Metaverse förändrar allt

Podd med Linda U Johansson, futurist och föreläsare

Lyssna direkt

En podcast om nästa generations internet, VR och AR:s roll i metaverse och blockkedjans plats i det hela.

Metaverse förändrar allt

Metaverse är här nu, och det kommer att förändra våra liv. Det menar i alla fall föreläsaren och futuristen Linda U Johansson, som är på väg att sjösätta Sveriges första metaverse-certifiering. Spänn fast säkerhetsbältet och dra på VR-glasögonen, så åker vi! I detta avsnittet av Digitala Influencerpodden förklarar Linda U Johansson vad metaverse är, varför vi vill vara där, hur det kommer att se ut om ett par år och vem som riskerar att halka efter. Dessutom förklarar hon varför vi inte ska stirra oss blinda på tekniken vi har på huvudet.

Höjdpunkter från avsnittet:

2.57 Detta handlar metaverse om.

”Det handlar inte om teknik. Det handlar om kreativitet.”

3.27 Detta är metaverse för Linda.

”Metaverse är när internet blir förkroppsligat. Det är nästa generation av internet och ett naturligt steg.”

4.07 Här befinner vi oss med metaverse idag.

”Metaverse är som internet 1997. Jag visste inte vad jag skulle ha det till och det är där metaverse är idag.”

4.53 Vet företagen vad de ska det till?

”Nej, det är ingen som vet egentligen vad metaverse ska bli. Det får vi se. Men det är vi som skapar det nu.”

5.16 Här är metaverse om ett par år, om Linda får bestämma.

”Det blir en social plattform som lägger ett digitalt filter över den verkliga världen.”

5.40 Denna roll har VR och AR i metaverse.

”Det är ju egentligen bara teknik. Det är bara fönster till metaverse – hur man interagerar med metaverse.”

6.29 Detta menar Linda med att metaverse är ett paradigmskifte.

”Om man tänker på hur internet har förändrat våra liv, kommer metaverse på samma sätt förändra våra liv. Det är ett nytt sätt interagera med människor, ett nytt sätt att arbeta.”

7.18 Dessa driver utvecklingen av metaverse framåt.

”Det kanske inte riktigt är jag som är målgruppen? De som verkligen driver den här utvecklingen är våra barn. Unga barn. De tar till sig det här på ett annat sätt, för dem är det här naturligt.”

8.40 Kommer man att ha ägodelar inne i metaverse?

”Metaverse handlar mycket om ägandeskap, att man äger digitala tillgångar. Men, vi kommer att handla på ett annat sätt.”

11.07 Finns risk att man inte vill komma tillbaka till verkligheten?

”Det blir ju en kombination, det ena utesluter nog inte det andra. Till exempel: om man vill åka till ett fint hotell. Då kanske man vill uppleva det i VR först, och sen åker man dit på riktigt.”

12.09 En typisk PR-kupp i metaverse.

”I mars var det en metaverse fashion week och där hade Estée Lauder skapat en jättestor flaska av deras serum. När man som avatar hoppade in i den flaskan fick du ett fantastiskt glow som varade hela dagen.”

13.53 När är metaverse en naturlig del av samhället?

”2025 så börjar det ta fart lite mer, medan 2030 är vi i full gång.”

14.49 Så kommer vi att plugga i metaverse.

”Tänk att kunna gå runt i den medeltida staden där man bor! Det blir ju ett oslagbart pedagogiskt grepp. Jag tror att man studerar i en global, digital miljö.”

15.44 Så kan man som företagare förbereda sig.

”Det första är självklart: man behöver utse roller inom detta – människor eller avdelningar som har koll på trenderna och spanar vad konkurrenterna gör.”

17.20 Linda om de företag som kommit lite längre vad gäller metaverse.

”Ett företag jag jobbat med är Kronans apotek, som gjort ett Pharmaverse. Det är ett apotek i metaverse de där testar hur de skulle kunna använda detta framöver.”

18.34 Kommer utvecklingen skapa klyftor mellan de företag som har råd att hänga med, och de andra?

”Det är egentligen inte en jättedyr teknik. Du kan arbeta i befintliga miljöer – bara du är med.”

19.16 Finns det bara ett enda metaverse?

”I dag finns det cirka 150 olika metaverse-världar. Du får tänka dig metaverse som internet – det är inte bara en enda hemsida. Det kommer inte vara en enda värld som vinner.”

20.38 Så föddes Linas intresse för metaverse.

”Jamen det var när jag stod där 1997, och så blev jag lite besviken att det inte tog fart. Och nu sluts cirkeln för mig, när det börjar ta fart.”

21.16 Så långt har Sverige kommit när det gäller utveckling inom metaverse, jämfört med andra länder.

”Vi är inte långt framme där, vi är faktiskt lite efter. Men våra ungdomar ligger rätt bra i tiden, men vi andra är inte riktigt med.”

21.41 Dessa länder har kommit längre.

”När det gäller att bygga metaverse-plattformar och bygga metaverse-teknologi så är det USA och de stora bolagen där. Sedan när det gäller användande är det Asien.”

