Lagom mäktig

Isabella Löwengrip, serieentreprenör och investerare

Lyssna direkt

En podcast om uppgång, fall och om att drömma lagom stort. Trevlig lyssning!

Lagom mäktig

FHon startade 11 bolag på 11 år, kröntes till Sveriges mäktigaste näringslivskvinna som 28-åring och deklarerade i nationell radio att skulle bli den mäktigaste kvinnan i världen – sen körde hon rakt in i väggen. Efter 3 års paus (med hennes mått mätt), en självbiografi och många timmar terapi, är Isabella Löwengrip tillbaka. Den här gången är det främst som investerare, och i botten ligger som alltid en kärlek för allting digitalt. I det här avsnittet av Digitala Influencerpodden, berättar hon om en tid av storhetsvansinne, ett plågsamt fall och om att bygga något hållbart i lagom takt. Dessutom förklarar hon varför influencer ändå är världens bästa karriär – för den som verkligen vill.

Höjdpunkter från avsnittet:

2.16 Isabella om sitt liv de senaste fem åren.

”Det har ju verkligen varit en bergochdalbana, och så är det ju att vara entreprenör, men fallen och framgången kan vara olika stora. Och under de här fem åren har jag fått uppleva bland det häftigaste jag har varit med om, men också det mest jobbiga.”

4.24 Om att bli fartblind.

”Som relativt ung, som jag var då, kan man på något sätt få lite storhetsvansinne. Nu jäklar kör jag! Och de stora entreprenörerna i världen som har lyckats, har ju haft det mindsetet. Så antingen blir det en succé – eller ett fall.”

6.04 Detta menar Isabella med ”entreprenör 2.0”.

”Oavsett om det gäller privat eller karriären så är det någon form av harmoni, lugn och trygghet. Jag har inte samma behov av att få de här stora rubrikerna i Sveriges näringslivsbilagor, det är inte det som är det viktiga, utan att jag bygger något som känns lustfyllt, stabilt och framför allt långsiktigt.”

7.05 Detta letar Isabella efter idag, när hon tittar på bolag att investera i.

”Idag har jag kvinnor mellan främst 30 och 50 som följer mig, så det blir ganska naturligt att de bolagen jag investerar i måste ha den målgruppen. Just för att jag vill komma in och bidra med min plattform.

7.40 Här har Isabella investerat hittills.

”I oktober gick jag in i ett safe tech-bolag som fokuserar på uppkopplad säkerhet. För idag är vi så noga med säkerhet där vi bor, men så fort vi lämnar ytterdörren, så är det inte speciellt tryggt längre.”

8.54 Om att investera när andra drar öronen åt sig.

”Om ett bolag inte har någon basprodukt som det kan stå på själv – det ser man som investerare mycket tydligare idag. Sedan, rent krasst, har halveringarna halverats. De flesta bolag som jag träffar kanske har legat på en värdering på 60 miljoner tidigare, idag ligger de på 30 miljoner, så bara av den anledningen gör man en bättre affär.”

10.30 Isabella om att ha jobbat för mycket, i retrospektiv.

”Som mamma är det ganska hemskt att säga att man inte minns när barnen tog sina första steg. Det är något man går och ångrar idag. Men det är gjort, så nu tänker jag vara så närvarande mamma som jag kan framöver, och de är åtta och nio år, så det är långt kvar.”

11.27 Detta gör Isabella just nu.

”Jag har träffat oerhört mycket bolag, alltså en – två i veckan sedan november, det är det jag gör. Jag läser pitch stick, träffar investerarnätverk, framför allt för att komma i gång.”

12.17 Vad lockar mest, produkt eller individ?

”Idag måste företaget ha funnits ett tag. Man måste visa på att det finns en kundbas, ett bolag som fungerar, ett team där grundarna har drivit bolag tidigare – jag vill inte ta samma risk som tidigare.”

13.45 Har följarna andra förväntningar på den nya, mer sårbara Isabella?

”Jag tror det förväntas lite av mig att jag ska ha kvar lite av den här så kallade ödmjuka, vara hemma och gå i skogen-personligheten. Och till viss del älskar jag det enkla också, jag är ute och grillar korv med mina barn jätteofta, men jag gillar fortfarande att sticka till Capri och dricka drinkar och ha på mig svindyra kläder. Så jag tror mina följare får acceptera att det är fifty fifty.”

