Havets Tesla

Podd med Helena Fagraeus Lundström, Chief Sustainability & Strategy Officer på X Shore

Lyssna direkt

En podcast om ett racersnabbt båtliv på havets villkor.

Havets Tesla

Deras helt eldrivna motorbåtar beskrivs som havets Teslor. Med uppkopplade båtar, en toppfart på 30 tysta knop och ett hängivet team vid rodret, har det svenska bolaget X Shore tagit världen med storm. I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden, som är en liveinspelning från Elmia Subtractor, hör ni X Shores Chief Sustainability & Strategy Officer Helena Fagraeus Lundström. Hon berättar om båten som inspirerats av en ål, en ny elektrifierad bransch som får draghjälp elbilsboomen och om målet om en helt fossilfri båtproduktion.

Höjdpunkter från avsnittet:

0.52 Detta innebär titeln Chief Sustainability & Strategy Officer på X Shore.

”Jag ansvarar för kombinationen hållbarhet och strategi. Hållbarhet är en av X Shores tre pelare. Vi fokuserar på hållbarhet, design och strategi och vill vara ledande på de tre.”

1.29 Detta är X Shore.

”Vi är ett svenskt bolag som grundades 2016 av Konrad Bergström. Och själva idén bakom X shore föddes väl i längtan efter att kunna vara ute i naturen, åka snabbt, uppleva haven på det sättet, men ändå göra det på havets villkor. Just tystnaden var i centrum från början.”

2.35 Om timingen.

”Det faktum att elektrifieringen inom bilbranschen verkligen har tagit fart och det har blivit mer normaliserat, det hjälper oss.”

3.17 Detta står Eelex för.

”Det är egentligen ”eel”, inspirerat av den sydamerikanska elektriska ålen. Om man tittar noga längst fram på båten så finns där en ålform som också fungerar som ett handtag eller stöd när man ska gå av och på båten.”

3.48 Om risken för att bli liggande med tomt batteri, guppande planlöst på havet.

”I låga farter kommer man ungefär 100 sjömil med eelexen och ungefär 50 med X Shore 1. Och även 20 nautiska mil, som man kommer med marschfart, är mer än nog för de allra flesta turer till havs. Men med det sagt, har du tagit dig väldigt långt ut och batteriet börjar ta slut så kommer båten gå ner i det vi kallar ”limp mode”, alltså att hastigheten begränsas, så att du har möjlighet att ta dig in till land.”

4.32 Om mjukvaran som ingår i X Shores båtar.

”Till exempel att du kan låsa upp båten med din klocka eller en app, vilket gör det möjligt för flera olika personer att använda båten, en person-överbord-funktion som gör att om personen med kaptensklockan faller överbord så kommer båten stanna.”

5.06 Detta är X Shores målgrupp.

”På sikt egentligen alla som är intresserade av att äga en båt. Vi kommer från en liknande utveckling som bilbranschen, där elbåtar är dyrare – det är en dyrare teknik i dag. Och det var ju också ett jätteviktigt steg med X Shore 1, att vi ville nå prisparitet med bensinbåtar. Men vi jobbar också med olika båtdelningsbolag för att göra det möjligt för personer som inte kan eller vill äga en båt att ändå nyttja den.”

5.53 Om tanken på ett eventuellt utfasningsdatum för bensindrivna båtar.

”Vi skulle gärna vilja se en bortre horisont för när man får sälja bensinbåtar, precis som inom bilbranschen. Utsläppen inom fritidsbåtsindustrin i Sverige är faktiskt i linje med utsläppen från inrikesflygen.”

6.54 Därför syns X Shore överallt.

”Vi vill ju vara med och driva en omställning av hela industrin, både inspirera och sätta press. Det tillsammans med att vi var väldigt tidiga, och var ett av de första bolagen som hade en kommersiell båt på marknaden har gjort att det finns ett stort intresse.”

7.32 Så viktiga är sociala medier för marknadsföringen.

”Jag tror att man förväntar sig att den typen av varumärke som vi är kommer att vara synliga där, så det är väl egentligen vår primära kanal.”

8.23 Är det viktigt att fylla varumärket med positiva attribut för att attrahera arbetskraft idag?

”Vi jobbar väldigt aktivt med att rekrytera med mångfald, vi har haft som mål att vår fabrik i Nyköping ska spegla lokalsamhället och vi är väldigt nära målet där. Dit kommer du kanske inte om du positionerar dig som en traditionell båtbyggare, men om du är ett climate tech-bolag som vill driva omställningen av båtbranschen, då blir det intressant för andra.”

