ID-idé gör succé

Podd med Johan Henrikson, vd och grundare av Freja eID

Lyssna direkt

En podcast med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

ID-idé gör succé

Med över en halv miljon användare, e-legitimation och fysiskt leg i appen, är Freja eID den uppstickare som på allvar utmanar BankID:s monopolstatus. Nu tar bolaget dessutom klivet ut i världen, och är första svenska e-legitimation att godkännas för legitimering inom EU. I detta avsnitt av Digitala influencerpodden berättar Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson om tjänsterna som ska locka över användarna från BankID, om kampen mot digitalt utanförskap och varför det skapar förtroende att ge sig i lag med Skatteverket.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.39 Detta är Freja eID.

”I grunden är vi en identitetsplattform där vi säkerställer identitet och sedan bygger vi successivt tjänster kring den här identiteten.”

2.53 Detta är skillnaden mot BankID.

”Vi byggde inte Freja för att vara en direkt konkurrent på det sättet. Vi byggde det för att kunna göra mycket annat. En sådan sak är att vi inte villa begränsa lösningen till Sverige, så där valde vi att inte bli beroende av personnummerbegreppet. Det andra är att vi ser att ju mer vi digitaliserar samhället desto viktigare blir det att känna till fler saker om våra användare. Många tjänster idag kräver att du delar med dig av vissa uppgifter och det är ganska stökigt, i stället kan du när du legitimerar dig till en sajt med Freja välja att dela med dig av vissa uppgifter.”

4.56 Så uppstod idén.

”Det första var att vi märkte att marknaden gick mer och mer mot att köpa identitet som tjänst. Det andra var att vi fick olika signaler från marknad och myndigheter att det här monopolet som bildats var osunt, det kostade för mycket. Det väckte tanken. Sedan var det ett möte med ATG som satte sista pusselbiten.”

6.09 Så funkar digitala id-kort.

Det fungerar ungefär som e-legitimationen. Man öppnar appen och visar sin identitetshandling. Vill en butik sedan säkerställa den identiteten man har visat upp på mobilen så kan de scanna en QR-kod och skapa en transaktion mot oss och validera.

6.56 Så ser affärsmodellen ut.

”I huvudsak tjänar vi pengar på abonnemang. Och abonnemangen handlar om att vi säljer rätten att använda Freja månads- eller årsvis.”

7.20 Så ser en typisk kund ut.

”Det kan vara en kommun till exempel, en myndighet, ett revisionsbolag, en advokatfirma. I princip vilken bransch som helst men företrädesvis har det varit branscher som befunnit sig i någon form av stark digitalisering. Och under pandemin har det varit mycket offentlig sektor.”

8.10 Kan man logga in på banken med Freja?

”Man kan logga in på vissa banker, till exempel Resurs bank och snart Med mera bank – men det är fortfarande nischbankerna. Vi har förstås haft dialog med de större bankerna men man får inte glömma att de är ägare av Bank-ID.”

8.48 Har man samma säkerhetsnivå?

”Absolut. Granskningen som sker av oss av Myndigheten för digital förvaltning är ju samma som för BankID.”

9.39 Om att det snart går att legitimera sig med Freja i andra EU-länder.

”Vi valde att sluta det avtal med svenska staten som gör att de kan publicera oss som godkänd e-legitimation ute i Europa. Och det innebär i praktiken att de europeiska länderna har fram till 2022 att stödja Freja. Som svensk medborgare ska du sedan i princip kunna åka ner till Spanien, köpa ett hus och göra eventuella ärenden mot myndigheter digitalt och identifiera dig med din svenska e-legitimation.”

11.37 Så har Freja vunnit kundernas förtroende.

”Vi valde att vända oss till de här tongivande myndigheterna som Skatteverket, Pensionsverket, Bolagsverket och så vidare. Genom att vi finns på deras sajter skickas en signal att det här är en tjänst att lita på. Sen handlar det mycket om tjänster – man får inte 600 000 användare bara genom att tillåta inloggning till Skatteverket – utan det handlar om bredden av tjänster, som fysisk legitimation.”

13.43 Denna användarkategori har man fokuserat på.

”Under 2021 valde vi att fokusera på åldersgruppen 20–25 för att det är en erkänt svår grupp att komma i kontakt med, men samtidigt en grupp som bankerna inte varit särskilt duktiga på att nå. Men just nu fokuserar vi mycket på kommuner.”

14.54 Så ser strategin ut i andra länder.

”Du ska behärska språket och kulturen och ha kontakt med stora delar av befolkningen     och bygga förtroende – det är väldigt svårt att göra själv som svenskt bolag helt själv, utan det ska vi göra i partnerskap. Det finns ganska stora intressen ute i Europa att snabbt komma i gång med e-legitimationer, det kan vara från bankhåll, offentligheten, telekombolag… och det är ju där vi ska hitta partnerskapen.”

17.10 Dessa är Frejas konkurrenter.

”I de nordiska länderna finns det ofta en stor, stark spelare för att det finns en tradition av e-legitimationer. Flyttar man ner söder om Danmark är det plötsligt inte lika självklart, utan du kan hitta initiativ, ofta av staten, men relativt begränsade i användningsområde. Sen har ju Bank-ID både i Sverige och Norge sagt att man ska utomlands med sina respektive lösningar.”

