Storspelarna

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt med Fredrik Jaegarn Kempf och Tilde 7licious Byström

Lyssna direkt

Det fjärde och sista specialavsnittet av Digitala Influencer-podden om Sveriges väg mot att bli en gaming-stormakt med gamingprofilerna Fredrik Jaegarn Kempf och Tilde 7licious Byström.

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt

Den svenska spelindustrin har blivit en exportsuccé, och i ett par avsnitt har vi mött profiler som haft en viktig del i den utvecklingen. I det här avsnittet skiftar vi nu perspektiv, och tittar på storspelarna i andra änden – för även inom e-sporten är Sverige en gaming-stormakt. Hör gamingprofilerna Fredrik Jaegarn Kempf och Tilde 7licious Byström berätta om livet som proffsspelare och den enorma utveckling inom e-sporten som skett på bara ett par år. De pratar föräldraengagemang och inkludering, Fredrik avslöjar vad han letar efter när han tar ut ett landslag i Counterstrike och Tilde pratar om hur det är att vara kapten för världens första damlandslag i e-sport. Dessutom får de Consids vd att överväga att byta karriär.

Höjdpunkter från specialavsnitt 4 ”Storspelarna”:

2.02 Detta är Fredrik Jaegarn Kempf.

”Jag jobbar som förbundskapten för landslaget som täcker upp för sex olika e-sportstitlar. Lite som friidrott som har flera olika grenar. Jag har ansvar för vilka spelar som ska delta och vilka coacher som ska vara runt lagen. Jag ansvarar som coach för damlandslaget och juniorlandslaget i Counterstrike. Jag är tidigare proffsspelare, spelade i nio år som proffs.”

2.57 Om nicket Jaegarn.

”Det är ett alias jag fick när jag var yngre, jag var en ganska offensiv fotbollsspelare och jagade folk på rasterna så det passar ganska bra.”

3.16 Detta är Tilde 7licious Byström.

”Jag kapten för damlandslaget, vilket är en otrolig ära. Började med CS 2016 och spelar nu professionellt för en internationell organisation som heter Copenhagen Flames.”

3.57 Så tycker Fredrik att landslaget har förändrats sedan han själv var med.

”Det har blivit mer accepterat i samhället. När jag spelade som professionell spelare och landslagsspelare så gömde jag mig nog mer, man pratade kanske inte gärna om det, utan man höll på med fotboll. Nu har det blivit coolt och häftigt och det har lyfts in mer i samhället.”

5.30 Om skillnaden mellan e-sport och ”vanlig sport”.

”E-sporten är en precisionssport, så det är att jämföra med motorsport till exempel. Du sitter på samma sätt om du styr en ratt eller en mus och tangentbord – skillnaden är inte så stor, du måste ju vara fysiskt begåvad också för att kunna prestera.”

6.10 Detta finns runt en professionell spelare idag.

”Om Tilde ska spela med Copenhagen Flames eller med damlandslaget, så måste hon kunna fokusera på det hon ska göra. På samma sätt som en fotbollsspelare ska kunna gå ut på plan och veta att ’det här förväntas av mig, det här är matchtaktiken’. Så det är mycket mentala förberedelser, inför matcher och resor och boende inför matcher ska bara klicka in.”

7.50 Fredrik om e-sport och behovet av att kunna fatta snabba beslut.

”På en fotbollsplan ser du ju dina lagmedlemmar, det gör du inte i e-sporten på samma sätt, där 80 procent är verbal kommunikation. Det gör att man tänker mer på små beslut, hela tiden – i e-sporten tar du uppemot 600 beslut per minut. Det är den sport som kräver mest i form av beslutsfattande.”

9.03 Så stor är e-sporten i dag.

”I Sverige tittar 600 000 på e-sport dagligen. Sedan har vi en serie som heter Svenska elitserien, där har vi ungefär 600 lag per säsong som försöker komma in i våra olika divisioner.”

12.23 Tilde om att det finns en stor skillnad i syn på e-sport mellan Sverige och till exempel Danmark.

”Det är synd. Med alla resultat, alla som spelar och hur bra vi, som Sverige, har gjort ifrån oss, så borde det bli ännu mer accepterat. Vi borde få den här supporten, och det borde inte finnas de här förutfattade meningarna om att man bara sitter i en källare och äter chips.”

13.00 Fredrik om vikten av att vara i god fysisk form som gamer.

”Jag och Tilde går ju till exempel och tränar på gym. Det är många som gör det. Som e-sportare ska man nog ha en bra grundfysik, så att man orkar spela. De bästa lagen i världen är ju relativt vältränade.”

15.12 Tilde om synen på fysisk aktivitet i hennes lag.

”Vi tränar ungefär sex dagar i veckan, och då har vi satt ut timmar, jag tror att det är tre timmar som vi har tagit bort i veckan för att folk ska kunna träna. Och det är för att vi hur viktigt det är att må bra utanför spelet för att kunna spela bra.”

