Podcast med Doconomy
Johan Pihl och Mathias Wikström, grundare av Doconomy
Podcast med Doconomys grundare om hållbar konsumtion och hur deras mobiltjänst bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Doconomys grundare om om hållbar konsumtion
I avsnitt 65 av Digitala influencer-podden gästar Johan Pihl och Mathias Wikström som är grundare av Doconomy – startupen med ambitioner att bidra till positiv klimatförändring genom ökad konsumtionsmedvetenhet. Med hjälp av bolagets mobiltjänst kan du som konsument mäta din dagliga klimatpåverkan och miljökompensera för de klimatutsläpp du inte har möjligheten att minska.
Dagens avsnitt ger dig som lyssnar spännande insikter kring Doconomys framtidsvisioner samt hur du själv kan hjälpa till att bidra till en bättre värld. Trevlig lyssning!
Vilka är Johan och Mathias?
Johan tog en examen i Fine Arts/grafisk design i Hong Kong 1994. De nästkommande åren var han Art Director fram till 2001 på olika byråer med kunder som Microsoft, Ericson och AMF. Sedan 2001 har han jobbat som Creative Director och Senior Art Director på flera olika bolag, bland annat tillsammans med Mathias på RBK Communication. I september 2018 grundade Johan, tillsammans med Mathias, Doconomy.
Mathias läste kommunikation på Berghs School of Communication 1992–1993, och startade därefter byrån A3 som han var vd på fram till 2000. Därefter blev han Creative Director på Euro RSCG (ett byrånätverk med 233 byråer i 73 länder). 2005 grundade han RBK Communication som han drivit fram till och med idag. Sedan september 2018 har han utöver detta drivit Doconomy tillsammans med Johan Pihl.
Höjdpunkter från avsnittet:
I dagens avsnitt pratar vi om hur man med hjälp av Doconomys mobiltjänst och kreditkort kan vara med att bidra till ett minskat klimatavtryck. Vi kommer också prata om bolagets samarbeten med FN (Förenta Nationerna) och Mastercard samt hur man går tillväga för att lyckas få med sig företagsjättar som dessa. Utöver detta kommer vi också prata om varför företaget startade och vilka möjligheter och utmaningar de står inför framgent.
Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.
[01:45] – Välkomna till dagens avsnitt, Johan och Mathias!
[02:10] – Johan och Mattias har startat Doconomy – ett bolag med ambitionen att få konsumenter att förstå sitt klimatavtryck baserat på transaktionssdata. Här berättar de mer om vilka Doconomy är och vad de gör.
[03:30] – Varför valde Johan och Mathias att starta Doconomy?
[05:50] – Hur skiljer det sig att starta upp ett bolag på eget initiativ kontra genom ett kunduppdrag?
[08:20] – Hur ser Doconomy på rekrytering och hur har de lyckats hitta rätt kompetens till företaget?
[11:05] – Doconomy jobbar tillsammans med FN (förenta nationerna) i resan mot en ljusare och mer klimatvänlig värld. Här berättar de mer om samarbetet med Förenta nationerna.
[16:00] – Utöver samarbetet med FN har Doconomy också inlett ett samarbete med Mastercard. Här berättar de mer om detta.
[19:50] – Hur ser teamet bakom Doconomy ut?
[22:55] – Vad är det som gör Doconomy unikt?
[30:55] – Hur har Covid-19 påverkat Doconomy?
[34:45] – I snitt har Doconomy en bank om dagen som hör av sig till företaget för att inleda samarbeten. Hur kommunicerar Doconomy för att vara såhär attraktiva?
[38:20] – Hur ser Doconomy på utmaningar och hur jobbar bolaget för att ta sig igenom dessa?
[45:20] – ”Vi har 12 år på oss att att minska koldioxidutsläppen med 50%” – Doconomy (2018). Här utvecklar Johan och Mathias vad detta faktiskt innebär.
[48:50] – Hur gör man för att väcka ett större intresse gällande klimatfrågan?
[51:00] – Patagonia är ett av företagen som driven frågan om hållbarhet starkt framåt. Här pratar vi mer diverse varumärken och initiativ som driver denna fråga framåt på ett föredömligt sätt.
[54:25] – Här pratar vi mer om gästernas karriärresor från det att Johan studerade konsthistoria i Hong Kong och Mathias studerade Kommunikation på Berghs.
[56:40] – Hur har bakgrunden inom kommunikation och reklam hjälpt Johan och Mathias i deras karriärresor?
[58:55] – Johan har tidigare varit med och tagit fram Humanium – ädelmetallen som framställs genom nedsmältning av illegala vapen. Här berättar Johan mer om detta och varför idén uppstod.
[1:02:00] – Fem snabba favoritfrågor.
[1:05:00] – Vilket är Johans och Mathias hetaste digitaliseringstips till företag?
[1:07:40] – Vilka är gästernas förebilder?
– Det största enskilda bidraget man kan göra som företag är att börja rapportera miljöpåverkan på produktnivå
Johan Pihl, Doconomy
Nyfiken på fler avsnitt?

Digitala influencer-podden
Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG
Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Digitala influencer-podden
Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp
Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Digitala influencer-podden
Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden
Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA
DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk
Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Digitala influencer-podden
Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen
Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Digitala influencer-podden
Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal
Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Digitala influencer-podden
Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego
Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Digitala influencer-podden
Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio
Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!
Senaste nytt på Consid

Rekordstart för Consid i Norge
19 timmar sedanEtableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

Consid Karlstad först att anställa studentambassadör
1 dag sedanIt-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

Consid finalist i SvD Affärsbragd
2022-05-16Consids grundare, Peter Hellgren och Henrik Sandell, fick flest röster när läsarna fick säga sitt i SvD Affärsbragd. Nu tar en jury vid och den 23 maj meddelas vem som vunnit den prestigefyllda utnämningen.

Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad
2022-05-04Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt.