Spelfabriken

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt med Fredrik Liljegren

Lyssna direkt

Det tredje specialavsnittet av Digitala Influencer-podden om Sveriges väg mot att bli en gaming-stormakt med en av grundarna av speljätten DICE, Fredrik Liljegren.

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt

Svensk demokultur och en blöt kväll i en sommarstuga i Blekinge – det var två viktiga ingredienser i receptet för exportsuccéer som Pinball Dreams och Battlefield. I det här specialavsnittet om Sveriges väg mot att bli en gaming-stormakt berättar vi historien om speljätten DICE, och i gästfåtöljen har vi en av grundarna. Hör Fredrik Liljegren berätta om första hemdatorn, demgrupperna Explorers och The Silence, en galen tur till England och känslan första gången han såg sina spel på butikshyllorna på en annan kontinent. Dessutom funderar han kring faktorerna som har möjliggjort DICE framgångar.

Det historiska klippet i programmet kommer från TV4, 1994, där Fredrik och de andra medlemmarna i DICE intervjuas.

Höjdpunkter från specialavsnitt 3 ”Spelfabriken”:

2.02 Fredrik om den han var i slutet av 80-talet.

”En ganska fjunig tonåring som håller på med det mesta, tennis och fotboll, men datorer var största intresset helt klart.”

3.10 Så började det.

”Min pappa som jobbade på biblioteket hade mycket framåtanda med datorer, så han tryckte på tidigt att vi borde skaffa hemdator. Han såg att datorerna skulle bli väldigt viktiga i framtiden.”

3.30 Fredrik om första programmeringsframgången.

”Jag gjorde till och med ett program till pappa som han utnyttjade i många år på biblioteket för att räkna ut bidrag från Kulturnämnden och liknande. Då var jag 13–14 år.”

4.37 Detta var den svenska demoscenen.

”Folk med likvärdiga intressen hittade varandra och plockade ihop demogrupper som gjorde visuella presentationer med musik och annat som hände på skärmarna De delade detta med andra grupper genom att skickade diskar till varandra. Vi bildade en grupp som kallades Explorers. Det växte upp en gräsrotsnivå av folk med liknande intressen som sökte ett sätt att visa upp vad de verkligen kunde.”

6.07 Så gick det till när Fredrik och vännerna började programmera spel i slutet av 80-talet.

”Vår demogrupp, som nu hette The Silence var rankade som nummer ett –  bäst i världen – så vad var näste steg? Det var några danska killar som visade upp en pinball-bana som de hade ritat upp. Och en av våra musiker, Olof Gustavsson var väldigt pinballintresserad och tyckte att: ’fan grabbar ska vi inte göra ett spel i stället?’”

9.20 Detta står DICE för.

”Vi förhandlade fram ett kontrakt för spelet och då visade det sig att – ja, man behöver kanske ha ett företag för att göra spel. Så vi skapade ett bolag som vi var tvungna att ha ett namn på. Och då kom vi på Digital Illusions Creative Entertainment – det tyckte vi var ett jättesmidigt namn. Men så behövde vi hitta lite varianter på det till Bolagsverket, så det blev Digital Illusions CE.”

11.21 Då insåg gänget att deras spel hade verklig potential.

”Jag skulle åka i väg en helg och hade en kamrat som jag delade lägenhet med som aldrig sett spelet, och som inte var någon jättespelare heller. Han skulle studera hela helgen, men jag sa till honom att kolla in spelet och säga vad han tycker. När jag kom tillbaka söndag kväll satt han i morgonrocken och spelade. Han tittade upp och sa bara: ’din jävel’ och fortsatte spela.”

13.35 Så såg stödet ut runt DICE-gänget, vad gällde att starta företag.

”Föräldrar stöttade givetvis men de hade ju ingen aning om hur man startar bolag, så vi fick hel enkelt lära oss på egen hand.”

16.21 Fredrik om stora ögonblick i historien om DICE.

”När vi var i Seattle och utvecklade Pinball fantasies under ett par månader, så gick vi in i en databutik för att köpa någon mus, och så stod vårt spel på en hylla där – på andra sidan av världen. Då kände vi att ’wow – det här är något vi bör fortsätta med.’”

18.51 Om uppköpen.

”Vi behövde växa, så vi köpte ett bolag i Stockholm som hette Refraction Games, de hade utvecklat ett spel som hette Codename Eagle och Battlefield 1942. Det var egentligen det stora genombrottet för DICE när det kom ut.”

20.27 Så hamnade Fredrik i Kanada.

”I samma veva som vi köpte Refraction Games lämnade jag bolaget ett tag.  Jag fick möjligheten att åka till USA och göra ett nytt startbolag med Ericsson. Detta är runt 2000, och Patrik Söderlund tog över vd-skapet. Men sedan köpte de ett bolag i Kanada som heter Sandbox Studios och behövde någon som kände till DICE kultur, kunde Nordamerikansk företagskultur och kunde ”dicifiera” det här nya bolaget.”

21.31 Om begreppet ”dicifiera”.

”Grundläggande principen för att utveckla alla de här spelen var ju den här demoscens-tanken att vi måste göra det absolut bästa av allt: bäst musik, bäst grafik, bäst programmering, snabbast – allt ska vara optimerat, bra och bäst.”