15.48 Tilde om e-sport som hennes heltidsjobb.

”Just nu har jag arbete på sidan om – med e-sport. Så jag kan inte spela på heltid, men jag kan jobba med e-sport på heltid.”

16.20 Fredrik om hur man tänker när man plockar ut ett landslag i e-sport.

”Vi bygger in olika roller som vi vill ha i ett lag. Vi vill ha en som kanske är mer taktisk, bygger upp spelsystemet, man väljer ut mittfältaren som kanske är spindeln i nätet, som skapar sekvenser under spelets gång, men också de spelarna som är offensiva och duktiga på att ta initiativ, vinna dueller och våga utmana.”

18.23 Fredrik om varför han valde att ta ut Tilde till landslaget.

”Tilde är ju en väldigt naturlig ledare. Hon är väldigt van vid att ta en grupp och väldigt duktig på att få alla involverade. För mig är det den viktigaste pusselbiten att jobba med som coach.”

19.45 Så mycket pengar finns i e-sporten.

”Det finns ju turneringar med nästan overkliga summor, största är Dota 2, som hade 400 miljoner i potten, nu senast.”

21.16 Tilde om vikten av att ha ett damlandslag.

”Jag tror att det är extremt viktigt för att bygga upp damscenen – att det finns fler tjejer att se upp till.”

21.48 Så stor är andelen kvinnor inom e-sporten.

”Inom CS har det gått från 9 till 13 procent inom CS på ett år, så det har gått upp och ökat, och det är jag jätteglad över, och där tror jag att svenska damlandslaget har en stor del.”

22.12 Därför startade man ett svenskt damlandslag.

”Det var svårt för tjejer att komma in i serierna, och så ebbade intresset ut. Så då behöver man titta lite på vilka initiativ som behöver göras: damlandslag som nummer ett, sen damturneringar, och sen på ett femårsperspektiv självklart mixturneringar, men det behövs fler coacher runt damerna, mer strukturer, för killarna har kanske alltid haft lite förtur.”

23.20 Tilde om vad det innebär att vara med i damlandslaget.

”Det är en stor ära att få vara med och representera Sverige, att få lära känna de andra tjejerna och vara med och utveckla dem. Det här känns som en start på något väldigt stort inom damscenen.”

23.55 Tilde om hur hon upplever att damscenen förändrats.

”Jag tycker att den har ökat väldigt mycket, speciellt i Sverige, jämfört med när jag började spela, för då hade jag knappt någon tjejkompis att spela med alls, men nu ser jag på plattformarna att det är tjejer som spelar varje dag, som jag känner igen. Sedan har många tjejer i toppskiktet gått över till Valorant.”

24.45 Tilde om sin syn på att dela upp i ett herr- och ett damlandslag.

”Jag tror att det är viktigt nu i början att dela upp det, för det ger tjejerna en chans att få upp sina namn på scenen, få en chans att spela fulltid, men jag tror att det också är väldigt viktigt att man också deltar i turneringarna som är för alla. Med åren hoppas jag att det kommer att bli mer mixat och nivån högre.”

25.43 Om Sveriges unika position.

”Jag har faktiskt inte hört talas om något annat damlandslag. Det är få damlag som är ens talar samma språk, för man är så få, så man måste plocka lite här och var för att få en bra mix.”

26.32 Fredrik om att det i nuläget inte finns några andra internationella damlandslag.

”För oss är det viktigt att ha ett damlandslag för att sätta press på andra nationer att hänga på. Och vi kommer förmodligen tillsammans med de nordiska förbunden sjösätta ett nordiskt mästerskap, det är min förhoppning inför det här året.”

28.56 Så ser det ut med sponsorer inom e-sporten idag.

”Det finns många fördelar med e-sporten och just nu är det fortfarande ganska billigt att gå in och sponsra e-sporten i förhållande till vad du får, men många kanske är rädda för sina varumärken. Jag tror att det är en tidsfråga innan många kommer pusha sig in. Vi ser ju sådana brands som Nike som är med och sponsrar, som gör det mer legitimt.”

32.18 Tilde om föräldrarnas förändrade inställning till e-sport.

”Jag skulle absolut säga att det är fler föräldrar som går in och stöttar sina barn. För några år sedan tror jag att det var så att föräldrar drog ut internetsladden, men jag hör nästan aldrig något sådant längre, det är många föräldrar som supportar sina barn.”

33.19 Fredrik om varför Sverige blivit en gaming-stormakt.

”Vi var tidiga med att få bra nät. Det är en viktig del – att vi kunde sjösätta många duktiga lag samtidigt. Det var en tid när jag själv spelade då vi hade åtta svenska lag bland topp 20 i världen. Jag tror att det ligger lite i vårt DNA, just de hör first person shooter-spelen – vi är väldigt bra.”

34.56 Fredrik om hur vi behåller toppositionen framåt.

”Det är nog just att vi behöver få in mer av den traditionella tävlan från sporten, i e-sporten. Vi försöker få in mer människor från fler världar.”

