Podcast med Johanna Snickars
Superkommunikatören som är kommunikations- och varumärkeschef på Alight
Podcast med Johanna Snickars, kommunikations- och varumärkeschef på Alight, om internkommunikation, PR, varumärkesbyggande och kriskommunikation.

Johanna Snickars om kris- och internkommunikation
I avsnitt 72 av Digitala influencer-podden gästar Johanna Snickars som är kommunikation- och varumärkeschef på Alight – solenergibolaget som hjälper stora företag att uppnå deras hållbarhetsmål. Johanna är proffskommunikatören som bland fått Stora Kommunikatörspriset 2017 och blivit utsedd till Supertalang 2018 av Veckans Affärer. I dagens samtal kommer vi att prata om framtiden för solenergi, framtida externa kommunikationsstrategier, internkommunikation och digitala innovationer och lösningar. Trevlig lyssning!
Vem är Johanna Snickars?
Johanna Snickars är en prisbelönad kommunikations- och PR-professionell och ledare med +12 års erfarenhet som arbetar som PR-konsult i ledande kommunikations- och PR-roller inom finans, telekom och tech. Bland den gedigna lista av utmärkelser hon mottagit återfinnns bland annat Framtidens Kvinnliga Ledare av Ledarna, Supertalang av Veckans Affärer, Superkommunikatör av Resumé, och Stora Kommunikatörspriset av Sveriges Kommunikatörer. Hon har varit med i diverse tidningar, podcast och framträtt som gästtalare och moderator vid flera konferenser om kommunikation, PR och ledarskap.
Sedan i mars är Johanna kommunikations- och varumärkeschef på Alight. I juli 2020 driftsattes solparken, som omnämns i avsnittet, i samarbete med Swedbank i Linköping.
Höjdpunkter från avsnittet:
I dagens avsnitt kommer vi att prata om hur PR- och kommunikationsyrket förändrats med tiden, hur man sköter ett namnbyte på sitt företag, hur inter kommunikation påverkar det externa varumärket och hur man byggt Sveriges största solcellspark med Swedbank. Vi kommer också prata om hur vi kan råda bot på samtidens kompetensbrist, hur man på bästa sätt kan samla in idéer och innovationer från medarbetare och hur artificiell intelligens kan använda för att avlasta arbetet för framtida kommunikatörer.
Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.
[01:50] – Välkommen till dagens avsnitt, Johanna Snickars!
[02:10] – Johanna jobbar som kommunikationschef på Alight – en svensk scale-up inom solenergi som hjälper större företag att nå sina hållbarhetsmål. Här berättar hon mer om Alight.
[02:55] – Alight bytte precis varumärkesnamn från Eneo. Här berättar Johanna om varför företaget valde att byta namn och vilka resultat det medfört.
[04:30] – Vad är det viktigaste att tänka på när man byter företagsidentitet?
[05:45] – Alight har investerat i cutting edge-lösningar för att maximera sina kunders ekonomiska värde av att använda solenergi. Här berättar Johanna mer om vilka digitala lösningar som Alight implementerat i företaget och varför.
[07:25] – 2019 ingick Alight i ett partnerskap tillsammans med Swedbank med målet att bygga Sveriges största solcellspark. Här berättar Johanna mer om detta partnerskap.
[11:10] – Hur jobbar man som organisation med strategisk internkommunikation så här under rådande omständigheter (covid-19)?
[13:15] – Hur fångar man som organisation upp idéer och innovationer från medarbetare?
[15:00] – Här trend-spanar vi! Johanna berättar vilka innovationer som hon tror kommer skala upp inom snar framtid.
[16:10] – Hur ligger el-branschen till inom digitaliseringen jämfört med andra branscher?
[17:35] – Johanna har jobbat med digital PR och kommunikation i 12 år. Hur har synen på PR förändrats genom åren? Johanna berättar.
[19:45] – Hur ser Johanna på artificiell intelligens och hur jobbar Alight med det?
[22:25] – Hör pratar vi hållbarhet. Johanna berättar hur Alight arbetar med digital hållbarhet inom olika aspekter.
[23:55] – Hur ser kommunikation och PR ut om 5–10 år?
[25:00] – Hur bör högt uppsatta personer inom företagskulturen presentera sig själva i ett digitalt klimat?
[26:30] – I Sverige lider vi av en relativt omfattande IT- och digital kompetens just nu. Vad tror Johanna att vi kan göra för att komma till bukt med denna problematiken?
[28:10] – Johanna har en gedigen erfarenhet inom kommunikation, PR och digitalisering. Här berättar hon varför hon valde just inriktningen kommunikation.
[29:30] – Johanna har vunnit fina utmärkelser som visar på minst sagt stark kompetens inom kommunikation och ledarskap. Bland dessa har hon två år i rad blivit listad som framtidens kvinnliga ledare och även blivit rangordnad i toppen av resumés listade superkommunikatörer. Här delar Johanna med sig av sitt recept för framgång.
[30:40] – Johanna har jobbat inom finans, tech och energibranschen. Här berättar hon varför hon valde att gå över till energibranschen.
[32:20] – Fem snabba favoritfrågor!
[34:05] – Johanna delar med sig av sina hetaste digitaliseringstips.
[34:50] – Johanna ger sina tips till studenter och framtida yrkesverksamma.
[35:40] – Har Johanna några förebilder som hjälpt henne på sin karriärresa?
[36:20] – Så här gör du om du vill veta mer om Johanna och Alight.
– Får du inte med dig dina medarbetare under en kris så kan det bli väldigt svårt.
Johanna Snickars, kommunikations- och varumärkeschef på Alight
Nyfiken på fler avsnitt?

Digitala influencer-podden
Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp
Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Digitala influencer-podden
Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden
Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA
DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk
Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Digitala influencer-podden
Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen
Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Digitala influencer-podden
Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal
Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Digitala influencer-podden
Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego
Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Digitala influencer-podden
Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio
Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

UTVECKLA
Designsystem med Frida Engman, UX-Lead på Consid
Podd, UTVECKLA, om designsystem med Frida Engman, UX-lead på Consid i Eskilstuna
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!
Senaste nytt på Consid

Consid finalist i SvD Affärsbragd
1 dag sedanConsids grundare, Peter Hellgren och Henrik Sandell, fick flest röster när läsarna fick säga sitt i SvD Affärsbragd. Nu tar en jury vid och den 23 maj meddelas vem som vunnit den prestigefyllda utnämningen.

Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad
2022-05-04Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt.

Nytt rekordresultat för Consid
2022-04-28Consid fortsätter att växa i rekordfart. Under första kvartalet 2022 ökade omsättningen med nära 35 procent, till 514 Msek. Under samma period anställde Consid 140 konsulter, mer än dubbelst så många som under samma period 2021.

Norrköpings nya utseende klart
2022-04-27Nu presenteras Citys nya utseende: NKPG City.