Gör dig hörd
Podd med Josephine Forssjö, innehållschef Acast
En metapodcast om poddar i det öppna ekosystemet och att lyckas med en podd år 2023. Trevlig lyssning!
Gör dig hörd
Med över 80 000 poddar i stallet ser de till att miljontals människor stoppar lurarna i öronen varje månad – och att kreatörerna får betalt för mödan. Med sitt öppna ekosystem för poddar på världens alla plattformar är Acast branschens kanske bäst bevarade hemlighet. I det här avsnittet av Digitala influencerpodden beskriver Acasts innehållschef Josephine Forssjö hur poddbranschen gått från gör-det-själv-anda till professionalism, hur man tjänar pengar på poddar och varför Acast med berått mod slaktade sin egen app. Dessutom avslöjar hon de hemliga ingredienserna i en riktigt framgångsrik podd.
Höjdpunkter från avsnittet:
2.02 Detta är Acast.
”Vi är en hosting- och distributionsplattform för alla typer av podcastkreatörer som vill växa och tjäna pengar på sitt innehåll, genom att vi ser till att matcha ihop dem med rätt annonsörer.”
2.46 Därför har Acast lyckats locka till sig över 88 000 poddar.
”Jag tror att det är för att vi jobbar fokuserat på podd. Det är det enda vi gör. Vi bygger för kreatörerna, lyssnar på kreatörerna vad det är de eftersöker och vi försöker hitta så många intäktsströmmar som möjligt för dem.”
3.30 Detta menar Acast med uttrycket ”det öppna ekosystemet”.
”Det innebär att man inte tvingar in lyssnare i en specifik miljö för att lyssna på sin favoritpodd. För att en podd ska kunna växa och ha en långsiktig modell för sin verksamhet så ska du finnas lyssningsbar på så många platser som möjligt, för då gör du det enkelt för lyssnaren att hitta till dig och bli en del av communityt runt podden.”
5.08 Dessa intäktsströmmar finns för poddskapare.
”Annonsfinansierade strömmar är den största delen, men sedan hittar vi också samarbeten med andra plattformar. Till exempel slöt vi för ett par månader sedan ett avtal med Amazon Music som innebär att våra poddar kan distribueras reklamfritt där. Sedan har vi även Acast+ som är en betalväggslösning, där lyssnarna kan supporta kreatörerna direkt.”
6.01 Så vanligt är det att folk betalar för att lyssna på poddar.
”Vi har gjort en undersökning som visar att en tredjedel av lyssnarna är villiga att betala, men det beror på vad som erbjuds, i vilken form och hur nära man knyter an till kreatören.”
6.30 Detta är den största svenska podden hos Acast vid tiden för inspelningen.
”Kommersiellt störst är nog Ursäkta, som ligger i toppen just nu.”
6.43 Därför är Ursäkta en så framgångsrik podd.
”Det är autentiskt. Poddvärdarna har en genuin relation, de kommer från rätt plats och de har genuint roligt tror jag, när de spelar in.”
7.38 Om vikten av att ha ett syfte med sin podd.
”Det ska finnas ett ordentligt ’varför’, vare sig det är en dokumentär, eller en fantastisk produktion eller en duopodd.”
7.59 Dessa lyssnar på podd idag.
”Män i 25–44 har varit starkt överrepresenterade men nu har det jämnat ut sig så att det är lika mycket kvinnor och män i Sverige, och globalt ser kvinnor ut att ta över. Nu ser man att generation Z kommer in starkt också, men även boomers.”
8.53 Så många lyssningar har Acast varje månad.
”Vi distribuerar så mycket som 430 miljoner lyssningar varje månad.”
9.43 Därför är det framgångsrikt att annonsera i poddar.
”Det är framgångsrikt för att du kommer in kontextuellt, precis där du vill vara. Du kan verkligen nischa dig efter ämnen, ålder, association eller räckvidd – det finns så många parametrar för ditt varumärke.”
10.53 Detta är Acasts största marknad.
”USA. Där ser vi störst potential. Men marknadsledande är vi i Sverige, UK och Frankrike.”
11.46 Så har branschen förändrats sedan 2017, då Josephine kom till Acast.
”Det fanns några stora aktörer från start, det var duo-poddar med män, en stark DIY-känsla, som inspirerade många – det var bara att trycka på rec och köra i gång. Nu har det tightats till med formaten och man förstår att det behöver finnas en strategi och ett varför.”
12.25 Så påverkades poddbranschen av pandemin.
”Podd blev en bästa vän för många, för att få information, byta tillstånd, lyssna på nyheter och vänner.”
13.11 Så ser det typiska lyssningsbeteendet ut.
”Man vaknar och trycker på play runt 06, 07, där ser man en jättepeak på lyssnandet. Sedan åker man till jobbet, och så ser vi en jättepeak igen vid fem, och en jättepeak igen vid nio innan man går och lägger sig.”
14.18 Så avspeglar sig ett oroligt världspolitiskt läge på poddlyssnandet.
”Politiska poddar har ökat mycket, där man vågar prata politik, vågar ha olika åsikter, där man går in på djupet och pratar lite längre.”
15.44 Finns det någon maxgräns för hur lång en podd får vara?
”Förr sa vi alltid 22–27 minuter, för det är längden på en pendling till jobbet. Och det är kanske så länge man lyssnar i ett sjok, men vi har också sett att man inte har någonting emot att gå tillbaka och fortsätta lyssna.”
16.23 Detta är helt ute när det kommer till poddvärlden.
”Att man betalar två jättekända namn för att de ska starta en podd – typ Bruce Springsteen och Barack Obama – och så har de ingen riktig kemi.”
17.13 Dessa trender är att vänta inom poddbranschen.
”Vad som helst kan hända när mediet är så fritt som det är. Men politik tror vi bara kommer att fortsätta, längre format, mer analys, och eftersom generation Z har kommit in också så kanske mer popkulturella format”.
18.15 Josephine Forssjös Fem snabba favoriter.
21.06 Har podden besegrat rörligt material ute i mediehusen?
”Kanske. Podden är det mest flexibla mediet för att nå lyssnarna, det tar inte tid från konsumenten utan berikar tiden du redan har. Och journalisterna har en sån ypperlig chans att gå på djupet och få ut de där långa artiklarna som det inte funnits tid för på ett tag.”
21.58 Därför dog Clubhouse ut.
”Det var väl för att behovet helt enkelt inte fanns av att vi tillsammans skulle sitta digitalt och lyssna på andra som pratade. Det var inte så dynamiskt, och jag tror att den mänskliga kontakten fattades.”
23.24 Josephine Forssjö rekommenderar en gäst till kommande poddar.
24.17 Så följer du Josephine och Acasts fortsatta resa.
”Det ska finnas ett ordentligt ’varför’, vare sig det är en dokumentär, eller en fantastisk produktion eller en duopodd.”
Josephine Forssjö
Nyfiken på fler avsnitt?

