv att det är väldigt spännande vad vårt data- och AI-team jobbar med just nu – att med data förutsäga vad slutkonsumenten kommer att vilja fråga innan han eller hon själv har kommit på det. Det har som effekt att vi reducerar antalen kundtjänstärenden hos våra kunder – 30–50 procent av alla kundtjänstärenden försvinner.” CITAT

17.42 Så påverkades Billogram av pandemin.

”Alla i samhället har påverkats, men sett till vår tillväxt har vi inte påverkats. Det tror jag beror på att vi automatiserar och effektiviserar, och givetvis blir det intressant i en lågkonjunktur och en kris.”

18.41 Påverkas Billogram av lågkonjunkturen?

”Inte ännu. Vi har turen att ha varit någorlunda konservativa under de bra tiderna, så vi är ett finansiellt hälsosamt bolag, vi har en välfylld kassa. Det gör att vi slipper de här svängningarna där man först ska maxa sin rekrytering och sedan trycka på nödbromsen. Just nu har vi inga planer alls på det, vi har en rätt stabil utveckling.”

20.31 Carl Lindbergs Fem snabba favoriter.

22.39 Därför var PSD2-direktivet från EU så viktigt för Billogram.

”PSD2 eller Open Banking, låter oss integrera betalningen direkt i vår tjänst och gör att våra klienter kan ta kontroll över hela upplevelsen runt betalning. Och för konsumenterna innebär det att ännu mer friktion runt betalning försvinner.”

23.55 Så skulle Carls hisspitch för Billogram låta.

”Då skulle jag inte prata så mycket om de tekniska detaljerna och om betalningar, utan jag skulle prata om varför det är så viktigt att prioritera kundlojalitet och kundnöjdhet.”

25.44 Är Sverige viktigaste marknaden?

”Sverige är viktigt, för vi är rätt tidiga med digitalisering. Det är bra att testa digitala lösningar här.”

26.19 Kommer Tyskland ta över stafettpinnen från Sverige framöver?

”Nja, Norden som hubb och Dach som hubb. Swisscom blev en investerare nu efter sommaren och det har verkligen väckt ett intresse i Schweiz, vi har varit där väldigt mycket de senaste månaderna. Det är energibolag och många olika bolag som visar intresse för oss.”

27.40 Så gör du för att följa Billograms fortsatta faktureringsframgångar.

”Där vill jag slå ett slag för att man söker sig till oss.”

”Det korta svaret är att Billogram erbjuder en smart faktureringsplattform som gör betalprocessen och kommunikationen kring denna bättre för fakturautställaren och dess kunder.”

Carl Lindberg

Nyfiken på fler avsnitt?

Karl-Johan Paulsson och Simon Rosenqvist, projektledare Musikhjälpen
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Hybrideventet som räddar liv med musik – Karl-Johan Paulsson & Simon Rosenqvist, projektledare Musikhjälpen

Digitala Influencer-podden om att väcka engagemang på alla plattformar med Musikhjälpens projektledare Karl-Johan Paulsson och Simon Rosenqvist.

Helena Fagraeus Lundström
7 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Havets Tesla – Helena Fagraeus Lundström, Chief Sustainability & Strategy Officer, X Shore

Digitala Influencer-podden om ett racersnabbt båtliv på havets villkor med Helena Fagraeus Lundström från X Shore.

Karin Zingmark, konsult och författare
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ledarskap i alla kanaler – Karin Zingmark, konsult & författare

Digitala Influencer-podden om ledarskap i det digitala tidevarvet och kraften i att kommunicera på sociala medier.

Fredrik Grufvisare, vd Collabs
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Google för influencers – Fredrik Grufvisare, vd Collabs

Digitala Influencer-podden om om nya verktyg för en effektivare influencer marketing med Collabs vd.

Binette Seck, medgrundare Space Academy och Changers Tech
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Techdemokraten – Binette Seck, medgrundare Space Academy & Changers Tech

Digitala Influencer-podden om mångfald i techbranschen och om att visa i stället för att prata med Space Academys och Changers Techs medgrundare.

Linda U Johansson, futurist och föreläsare
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Metaverse förändrar allt – Linda U Johansson, futurist & föreläsare

Digitala Influencer-podden om nästa generations internet, VR och AR:s roll i metaverse och blockkedjans plats i det hela.

Alexander Norén, ekonomikommentator och techexpert, SVT
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Är techfesten över? – Alexander Norén, ekonomikommentator & techexpert SVT

Digitala Influencer-podden om tech-hype, bubblor och verkligt värde med Alexander Norén, ekonomikommentator och techexpert på SVT.

Erika Wennerström, vd Quizrr
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Lekande lätt när Quizrr växlar upp – Erika Wennerström, vd Quizrr

Digitala Influencer-podden om hur digital utbildning kan skydda de mest utsatta med Quizrrs vd Erika Wennerström.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Pressmeddelande, Sverige

    Consid vinner omfattande ramavtal med Kammarkollegiet

    2022-12-05

    It- och kommunikationsbolaget Consid vinner upphandlingen av ramavtal med Kammarkollegiet. Det är andra ramavtalet för Consid med Kammarkollegiet på kort tid. Ramavtalet avser it-konsulter inom ledning och styrning och rör sig om ett totalt värde av 1 200 000 000 kronor, över fyra år. 

    Dalahäst
    Pressmeddelande

    Per Thulemark leder Consids expansion i Dalarna

    2022-11-30

    Per Thulemark, tidigare CIO på Leksands kommun, är etableringsansvarig när nordens snabbast växande it- och kommunikationsbolag, Consid, kommer till Dalarna. Etableringen innebära ett 40-tal nya jobb under de kommande två åren och ambitionen är att skapa nya hållbara arbetstillfällen i regionen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande

    Consid skriver prestigefullt avtal med Oslo kommune

    2022-11-23

    Sveriges ledande it- och kommunikations bolag Consid har på korttid efter sin expansion till Oslo redan hunnit göra sig ett namn på den norska marknaden. Företaget har vunnit ett eftertraktat avtal med Norges största arbetsgivare, Oslo Kommune. Ramavtalet sträcker sig över fyra år med ett totalt värde på 650 miljoner norska kronor.

    Hamburg
    Pressmeddelande

    Consid expanderar till Tyskland

    2022-11-22

    Consid, ett av Sveriges största it-företag, expanderar nu till Tyskland. Företaget siktar på att ha över 130 anställda före utgången 2024. Målsättningen är att bli störst i norra Europa inom fem år. 

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.