Kraften i att bygga ett starkt varumärke
Podcast med Rickard Lyko, grundare och vd på Lyko.
Podcast med Rickard Lyko, grundare och vd på Lyko om hur man bygger och etablerar ett starkt varumärke.

Lykos grundare om hur man bygger ett starkt varumärke
I avsnitt 87 av Digitala influencer-podden möter vi Rickard Lyko som är grundare och vd på Lyko – Sveriges ledande hår- och skönhetsspecialist med marknadens bredaste sortiment online, integrerade butiker och salonger runt om i norden. Vi kommer i detta avsnitt att prata om Lyko och deras resa från att vara en liten familjeägd frisörsalong i Dala-Järna till att bli en av ett av Sveriges mest framgångsrika varumärke. Rickard kommer också berätta hur man bedriver en e-handel i världsklass, hur man bygger en bra organisationskultur och hur man på bästa sätt kompletterar digitala upplevelser med fysisk service för optimala resultat! Trevlig lyssning.
Vem är Rickard Lyko?
År 2008 satte Rickard sig som vd för den lilla familjeägda frisörsalongen Hår & skägg i Dala-Järna. På salongens digitala distributionskanal Lyko.com kunde beställa hem produkter från ett väldigt begränsat sortiment. Rickard tog sig an utmaningen att satsa helhjärtat på detta och började utveckla det som idag är Sveriges ledande hår- och skönhetsspecialist. Framspelat till år 2020 så har Lyko ca 800 anställda och 40 fysiska hårsalonger runt om i norden. Företaget har blivit utsett till Årets digitala Gasell tre år i rad.
Höjdpunkter från avsnittet:
I dagens avsnitt kommer vi få ta del av Lykos resa, hur man bygger upp en e-handel i världsklass, vilka egenskaper som kännetecknar en god ledare och hur Rickard har jobbat och utvecklat Lyko.com till det framstående bolaget det är idag.
Nedan följer avsnittets höjdpunkter i tidsstämplar.
[01:35] – 2008 satte Rickard sig själv som vd på den familjeägda frisörsalongen Hår & Skägg i Dala-Järna. Här berättar Rickard om hur karriärresan sett ut sedan dess.
[03:50] – Hur ser en ”normal” dag ut för Rickard i rollen som vd på Lyko?
[04:25] – Fem snabba favoritfrågor.
[06:45] – Lyko är idag en av Sveriges ledande hårvård- och skönhetsspecialister med marknadens bredaste sortiment online. De har också integrerade butiker och fysiska salonger runt om i norden. Här besvarar Rickard varför Lyko väljer att komplettera digitala närvaro med fysisk service?
[10:10] – Hur ser Lykos strategi inför Black Friday ut?
[13:40] – Covid-19 har påverkat alla företag på ett eller annat sätt. Hur har pandemin påverkat Lyko?
[15:05] – Amazons lansering i Sverige blev ju kritiserad för sitt slarviga första intryck. Hur ställer sig Lyko till Amazons etablering i Sverige.
[16:20] – Vad är det egentligen som gjort Lyko så framgångsrikt?
[17:05] – Hur ser logistiken ut på Lyko?
[17:50] – Vilka är de viktigaste faktorerna för en lyckad e-handel idag?
[19:00] – Hur bygger man ett starkt varumärke?
[21:40] – Hur jobbar Lyko med influencer-marketing?
[22:05] – Hur arbetar Lyko med live-shopping?
[26:15] – Rickard beskriver vad en god ledare är för honom.
[29:35] -Hur arbetar Lyko när de etablerar sig i nya länder?
[31:25] – Hur ser framtidens ledare ut?
[35:40] – Hur jobbar Lyko med deras organisationskultur för att hålla sig attraktiva på marknaden?
[36:45] – Hur arbetar Lyko med data?
[38:35] – Var befinner sig Lyko om 3–5 år?
[40:30] – Rickard delar med sig av sina hetaste digitaliseringtips
[41:30] – Rickard ger sina tips till studenter och framtida yrkesverksamma
[43:15] – Så här gör du om du vill veta mer om Lyko och deras framfart.
”Man måste nå ut till konsumenten och vara top of mind, annars är det lätt att bli bortglömd”
- Rickard Lyko, grundare och vd på Lyko.
Nyfiken på fler avsnitt?

Digitala influencer-podden
Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp
Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Digitala influencer-podden
Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden
Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA
DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk
Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Digitala influencer-podden
Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen
Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Digitala influencer-podden
Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal
Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Digitala influencer-podden
Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego
Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Digitala influencer-podden
Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio
Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

UTVECKLA
Designsystem med Frida Engman, UX-Lead på Consid
Podd, UTVECKLA, om designsystem med Frida Engman, UX-lead på Consid i Eskilstuna
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!
Senaste nytt på Consid

Consid finalist i SvD Affärsbragd
1 dag sedanConsids grundare, Peter Hellgren och Henrik Sandell, fick flest röster när läsarna fick säga sitt i SvD Affärsbragd. Nu tar en jury vid och den 23 maj meddelas vem som vunnit den prestigefyllda utnämningen.

Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad
2022-05-04Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt.

Nytt rekordresultat för Consid
2022-04-28Consid fortsätter att växa i rekordfart. Under första kvartalet 2022 ökade omsättningen med nära 35 procent, till 514 Msek. Under samma period anställde Consid 140 konsulter, mer än dubbelst så många som under samma period 2021.

Norrköpings nya utseende klart
2022-04-27Nu presenteras Citys nya utseende: NKPG City.