9.03 Så går det med Nyköpingsfabriken.

”Alla båtar som går till kund idag kommer från den fabriken. Nästa stora steg där är att flytta också kompositproduktionen in i fabriken. Hittills har vi köpt skroven från underleverantörer, men både ur ett kostnadsperspektiv och ett hållbarhetsperspektiv är det viktigt att plocka in dem.”

9.35 Så jobbar X Shore med hållbara material.

”Dels har vi satt upp mål, att till 2030 ska vi kunna producera vår första båt som har ett netto noll koldioxidavtryck. Det vill säga: alla material, alla komponenter, all energi som gått till att producera båten och all logistik som används för att få båten ut från fabriken, ska vara fossilfri.”

10.29 Hur mycket bryr sig en båtköpare om hållbarhetsaspekten idag?

”Vi säger att vi vill skapa en överlägsen användarupplevelse oavsett om du bryr dig om hållbarhet eller inte.”

11.29 Härifrån kommer batterierna.

”Vi köper dem från en österrikisk tillverkare som heter Kreisel, som jobbar med marina batterier och batterier för formel 1-industrin.”

11.49 Om en eventuell autodockningsfunktion.

”Vi tittar såklart jättemycket på den teknikutveckling som är inom bilindustrin med auto docking och andra smarta funktioner, så stay tuned.”

12.34 Helena om kommande överraskningar.

”Just nu är det jättefokus på att få ut vår nya modell, vi har lanserat den och ska börja producera den så att kunderna kan få de första båtarna före nästa sommar, och sedan mycket fokus på att etablera oss i USA.”

13.05 Helena om sin bakgrund inom hållbarhetsfrågor.

”Jag har alltid varit intresserad av hållbarhetsfrågor, när jag var på McKinsey var jag med och drog i gång vårt första klimatinitiativ och berätta för alla partners hur mycket de flög. Men formellt började jobba med hållbarhet mina sista år på Arla. Därifrån tog jag mig vidare till Summa equity, som är en pionjär med impact-investeringar.”

14.24 Vad avgjorde beslutet att gå till X shore – kärlek till hållbarhet eller kärlek till båtliv?

”Jag är väl ingen uttalad båtmänniska, men jag är en vattenmänniska, jag trivs i vattenmiljöer både över och under vattnet.”

15.04 Så har hållbarhetsfokuset förändrats under de år som Helena jobbat med frågorna.

”Det har gått från att vara nästan en rapporteringsövning och någonting man gjorde för att visa att man gjorde okej business. Men successivt har det blivit mer och mer en strategisk fråga och många bolag har insett att det finns affärsmöjligheter kopplade till hållbarhet.”

15.57 Går X Shore mot fler företagskunder?

”Till viss del. Vi har ju kunder på hotellsidan men även kunder inom båtdelning. Och det tror jag kommer att vara en större del framåt. Vi har ett explicit mål att 2025 så ska en av fem av våra båtar på marknaden vara med i någon form av delningslösning.”

16.36 Helena Fagraeus Fem snabba favoriter.

18.11 Helena om en annan bransch som är bråttom med att göra mer hållbar.

”Omställningen av energisystemet är otroligt viktig – att den går snabbare och att vi gör den rätt. Vi lurar oss själva lite ibland när vi fokuserar så otroligt mycket på elektrifieringen. I Sverige har vi ju mer eller mindre fossilfri energi, men i många andra länder ser det inte ut så och då får vi ju inte ut det fulla värdet av elektrifieringen.”

19.36 Så mycket kostar en båt från X Shore.

”Den stora modellen, Eelexen, kostar 2,5 miljon, och den minsta kan man få från en miljon och uppåt.”

20.30 Den produktionskapaciteten kommer X Shores Nyköpingsfabrik ha framåt.

”Vi kommer ha en kapacitet på 400 båtar per år ungefär, på ett skift, sedan finns möjlighet att skala upp det ytterligare.”

20.43 Detta är X Shores största marknad idag.

”Det kan nog vara så att USA går om Sverige redan i år faktiskt. Det är ju världens största båtmarknad. Även om de kanske inte är allra snabbast på elektrifiering så är det en tillräckligt stor marknad och tillräckligt många som hoppar på trenden.”

21.56 Detta blir X Shores nästa land att gå in i.

”Det får vi se, men just nu ligger ett väldigt stort fokus på USA och Kanada.”