22.23 Om blockkedjans plats i det hela.

”Blockkedjan är ett medel för att det här verkligt – för att kunna skapa ägande. Med blockchain skapar vi möjligheter till digitalt ägande.”

Om NFT:er och värden i metaverse.

”Handeln har ju störtdykt under våren och sommaren. 90 procent har handeln gått ner. Men det betyder ju bara att hype cyceln är över och att marknaden stabiliseras och mognar.”

24.51 Linda U Johanssons Fem snabba favoriter.

27.15 Om den oro som ändå kan finnas kring metaverse.

”Det finns många frågetecken som måste lösas ut. Till exempel: är det okej att ha flera olika avatarer, fler avatarer med olika personligheter? Vad händer om en av mina avatarer gör något brottsligt?”

28.20 Finns en risk att vi hamnar i händerna på storföretagen?

”Det alla vill egentligen, är ju att det ska bli decentraliserat ­– att det inte är något stort företag som äger det här. Men det är klart att inte Facebook, eller Meta som de heter, kommer att lägga sig platt.”

29.14 Linda rekommenderar en gäst till kommande poddar.

29.40 Så följer du Lindas framfart i metaverse och IRL.

”Metaverse är när internet blir förkroppsligat. Det är nästa generation av internet och ett naturligt steg.”

Linda Johansson

Nyfiken på fler avsnitt?

Helena Fagraeus Lundström
7 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Havets Tesla – Helena Fagraeus Lundström, Chief Sustainability & Strategy Officer, X Shore

Digitala Influencer-podden om ett racersnabbt båtliv på havets villkor med Helena Fagraeus Lundström från X Shore.

Karin Zingmark, konsult och författare
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ledarskap i alla kanaler – Karin Zingmark, konsult & författare

Digitala Influencer-podden om ledarskap i det digitala tidevarvet och kraften i att kommunicera på sociala medier.

Fredrik Grufvisare, vd Collabs
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Google för influencers – Fredrik Grufvisare, vd Collabs

Digitala Influencer-podden om om nya verktyg för en effektivare influencer marketing med Collabs vd.

Binette Seck, medgrundare Space Academy och Changers Tech
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Techdemokraten – Binette Seck, medgrundare Space Academy & Changers Tech

Digitala Influencer-podden om mångfald i techbranschen och om att visa i stället för att prata med Space Academys och Changers Techs medgrundare.

Carl Lindberg, Billogram
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Fakturerar mera i snålblåsten – Carl Lindberg, vice vd Billogram

Digitala Influencer-podden om fintech, fakturering och relationer med Billograms vice vd Carl Lindberg.

Alexander Norén, ekonomikommentator och techexpert, SVT
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Är techfesten över? – Alexander Norén, ekonomikommentator & techexpert SVT

Digitala Influencer-podden om tech-hype, bubblor och verkligt värde med Alexander Norén, ekonomikommentator och techexpert på SVT.

Erika Wennerström, vd Quizrr
4 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Lekande lätt när Quizrr växlar upp – Erika Wennerström, vd Quizrr

Digitala Influencer-podden om hur digital utbildning kan skydda de mest utsatta med Quizrrs vd Erika Wennerström.

Amelie Silfverstolpe, ansvarig för hållbar innovation, Axfoundation
5 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Spåra – eller spåra ur – Amelie Silfverstolpe, Axfoundation

Digitala Influencer-podden om framtida krav på digital spårbarhet för allt vi köper med med Amelie Silfverstolpe, Axfoundation.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Pressmeddelande, Sverige

    Consid vinner omfattande ramavtal med Kammarkollegiet

    8 timmar sedan

    It- och kommunikationsbolaget Consid vinner upphandlingen av ramavtal med Kammarkollegiet. Det är andra ramavtalet för Consid med Kammarkollegiet på kort tid. Ramavtalet avser it-konsulter inom ledning och styrning och rör sig om ett totalt värde av 1 200 000 000 kronor, över fyra år. 

    Dalahäst
    Pressmeddelande

    Per Thulemark leder Consids expansion i Dalarna

    2022-11-30

    Per Thulemark, tidigare CIO på Leksands kommun, är etableringsansvarig när nordens snabbast växande it- och kommunikationsbolag, Consid, kommer till Dalarna. Etableringen innebära ett 40-tal nya jobb under de kommande två åren och ambitionen är att skapa nya hållbara arbetstillfällen i regionen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande

    Consid skriver prestigefullt avtal med Oslo kommune

    2022-11-23

    Sveriges ledande it- och kommunikations bolag Consid har på korttid efter sin expansion till Oslo redan hunnit göra sig ett namn på den norska marknaden. Företaget har vunnit ett eftertraktat avtal med Norges största arbetsgivare, Oslo Kommune. Ramavtalet sträcker sig över fyra år med ett totalt värde på 650 miljoner norska kronor.

    Hamburg
    Pressmeddelande

    Consid expanderar till Tyskland

    2022-11-22

    Consid, ett av Sveriges största it-företag, expanderar nu till Tyskland. Företaget siktar på att ha över 130 anställda före utgången 2024. Målsättningen är att bli störst i norra Europa inom fem år. 

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.