16.24 Om risken med att fortsätta bygga ett varumärke som baseras på Isabella Löwengrip som person.

”Det är lite det som är poängen – att inte vara den som står längst fram hela tiden. Och det är det som är så fantastiskt med att få vara en affärsängel, att det inte är jag som är den viktiga parten här. Jag kan absolut öppna dörrar och länka till företaget i kanalerna och få tidningsartiklar, men det är inte jag som är företaget.”

16.55 Isabella om sin största dröm i livet.

”Det hade varit att få gå lite i Stenbeckslinjen – och med det menar jag inte att bygga ett stort miljard-Kinnevik – utan att bygga upp någonting som kan gå i generationer. Att jag kan bygga upp ett investmentbolag och ett family office som mina barn kan få jobba i.”

17.36 Om barnens framtidsplaner.

”Att driva ett företag och få välja en produkt man får starta, det tycker de är kul. Gillis vill gärna starta ett nytt Apple, han vill designa sin egen telefon, som han kan stå och sparka på utan att den går sönder, och Sally vill vara lite influencer och bygga varumärke.”

18.59 Kan man driva ett företag utan att finnas på sociala medier?

”Man kan tycka att ’behöver jag som har ett business to business-företag finnas på sociala medier?’ men då får man inte glömma att alla andra business to business-företag finns där.”

20.11 Kommer traditionell marknadsföring finnas kvar om tio år, eller är det bara influencer marketing då?

”Jag gillar inte svart eller vitt. Jag tror att det alltid kommer att finnas någon form av mix, och det tror jag är sunt, däremot kommer kostnaden för traditionell marknadsföring vara dyrare än digital, så på så sätt får du en naturlig övergång.”

20.57 Så viktigt är hållbarhet i bolagsbygget idag.

”Det är A och O. Det något som alla investerare tänker på – att det måste finnas någon form av social impact. Det behöver inte vara just miljö, utan det kan handla om att man ger människor jobb, att man investerar i företag som har bra arbetsförhållanden – att man gör någonting som företag som förbättrar världen.”

21.43 Så förändras synen på internationell expansion när världen skakar.

”Att fortsätta vilja skala upp till Europa och USA ser jag fortfarande som naturligt, och det kommer bli ännu enklare framöver, men just produktion i Kina tror jag blir väldigt knepigt.”
Isabella om influencer som yrke.

22.32 ”Jag tror majoriteten av föräldrar där ute tänker att det här inte är bra, men jag skulle snarare säga: att bygga upp en plattform är bland det bästa man kan göra som människa, om man vill ha den här synligheten. För vad du än vill göra i framtiden – har du en plattform där du kan göra dig hörd, berätta vem du är och vad du är duktig på, så kommer det alltid gynna dig.”

24.32 Om hat i sociala medier.

”Jag kommer ihåg när jag var yngre, så fick jag höra att ’dina bolag de omsätter inte mer än en korvkiosk – och omsättningsmässigt kanske det stämde för korvkioskägare är ju jätteduktiga entreprenörer – men det sa man ju för att förminska mig. Sådant har jag aldrig brytt mig om. Men när man säger att ’du är inte hemma med dina barn’ det är lite jobbigt.”

25.05 Så bygger man en plattform.

”Man måste ha koll på tekniken och vad som händer och lära känna alla kanaler…. Man måste vara lite early bird på allting.”

26.20 Här lägger Isabella sitt största engagemang idag.

”Jag fördelar det på tre, det är bloggen, sedan nitton år tillbaka, varje dag, Instagram och TikTok. Det är jätteroliga kanaler, jag älskar alla lika mycket.”

26.43 Om beslutet att hålla fast vid bloggen.

”Bloggen har många tyckt varit lite utdöd länge, me precis som Twitter har hankat sig kvar länge, så tror jag att just skrivformatet kommer att komma tillbaka. För medier kommer och går.”