22.26 Fredrik om när han lämnade DICE 2006.

”2006 köpte Electronic Arts ut DICE från börsen i Sverige och bestämde sig för att det kanadensiska bolaget, som inte var mer än 40 personer, inte var något att behålla. De behövde inte ha något kontor i London Ontario i Kanada. Så de erbjöd jobb på andra kontor i Kanada eller USA, men jag bestämde mig för att jag ville göra något själv igen, så jag stannade kvar.”

23.20 Om att Fredrik aldrig lämnat spelvärlden.

”Det är svårt – när man jobbat hela livet med något som man nästan hade gjort gratis annars.”

24.18 Dessa faktorer ser Fredrik som viktigast när det gäller Sveriges väg mot att bli en gaming-stormakt.

”Jag tror att den här hemdator-scenen som verkligen drevs fram i Sverige, med starten med ABC-80 och senare Commodore 64:an som en folkdator, och just det här skapandeintresset som fanns med demoscenen, skapade en teknisk och grafisk kunskap som drev upp kvalitetsnivån på den svenska produktionen som håller i sig idag.”

25.17 Spelar Fredrik fortfarande själv?

”Jag är fortfarande väldigt fokuserad på single player-spel, jag gillar storylines, så Tombraider och Unchartered är väl det jag gillar bäst.

25.50 Kommer Sverige klara att hålla sig i världstoppen även framåt?

”Absolut, vi har ju sett inte bara DICE framgångar, utan det finns ett antal väldigt kända och stora utvecklare i Sverige nu. Framgångarna för Embracer, publishersidan, utvecklarna av Valheim – 3 personer som gjort ett spel som är en världshit… Sverige är nog rankat som nummer ett i världen på att göra kvalitetsspel.”

"Grundläggande principen för att utveckla alla de här spelen var ju den här demoscens-tanken att vi måste göra det absolut bästa av allt: bäst musik, bäst grafik, bäst programmering, snabbast – allt ska vara optimerat, bra och bäst."

- Fredrik Liljegren

Nyfiken på fler avsnitt?

Patrik Patrique Monique Arnesson, grundare Forza Football, vd Ikonia
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Forza i blockkedjan – Patrik Patrique Monique Arnesson, Forza Football & Ikonia

Digitala Influencer-podden med Patrik Patrique Monique Arnesson, grundare Forza Football, vd Ikonia om att bygga blockkedjans motsvarighet till iPhone.

Sofia Thunberg, kognitionsvetare och robotutvecklare
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Älskade robot – Sofia Thunberg, kognitionsvetare och robotutvecklare

Digitala Influencer-podden med robotutvecklaren och kognitionsvetare Sofia Thunberg om kärleken mellan människa och maskin.

Stefan Ytterborn, vd och grundare CAKE
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Eldrivet motorcykelgäng – Stefan Ytterborn, vd och grundare CAKE

Digitala Influencer-podden med Cakes grundare och vd, Stefan Ytterborn, om utveckling och försäljning av elektriska motorcyklar. 

Mats Sällström, vd Everdrone
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

I stället för krig – drönare som räddar liv – Mats Sällström, vd Everdrone

Digitala Influencer-podden med Mats Sällström, vd Everdrone hur Everdrones teknik gjort Sverige först i världen med drönarlevererade hjärtstartare.

Tomas Frimmel, vd Microsoft Sverige
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Så blir Sverige världsbäst på grön digitalisering – Tomas Frimmel, vd Microsoft Sverige

Digitala Influencer-podden med Microsofts Sverige-vd Tomas Frimmel, om molnets roll i en grönare framtid.

DIP Fredrik Jaegarn Kempf och Tilde 7licious Byström
9 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt: Storspelarna

Podd om Sveriges väg mot att bli en gaming-stormakt med en av storspelarna Fredrik Jaegarn Kempf och Tilde 7licious Byström

DIP Dreamhack, Martin Öjes och Tomas Lyckedal
9 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt: DreamHack

Specialavsnitt av Digitala Influencer-podden med två av DreamHacks nyckelspelare, Martin Öjes och Tomas Lyckedal.

DIP, Arne Fernlund
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt: Sveriges första exportsuccé

Specialavsnitt av Digitala Influencer-podden med Arne Fernlund som utvecklade Sveriges första exportsuccé, Space action.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Lia och Jenny
    Pressmeddelande

    Erfaren kreatörduo till Consid

    2022-09-30

    Den framgångsrika kreatörduon Jenny Milewski och Lia Eriksson rekryteras till it- och kommunikationsföretaget Consid. Med över 50 års gemensam erfarenhet ska duon stärka Consids CX-erbjudande.

    War Child lanserar utbildningsapp för att hjälpa barn i Ukraina
    Pressmeddelande, War Child

    Ny app ger ukrainska barn utbildning

    2022-09-29

    På uppdrag av Ukrainas utbildnings- och vetenskapsministerium har organsationen War Child lanserat, Can´t Wait to Learn, som hjälper ukrainska barn att fortsätta sin utbildning även under extrema förhållanden.

    Norge
    Norge, Pressklipp, Pressmeddelande

    Succéetablering i Norge

    2022-09-27

    It-företaget Consids expansion till Norge har blivit en succé. Efter bara ett halvår har kontoret redan ett 30-tal anställda och ytterligare ett tiotal är på väg in.

    Gefle IF Award
    Pressmeddelande, Sverige

    Maja Westling tilldelas Consid Gefle IF Award

    2022-09-24

    Årets Consid Gefle IF Award går till mittfältaren Maja Westling som spelar i Gefle IF:s damlag. Stipendiet delas ut för att uppmärksamma kvinnliga förebilder inom sporten.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.