Från app till tipp

Podd med Tim Bjelkstam, vd och grundare på Tiptapp

Lyssna direkt

En podcast med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Från app till tipp

Med ett par knapptryckningar är dina grovsopor snart på väg till tippen, och inom ett par minuter körs din gamla soffa hem till sin nya ägare. Som ett slags Uber för skräp och prylar har appen Tiptapp tagit Sverige med storm – även om den som bryter ny mark inte alltid har vinden i ryggen. I det här avsnittet av Digitala influencer-podden berättar Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam om succéappen som kom ut ur garderoben 2015, om hur återbrukandet har fått en boost av alla tiptappare och om en tjänst så ny att både Stockholms stad och Arbetsmiljöverket kände sig nödgade att dra den genom domstol för att veta hur den skulle hanteras.

Höjdpunkter från avsnittet:

2.01 Detta är Tiptapp

”En app där användarna får kontakt och kan hjälpa varandra med flytt, leveranser och återvinning av prylar – vardagsproblem som för vissa är ganska svåra när man inte har egen bil eller tid, medan andra har både egen bil, och tid, och kan tjäna en extrainkomst.”

2.26 Så uppstod idén.

”Det var min medgrundare David som 2015 hade en garderob full av återvinningsprylar och skräp som han kände en enorm frustration över att bli av med, utan bil. Det blev lite av ett hallujah moment när han insåg att det här var ett problem som enkelt kunde lösas genom att bygga en marknadsplats.”

4.09 Så funkar tjänsten.

”Man tar en bild och beskriver det man vill få hjälp att flytta och man väljer själv hur mycket man är villig att betala. Därefter kan andra erbjuda sin hjälp och föreslå olika tider då de kan hjälpa till.”

5.48 Så vet man att de värdefulla sakerna inte försvinner på vägen.

”Dels finns det med teknikens möjligheter att spåra allt i appen, men alla användare som erbjuder sin hjälp har också legitimerat sig med bank-id. Och när det gäller återvinning finns en funktion i appen där man verifierar den – man tar en bild före man tömmer och efter att man tömmer, dessutom ser vi koordinater så att de befinner sig där de säger.”

7.29 Så många användare har appen.

”Vi har cirka 100 000 användare lite drygt, i Stockholm. Sedan ytterligare i andra marknader där vi är lite nya, som London och Lissabon.”

7.59 Här har man primärt valt att marknadsföra sig.

”Vi marknadsför mest bara appen i Stockholm, men sedan har Göteborg och Malmö vuxit fram organiskt, vi har inte begränsat den till Stockholm.”

8.30 Så fort går det att få svar på en förfrågan om hjälp.

”Redan tidigt när vi hade startat tjänsten fick vi en så snabb matchning att de flesta får svar inom 30–40 sekunder.”

9.15 Därför valde man modellen där personen som vill ha hjälp erbjuder betalning, i stället för att låta hjälparna bjuda under varandra.

”Först och främst ville vi bygga en tjänst som gör det så enkelt för användaren som möjligt, och att fastna i ett budgivningsförfarande kan vara jobbigt och svårt. Den andra positiva effekten som detta fört med sig är att vi slipper att få en budgivning som driver priserna nedåt för dem som ska hjälpa till.

10.22 Finns risk att man blir bombad med erbjudanden om man erbjuder skäligt betalt?

”I Stockholm har vi haft en så bra ruljans och det har varit så många som har velat få den här extrainkomsten, så det har lett till att man kunnat få 20-25 stycken, väldigt snabbt, och det är extremt – nästan så det inte blir en bra kundupplevelse, men för de allra flesta landar det på ett rimligt antal inom rimlig tid.”

11.05 Så har mottagandet sett ut på andra marknader.

”I de flesta stora städer är det inte enkelt att bli av med saker, det är ofta en icke fungerande samhällstjänst, och i Berlin har man haft jättestora problem med att dumpas massor av stora grovsopor på gatorna, likadant i Berlin, för det finns inga bra tjänster för att få hjälp. Så där har mottagandet varit oerhört bra.”

11.54 Så ser affärsmodellen ut.

”Vi tar en viss provision på allt som marknadsplatsen omsätter, så den som tjänar den här extrainkomsten betalar en liten procent till oss.”

12.20 Så underlättar Tiptapp övergången till ett grönare samhälle.

”Till att börja med är ju en tanke att hjälpa dem som inte vill ha ett bilberoende, att slippa äga en bil. Den feedbacken får vi från många användare. Dessutom finns en del samåkning som uppstår helt naturligt som tar bort en del onödiga bilturer i starten. Men sen är återbruk något som också uppstår naturligt med tjänsten.”