18.33 Har Freja några nya tjänster på gång?

”Ja en tjänst vi tittar på är ”engage”. Det är inte en egen funktion men ett sätt att prata med våra användare och berätta om nya saker som kommer, nya tjänster och erbjudanden – ett sätt att skapa mer dialog med användare än vi haft tidigare. Sen är det klart att vi har tänkt tanken vad gäller att bygga stöd för betalplattformar.”

21.07 Så fångar Freja upp användarnas önskemål.

”Det gör vi i appen. Om man startar appen finns funktionen där, det är bara att trycka på den så startar den, och den används väldigt flitigt. Det är världens enklaste dialog, det är verkligen inte raffinerat gjort, men vi läser varenda kommentar.”

22.18 Johan Henrikssons Fem snabba favoriter.

24.12 Om det digitala utanförskapet.

”I Sverige har vi idag nästan en miljon människor som står utan någon form av e-legitimation. Och det är inte bara äldre, eller funktionshindrade, utan en väldigt blandad grupp. När det gäller de äldre har vi egentligen bara utbildningsinsatser, men sedan finns det de med funktionshinder – fysiska och psykiska. Där jobbar vi otorligt mycket med oliak intressegrupper för att förstå hur vi kan bygga en bättre app och bättre användarupplevelse. Vi har också jobbat med äldre i form av delad kontroll – att man ska kunna vara två i beslutsfattandet.”

27.29 Johan Henriksson rekommenderar en gäst till kommande poddar.

28.34 Så följer du Johan och Freja e-ID:s fortsatta världsomsegling.

”I grunden är vi en identitetsplattform där vi säkerställer identitet och sedan bygger vi successivt tjänster kring den här identiteten.”

- Johan Henrikson, Freja eID

Nyfiken på fler avsnitt?

Live från Almedalen - samtal om framtidens arbetsmarknad
6 min lästid
podd:
Almedalen

Live från Almedalen: Framtidens arbetsmarknad

Ett livesamtal från Almedalen om framtidens arbetsmarknad – det digitala språnget.

Live från Almedalen - samtal om kompetenskrisen
6 min lästid
podd:
Almedalen

Live från Almedalen: Kompetenskrisen

Ett livesamtal från Almedalen om kompetenskrisen - konsekvenser och vägen framåt.

Live från Almedalen - drönarpilotens berättelse
6 min lästid
podd:
Almedalen

Live från Almedalen: Drönarpilotens berättelse

Ett livesamtal från Almedalen med drönarpiloten Oleksandr Radzikhavskyis berättelse från kriget i Ukraina.

Peter Hellgren, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Folkhemmet 4.0 – Peter Hellgren, Consid

Digitala Influencer-podden med Peter Hellgren, vd och grundare, Consid, om boken Folkhemmet 4.0.

Johan Schauman, Skatteverket
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital skattjakt – Johan Schauman, Skatteverket

Digitala Influencer-podden med Johan Schauman, chef för digital samutveckling, Skatteverket, om att värna välfärdssystem utan att bygga ett kontrollsamhälle.

Cecilia Ryegård, vd och grundare, Foodchain by Blockchain
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Räkmackan i blockkedjan – Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain

Digitala Influencer-podden med Cecilia Ryegård, vd och grundare, för Foodchain by Blockchain, om tekniken som löser ett globalt problem.

Rachel Bråthén, yoga girl, digitala influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Snällhetsimperiet – Rachel Bråthén, Yoga Girl

Digitala Influencer-podden med Yoga Girl Rachel Bråthén, om att bygga en karriär på instagram men vägra vara influencer.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    H22
    Pressmeddelande, Sverige

    Jönköpings-laget tog hem segern i Mobility Challenge

    1 dag sedan

    Laget KJJ Studio, som består av Kevin Hansson Sevlidis, Johan Axelsson, Jonathan Wernersson från Jönköpings Universitet, vann årets stora tävling inom mobilitet, The Mobility Challenge.

    Drönare
    Pressmeddelande, Sverige

    En drönarpilots berättelse om kriget i Ukraina

    2022-06-30

    Oleksandr Radzikhovskiy, drönarpilot, ledde och samordnade en stor del av drönaraktiviteten i Kiev under Ukrainakrigets tre första månader. Han kommer till Consids samtal i Almedalen för att rapportera om kriget inifrån.

    Folkhemmet 4.0 – en bok om det digitala språnget
    Pressmeddelande, Sverige

    Säljsuccé för Folkhemmet 4.0

    2022-06-21

    "Folkhemmet 4.0 - Digitaliseringen förändrar allt" av Peter Hellgren har sålt bäst av alla böcker om digitalisering på Bokus.com den senaste veckan. Ser man till alla ämnen inom samhälle hamnar boken på 13:e plats. 

    Almedalen
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid i Almedalen

    2022-06-16

    Consid finns på plats under Almedalen 2022. Peter Hellgren, vd för Consid, deltar i ett stort antal seminarier och företaget arrangerar också samtal i samverkan med Mötesplats Jönköpings län. 

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.