27.34 Isabella Löwengrips Fem snabba favoriter.

31.47 Detta ska vi hålla utkik efter framöver.

”Mycket av den tech som händer just nu – man pratar alltifrån web3 till NFT:er – och man tänker ’kommer det att stanna eller är det borta om ett par år’? Det där flyga-tänket är livsfarligt…men när själva hypen har lagt sig -där börjar det gro någon form av stabilitet i den branschen. Om ett företag inte har byggt något AI-baserat, så finns det ingen idé för mig att kliva in där.”

33.18 Isabella rekommenderar ämne för kommande poddar.

"Idag har jag kvinnor mellan främst 30 och 50 som följer mig, så det blir ganska naturligt att de bolagen jag investerar i måste ha den målgruppen. Just för att jag vill komma in och bidra med min plattform.”

Isabella Löwengrip

Nyfiken på fler avsnitt?

Sofia Sirvell, Sandvik.
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digitaliseringen går under jorden – Sofia Sirvell, CDO Sandvik

Sandvikkoncernen tagit världstäten i racet mot industri 4.0. Lyssna till nytillträdda digitaliseringschefen Sofia Sirvell.

Mikael Jansson, vd, Manpower Group
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Hyr framtidens Manpower ut robotar? – Mikael Jansson, vd Manpower Group

Hyr framtidens Manpower ut robotar? Lyssna till Mikael Jansson, vd, Manpower Group.

Eva Fors, Nordenchef på Google Cloud
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Molnrevolutionen – Eva Fors, Nordenchef Google Cloud

Lyssna till Joakim Henriksson, vd OBOS Sverige, som pratar om långsiktighet och sänkta trösklar.

Joakim Henriksson, vd Obos Sverige
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Hem för nytänkande – Joakim Henriksson, vd OBOS Sverige

Lyssna till Joakim Henriksson, vd OBOS Sverige, som pratar om långsiktighet och sänkta trösklar.

Nasim Bergman Farrokhnia, hälso- och sjukvårdschef, Microsoft Västeuropa.
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital brobyggare – Nasim Bergman Farrokhnia, hälso- och sjukvårdschef, Microsoft Västeuropa

Lyssna till Nasim Bergman Farrokhnia, hälso- och sjukvårdschef, Microsoft Västeuropa, som pratar om förebyggande vård med modern teknik.

Peder Apelgren, CDO, Clas Ohlson
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

100 år av distanshandel – Peder Apelgren, CDO, Clas Ohlson

En podcast om ett lyckligt äktenskap mellan fysiskt och digitalt. Lyssna till Peder Apelgren, CDO, Clas Ohlson.

Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Är nöden uppfinningarnas moder? – Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel

En podcast om E-handel och digital innovation. Lyssna till Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel.

5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Vill få fler att upptäcka tech – Nastaran Baleng-Soultani, Space Academy

En podcast om kodar- och programmeringskurser. Lyssna till Nastaran Baleng-Soultani, medgrundare och chef Space Academy.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Consid i media, Pressmeddelande

    Fullsatt på Morning Talk by Consid

    2 dagar sedan

    Under fredagen arrangerades ytterligare ett Morning Talk by Consid, denna gång på temat AI. Consids nationella AI-expert, Patrik Zetterström, inledde med en omvärldsspaning och därefter diskuterades frågan i ett panelsamtal med representanter från olika branscher. Sörmlands Nyheter var med på plats och rapporterade.

    Pressmeddelande

    Fullsatt när åtta företag pitchade sina idéer på Perfect Pitch

    2023-06-01

    Consids vd och grundare Peter Hellgren var med i juryn när Perfect Pitch anordnades i Jönköping.

    Pressmeddelande

    Pride Month: HBTQIA+ rättigheter inom teknik

    2023-06-01

    Idag inleds Pride Month världen över till minne av Stonewall-upproret och i syfte att belysa hbtqia+ gemensamma kamp för lika rättigheter. I Linköping anordnar Sankt Kors och East Sweden Tech Women en frukostpanel i Ebbepark om inkludering i arbetslivet. I panelen finns bland andra Johanna Hjalmarsson, UX-designer på Consid.

    Människor som firar med konfetti
    Pressklipp, Pressmeddelande

    Consid nomineras till prestigefyllda Human Growth Award 2023

    2023-05-31

    Consid har nominerats till HR-branschens finaste pris, Human Growth Award. Consid är ett av 15 företag som nu har chansen att ta hem utmärkelsen för 2023.

    Ladda fler