Från katalogföretag till fullskalig e-handel

Podcast med Hans Ohlsson, vd på Ellos Group, om e-handel & hållbarhet

Podcast med Hans Ohlsson, VD på Ellos Group, om att gå från katalogföretag till ledande e-handelsaktör inom mode och heminredning, om nya nätkunder i pandemins spår och om en modebransch där hållbarhetsfrågan slagit igenom på allvar.

Hans Ohlsson: Från katalogföretag till e-handelsgigant

I det här avsnittet av podden får lyssnarna stifta bekantskap med Hans Ohlsson, VD på Ellos Group. Han kommer att berätta om det förändringsarbete som organisationen gjort de senaste åren, för att gå från traditionellt katalogföretag till att bli en e-handelsgigant inom mode och heminredning i Norden. Han kommer också bjuda på digitaliseringstips och ge sin syn på vikten av hållbarhetstänk inom modeindustrin. Trevlig lyssning!

Vem är Hans Olsson?

Hans Ohlsson läste management på Kaospiloterna mellan 1995 och 1998 och började därefter som Development Manager på DR, Danmarks motsvarighet till Sveriges Radio. Därefter har han bland annat varit COO på Zoovillage, en av de första e-handlarna inom kläder i Sverige, och 2001 började han arbeta för det franska lyxkonglomeratet Kering, där han kom att tillbringa nästan 12 år i en lång rad olika roller. Genom åren har Hans Ohlsson arbetat över hela Skandinavien, Storbritannien och Kina och tog 2013 över som VD för Ellos Group.

Höjdpunkter från avsnittet:

2.10 Hans Ohlsson om att Ellos går bättre än nånsin i pandemin.

2.55 e-handeln har vuxit med 40 procent senaste året.

3.35 Hans berättar mer om Ellos som en ledande e-handlare i Norden inom mode och heminredning.

5.30 Så tänkte Ellos tänkte inför expansionen ut i Europa: stort fokus på influensers.

7.50 Om att sociala medier har avgörande betydelse när man går in i en ny marknad.

9.30 Hans Ohlsson om hur man får kunderna att marknadsföra ens produkter.

11.20 Om den transformationsfas som Ellos inledde 2014 och som pågick till mitten av 2017.

12.10 Hans om att förvalta och utveckla, snarare än att bygga en helt ny kultur, inom företaget.

14.20 Har fysiska butiker någon plats i framtiden?

16.55 Pandemin har tvingat ut den äldre generationen på nätet.

18.06 Hans Ohlsson om att både marknaden och kunderna ändrat sitt förhållningssätt till konsumtion.

20.20 Så hållbart är Ellos Group idag.

22.55 Hans tipsar om hur organisationer kan bli mer hållbara.

24.55 Är konsumenterna beredda att betala vad det kostar för hållbara produkter?

25.20 Hans Ohlssons fem favoriter.

28.20 Hans Ohlssons digitaliseringstips till företag och företagare.

"Vi har tagit ett steg in i framtiden under 2020 som vi trodde kanske skulle ske om två - tre år"

- Hans Ohlsson, vd Ellos Group

Vill ni veta mer om hur vi kan hjälpa er på er digitala resa?

Läs mer

Nyfiken på fler avsnitt?

Inga inlägg hittades

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Kontakta mig direkt

    Senaste nytt på Consid

    Inga inlägg hittades

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.