22.19 Helena rekommenderar en gäst till kommande poddar.

22.52 Så följer du Helena Fagraeus och X Shores fortsatta framfart.

”Vi är ett svenskt bolag som grundades 2016 av Konrad Bergström. Och själva idén bakom X shore föddes väl i längtan efter att kunna vara ute i naturen, åka snabbt, uppleva haven på det sättet, men ändå göra det på havets villkor. Just tystnaden var i centrum från början.”

Helena Fagraeus Lundström

Nyfiken på fler avsnitt?

William Bergh, vd och grundare Cling Systems
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital gruva för batterimetaller – William Bergh, vd och grundare Cling Systems

Digitala Influencer-podden om resan mot en cirkulärekonomi för batterier. Lyssna till William Bergh, vd och grundare, Cling Systems.

Babak Faramarzian, medgrundare och produktchef, Cure Media
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Alltid i ditt flöde – Babak Faramarzian, medgrundare och produktchef Cure Media

Digitala Influencer-podden om kraften i influencer marketing och långvariga relationer. Lyssna till Babak Faramarzian, medgrundare och produktchef, Cure Media.

| Wala Loubani, vd och grundare Coachendo. DIP.
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotcoachar till framgång – Wala Loubani, vd och grundare Coachendo

Digitala Influencer-podden om att demokratisera personlig utveckling med robotkraft. Lyssna till Wala Loubani, vd och grundare Coachendo.

Digitala Influencerpoddens nyårskrönika 2022
1 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digitala Influencer-poddens nyårskrönika 2022

En podcast om krig, inflation och innovation mot alla odds.

Konrad Bergström, grundare Zound och X Shore.
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Elektrisk entreprenör – Konrad Bergström, grundare Zound och X Shore

Digitala Influencer-podden om om eldrivna farkoster, tillväxtkaos och ett liv i ständig rörelse med Zound och X Shores grundare.

Greta Braun, doktorand vid Chalmers
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ingenjör 4.0 – Greta Braun, doktorand Chalmers

Digitala Influencer-podden om projektet Ingenjör 4.0, deep tech och det livslånga lärandet med Greta Braun, doktorand vid Chalmers.

Karl-Johan Paulsson och Simon Rosenqvist, projektledare Musikhjälpen
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Hybrideventet som räddar liv med musik – Karl-Johan Paulsson & Simon Rosenqvist, projektledare Musikhjälpen

Digitala Influencer-podden om att väcka engagemang på alla plattformar med Musikhjälpens projektledare Karl-Johan Paulsson och Simon Rosenqvist.

Karin Zingmark, konsult och författare
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ledarskap i alla kanaler – Karin Zingmark, konsult & författare

Digitala Influencer-podden om ledarskap i det digitala tidevarvet och kraften i att kommunicera på sociala medier.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Emma Fahlstedt
    Pressmeddelande, Sverige

    Södermanlands Nyheter uppmärksammar Consids topprekrytering

    16 timmar sedan

    Södermanlands Nyheter uppmärksammar Consids topprekrytering av Emma Fahlstedt i ett reportage idag. Hon brinner för kommunikation och digitalisering.

    Elitfönsters nya kundwebb, mobil och laptop
    Pressmeddelande, Sverige

    Marknadsledande Elitfönster sjösätter ny webb

    1 dag sedan

    Sveriges ledande fönstertillverkare, Elitfönster, lanserar nu en ny webbplats. Målsättningen är att förbättra kundupplevelsen och att göra det lättare att köpa fönster.

    Consid ballonger
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid störst i Sverige på offentlig upphandling

    2023-01-26

    It- och kommunikationsföretaget Consid vinner flest offentliga upphandlingar av it-tjänster i Sverige. Drygt 400 it-företag tilldelas kontrakt eller ramavtal årligen och enligt Upphandlingsmyndigheten har Consid tagit hem flest upphandlingar. För 2021 handlade det om 28 stycken.

    Jonas Ydkvist, ny vd Paradigm
    Pressmeddelande, Sverige

    Varumärkesveteranen Jonas Ydkvist ny vd för Paradigm

    2023-01-23

    I slutet av januari återvänder ett välkänt ansikte till Paradigm när den prisbelönta varumärkesbyrån topprekryterar Jonas Ydkvist som ny vd. Jonas Ydkvist representerar en stark vision och har ett brinnande engagemang för att sätta både varumärkesfrågan och Paradigm ännu tydligare på kartan. I ett samtal berättar han om hur ett starkt varumärke påverkar försäljning, lönsamhet och lojalitet.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.