36.10 Fredrik om alla som tror sig ha något att lära av e-sporten.

”Det är inte bara den traditionella idrotten, utan Försvarsmakten också, eftersom man jobbar så mycket med snabba beslut. Intresset ökar på många sätt – som med ungdomar som kanske har funktionsnedsättningar som helt plötsligt kan tävla i någonting. Det är många som rycker i e-sporten och vill förstå den.”

37.28 Tilde om att det skett ett uppsving för e-sporten under pandemin.

”Tyvärr har vi inte kunnat utöva de här lanen, som är det roligaste med e-sport, utan det har blivit en lite annan e-sport. Mycket har skett online – och då har man fått se nya lag kliva fram – de här nya personerna som kanske inte vågat åka på lan, och det har gått väldigt bra för dem.”

39.26 Fredrik om svenska beslutet att bojkotta EM.

”Det var mycket Rysslandsfrågan om Ukraina. Det var en no-brainer, vi var väldigt snabba med att tacka nej till EM såväl som VM. I EM uteslöt de Ryssland så där tävlar vi i sommar, men VM väntar vi fortfarande beslut om. Jag hoppas att flera europeiska och andra länder kommer att ställa sig emot Ryssland.”

40.12 Fredrik om att han fick hoppa in under förra VM.

”Sista dagen fick jag hoppa in och ersätta Casper Wennerberg, Shine, han fick Covid tyvärr. Det var en konstig situation att dra på landslagströjan 12 år senare, men det gick bra.”

42.10 Tilde om framtidsplanerna.

”Nu har jag många år på mig att utöva e-sport, men utöver den här proffskarriären som jag siktar på, så kommer jag hundra procent jobba med något som har med e-sport att göra – om det är coachning eller team manager spelar ingen roll, men jag vill hålla mig till e-sport så länge jag kan.”

”I Sverige tittar 600 000 på e-sport dagligen. Sedan har vi en serie som heter Svenska elitserien, där har vi ungefär 600 lag per säsong som försöker komma in i våra olika divisioner.”

- Fredrik Jaegarn Kempf

Nyfiken på fler avsnitt?

Sofia Thunberg, kognitionsvetare och robotutvecklare
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Älskade robot – Sofia Thunberg, kognitionsvetare och robotutvecklare

Digitala Influencer-podden med robotutvecklaren och kognitionsvetare Sofia Thunberg om kärleken mellan människa och maskin.

Stefan Ytterborn, vd och grundare CAKE
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Eldrivet motorcykelgäng – Stefan Ytterborn, vd och grundare CAKE

Digitala Influencer-podden med Cakes grundare och vd, Stefan Ytterborn, om utveckling och försäljning av elektriska motorcyklar. 

Mats Sällström, vd Everdrone
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

I stället för krig – drönare som räddar liv – Mats Sällström, vd Everdrone

Digitala Influencer-podden med Mats Sällström, vd Everdrone hur Everdrones teknik gjort Sverige först i världen med drönarlevererade hjärtstartare.

Tomas Frimmel, vd Microsoft Sverige
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Så blir Sverige världsbäst på grön digitalisering – Tomas Frimmel, vd Microsoft Sverige

Digitala Influencer-podden med Microsofts Sverige-vd Tomas Frimmel, om molnets roll i en grönare framtid.

DIP Fredrik liljegren, Dice
9 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt: Spelfabriken

Podd om Sveriges väg mot att bli en gaming-stormakt med en av grundarna av speljätten DICE, Fredrik Liljegren.

DIP Dreamhack, Martin Öjes och Tomas Lyckedal
9 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt: DreamHack

Specialavsnitt av Digitala Influencer-podden med två av DreamHacks nyckelspelare, Martin Öjes och Tomas Lyckedal.

DIP, Arne Fernlund
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Made in Sweden – så blev Sverige en gaming-stormakt: Sveriges första exportsuccé

Specialavsnitt av Digitala Influencer-podden med Arne Fernlund som utvecklade Sveriges första exportsuccé, Space action.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Norge
    Norge, Pressklipp, Pressmeddelande

    Succéetablering i Norge

    21 timmar sedan

    It-företaget Consids expansion till Norge har blivit en succé. Efter bara ett halvår har kontoret redan ett 30-tal anställda och ytterligare ett tiotal är på väg in.

    Gefle IF Award
    Pressmeddelande, Sverige

    Maja Westling tilldelas Consid Gefle IF Award

    2022-09-24

    Årets Consid Gefle IF Award går till mittfältaren Maja Westling som spelar i Gefle IF:s damlag. Stipendiet delas ut för att uppmärksamma kvinnliga förebilder inom sporten.

    Alingsås
    Alingsås, Pressmeddelande, Sverige

    Consid expanderar till Alingsås

    2022-09-22

    Consid öppnar kontor i Alingsås. Etableringen kommer att innebära ett 30-tal nya jobb på två års sikt.

    Karriärföretag
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid – Årets Karriärföretag 2022

    2022-09-21

    Sveriges ledande it- och kommunikationsföretag, Consid, har ännu en gång utsetts till ”Årets Karriärföretag”. Enligt motiveringen är Consid den perfekta arbetsgivaren för unga talanger.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.