14.36 Om antalet bilturer som minskar med hjälp av Tiptapp.

”Vi ser i snitt att för varje transaktion som sker genom TipTapp så har vi ungefär eliminerat en halv biltur. Så gör man under en månad nånstans mellan 15 och 20 000 hämtningar så kan vi säga att hälften av dem är minskade bilturer.”

16.20 Tim om dusterna med Stockholms stad.

”Miljö och hälsoskyddsnämnden i Stockholm hade bestämt sig för att TipTapp som fenomen inte var förenligt med lagen. Privatpersoner ska inte och kan inte hjälpa varandra så som lagen är utformad i Sverige. Det har visat sig vara fel, efter ett par års processande.”

17.17 Därför tror Tim att man mötte så hårt motstånd.

”Nånstans så är det väl så att den här branschen har varit oförändrad under så pass lång tid, och de som jobbade där var kanske inte beredda på något sådant som den tjänst vi utformat och det fenomenet som uppstod med Tiptapp.”

19.23 Om dusten med Arbetsmiljöverket om huruvida Tiptapp ska räknas som arbetsgivare eller inte.

”De fick ju uppdrag av regeringen för ett par år sedan att titta på alla nya former av arbete – med all rätt, det kommer många nya arbeten nu och man vill säkerställa arbetsmiljön – och för att göra detta har man granskat allt från bemanningsbolag till frilansfaktureringsbolag till appar. Man använde oss som en del i att låta domstolarna försöka definiera var gränsen ska gå för vem som kan anses vara arbetsgivare.”

22.07 Här ligger ansvaret för att pengar skattas korrekt.

”Det ligger på den individ som tjänar pengarna, vi har inte riktigt haft möjligt att hjälpa användare med den biten, vi har haft en dialog med Skatteverket om att göra det enklare för användarna, men det har inte gått.”

22.34 Hänger politiken med utvecklingen?

”Nej det gör den såklart inte, och det kan man kanske inte heller förvänta sig, att regler och lagar ska vara riggade för alla innovationer som kommer. Men vad vi kanske hade förväntat oss att det skulle ha funnits en större pragmatism.”

23.18 Har det kommit något gott ut av alla konflikter?

”Under processens gång med Stockholms stad, fick vi till samarbeten med andra kommuner som drog en annan slutsats av det hela och såg det mycket mer positivt. I vissa kommuner runt Stockholm kommer de som hämtat upp återvinning söker de upp personalen och scannar en QR-kod där även personalen kan se att det kommer via TipTapp och vi delar viss statistik och data med dem, så där har uppstått en positiv relation som är kul.”

24.35 Finns planer på att utöka tjänsten innehålls- och funktionsmässigt?

”Vi ser även ett intresse från företagssidan – företag och butiker har samma behov av tjänsten ibland – sedan är det också de som vill tjäna extra, mindre åkerier och så vidare, som skulle bli ännu mer effektiva om de tog med sig lite mer saker på sina körningar.”

25.24 Tim Bjelkstams Fem snabba favoriter.

27.39 Därför var världen mogen för Tiptapp 2015.

”Med facit i hand har vi sett att användarna tog till sig vår tjänst väldigt snabbt. Uppenbarligen träffade vi rätt i att vi kunde lösa ett problem som man hade, med hjälp av tekniken.

28.07 Detta delar vi i framtiden.

”Jag tror att vi har blivit ganska duktiga på att utförska tjänster där privatpersoner individuellt har blivit rätt bra på att dela på resurser, men att företagen har rätt mycket kvar – där kan mycket hända.”

28.43 Tim Bjelkstam rekommenderar en gäst till kommande poddar.

29.11 Så följer du Tim och Tiptapps fortsatta framfart.

”Vi ser i snitt att för varje transaktion som sker genom TipTapp så har vi ungefär eliminerat en halv biltur. Så gör man under en månad nånstans mellan 15 och 20 000 hämtningar så kan vi säga att hälften av dem är minskade bilturer.”

- Tim Bjelkstam, Tiptapp

Nyfiken på fler avsnitt?

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Mios vd Björn Lindblad i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio

Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

Jonas Grafström, doktor i nationalekonomi & vice vd på Ratio, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Cyklisk robotskräck – Jonas Grafström, Ratio

Digitala Influencer-podden med Jonas Grafström, om överdriven roboträdsla, livslångt lärande och vinnarna bland algoritmerna.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2022-05-24

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.