Digitala influencer-podden
Övervakar övervakarna – Lena Lindgren Schelin, Integritetskyddsmyndigheten
En podcast om data i rätta händer och dataskydd. Lyssna till Lena Lindgren Schelin, generaldirektör Integritetskyddsmyndigheten.

Digitala influencer-podden
Energilagring – nytt guld i nedlagda gruvan – Christopher Engman, grundare Mine Storage
En podcast om att lagra energi i ett fossilfritt samhälle. Lyssna till Christopher Engman, grundare Mine Storage.

Digitala influencer-podden
Cyberrymdens väktare – Therese Naess, chef på Nationellt cybersäkerhetscentrum
En podcast om cybersäkerhet och samarbete på alla nivåer. Lyssna till Therese Naess, chef på Nationellt cybersäkerhetscentrum.

Digitala influencer-podden
Tech – en typisk tjejgrej | Gabriella Norman, styrelsemedlem och poddare, DataTjej
En podcast om vikten av representation och förebilder inom it- och techbranschen. Lyssna till Gabriella Norman, DataTjej.

Digitala influencer-podden
Hackar bäst som hackar först – Marcus Lundblad, säkerhetsexpert Telenor
En podcast om cyberbrottslighet och nätspioner: "Hackar bäst som hackar först ". Lyssna till Marcus Lundblad, säkerhetsexpert Telenor.

Digitala influencer-podden
Svensk rockstjärna inom legal tech – Joel Wickman, vd Legalbuddy
Podcast om digitala verktyg som kan minska frustrationen i vården. Lyssna till Shina Hagh, grundare och vd, Bashi.

Digitala influencer-podden
Rätt vård med rätt språk – Shina Hagh, grundare och vd Bashi
Podcast om digitala verktyg som kan minska frustrationen i vården. Lyssna till Shina Hagh, grundare och vd, Bashi.

Digitala influencer-podden
Digital gruva för batterimetaller – William Bergh, vd och grundare Cling Systems
Digitala Influencer-podden om resan mot en cirkulärekonomi för batterier. Lyssna till William Bergh, vd och grundare, Cling Systems.
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!
Senaste nytt på Consid

Consid deltar i ”Rebuilding Ukraine”
10 timmar sedanVid ett högnivåmöte på Norrsken Foundation höll Consids hållbarhetsansvariga, Nathalie Besèr, nyligen ett föredrag om hur Consid fokuserar på psykosocialt stöd och digital utbildning till de ukrainska barnen.

Consid i pressen: Företagen måste göra mer för Ukraina
1 dag sedanOlof Odier, kontorschef för Consid skriver i Trelleborgs Allehanda om hur även företag måste kliva in och stötta Ukraina. Consid tog tidigt beslutet att bistå med både ekonomiskt stöd till de som drabbats och erbjöd även flyktingar från kriget möjligheten att flytta till Sverige tillsammans med sina familjer och få arbeta på företaget.

Consid i pressen: ”Vi söker ständigt nya kollegor”
2023-03-22Sydöstran intervjuar Elin Santonsson och Patrik Assarsson på Consid i artikelserien "Här finns jobben". I artikeln får man läsa om Consids tillväxt, det ständiga behovet av nya medarbetare och vad it faktiskt innebär.

Dagens Opinion rapporterar om Consids AI-erbjudande
2023-03-20Dagens Opinion rapporterar om Consids kommunikationserbjudande och hur det senaste inom AI påverkar erbjudandet.