Outdoor-revolution online

Podd med Pernilla Nyrensten, vd RevolutionRace

Lyssna direkt

Podcast med Pernilla Nyrensten, vd RevolutionRace, om att spräcka glastak med rosa friluftsbyxor.

Outdoor-revolution online

Hon är den första kvinnan någonsin i Sverige som grundat ett bolag och tagit det hela vägen till Stockholmsbörsen. Med onlineförsäljning av outdoor-kläder i glada färger har vd Pernilla Nyrensten sprängt såväl glastaket som miljardvallen med sitt RevolutionRace, och tagit sig från pappas garage till över 30 länder. I det här avsnittet av Digitala Influencerpodden berättar Pernilla om hur hon har lyckats bygga ett miljardbolag med hjälp av skakig iphonekamera och sociala medier, hur hon vet vad kunden faktiskt vill ha, och om sin önskan om att inspirera andra att göra storverk. Dessutom bjuder hon på berättelsen om byxkampanjen som smällde Facebooks experter på fingrarna så att det ekade hela vägen till Silicon Valley.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.43 Om idén som föddes på Everest base camp i Nepal och på en mässa i Göteborg.

”Inför den resan tyckte jag att det var jobbigt att hitta prisvärda kläder som satt bra – antingen var de för dyra eller för låg kvalitet. Jag tänkte ’hoppas att någon tar tag i det här’ och denna någon blev jag och Niclas”.

3.41 Om familjen som sporre i entreprenörskapet.

”Jag har varit på Kiviks marknad, Rättviks marknad – sålde mitt första plagg när jag var åtta år – så jag är uppvuxen i den världen, så det var rätt självklart att jag skulle jobba i klädbranschen.”

4.37 Om valet att gå rakt på e-handeln, trots en bakgrund med fysisk försäljning.

”Jag kände att när man driver förändring och ska kunna hålla ett bra pris, då måste man gå direkt till slutkonsument – digitalt såklart, för det är det lättaste sättet att nå ut till en bred kundbas globalt.”

5.56 Om idén som ingen trodde på.

”De trodde inte att man kan bygga ett varumärke från scratch i sociala medier, för det var ingen annan som hade gjort det förut, i vår bransch.”

6.53 Men så lyckas man med just det.

”Det är bra att vara en snål boråsare och vända på varenda krona. Jag hade väldigt stor nytta inte bara av entreprenörsandan utan även av pappas sätt att spara varenda öre, hela kulturen av att göra en kund nöjd, och kommunikationen ända sedan åtta års ålder – att veta hur en kund tänker.”

7.19 Om att lyssna på kunden.

”Vi frågade kunderna vad de ville ha för färger och då sa de rosa och orange. Det är ju inte jättevanliga färger i outdoor-industrin, men de fick det – rusty orange och candy pink. Och ett halvår senare, när de kom in, sålde de slut direkt.”

8.16 Om ett nytt sätt att kommunicera.

” Den här Multifunktionaliteten i kläderna – att man ska kunna röra sig sömlöst mellan skogen och stan – den var det inte heller många som kommunicerade, så den luckan har vi också fyllt.

9.32 Pernilla om det faktum att få tror på det som är helt nytt.

”Det är ju ofta så när man bryter ny mark. Kolla bara på Klarna – det var ju ingen som trodde på det då, de tyckte att bankerna skulle komma före med faktura och så.”

10.00 Om att vägra välja mellan lönsamhet och tillväxt.

”Vi är väldigt lönsamma. Det känns mer som att man sitter i förarsätet och har kontroll på bolaget om man både har kraftig tillväxt och lönsamhet, så det var en väldigt viktig del för oss redan från start. Och då kan man dessutom investera i marknadsföring.”

11.14 Om sociala medier-strategin.

”Vi fick ju ett väldigt stort genomslag även organiskt, vi betalade inte för några följare över huvud taget, vi köpte marknadsföring och satsade på den delen, och så fick fler nys om oss och var villiga att dela vårt content.”

11.44 Pernilla om när Facebook fick erkänna att man hade haft fel.

”Deras Ads manager ringde och sa: ’men Pernilla vad är det här? Kom igen, jag hade väntat mig nåt mer’. Men vi trodde verkligen på kundnyttan i att förstå produkten man köper. Och hon fick ringa tillbaka, tre dagar senare, för vi var en av de bäst presterande adsen på Facebook den veckan.”

14.51 Om att flytta målet längs med resans gång.

”I början tänkte man att ’vad coolt om man kunde sälja för tio miljoner’ för det gjorde en glasögonbutik och en guldsmed i stan. Men så fort vi hade nått det målet, då flyttade vi ribban och började titta på ett annat bolag, och det har kännetecknat oss hela tiden.”

15.50 Så ser dagens målsättning ut.

”Det vi har kommunicerat är att vi ska nå två miljarder inom tre år och vi ska växa lönsamt och globalt. Vi ska ta allemansrätten ut i världen och bli Sveriges nästa exportunder.”

16.26 Om DIY-andan, storleken till trots.

”Alla idéer kommer från oss själva, det är Niclas och hans team, de är oerhört skickliga. Samma sak med marknadsföringen. Om det saknas nåt i marknadsföringen, då åker personalen ut i skogen och spelar in content själva.”

17.27 Dessa misstag har Nyrenstenarna gjort längs vägen.

”Vi byggde bolaget, det skulle vara bra kvalitet, och så hade vi en knapp på benet i byxa nummer två som lossnade på 70 procent av alla byxor vi fick hem. Det är tungt när du bygger bolaget med kökspengarna. Så då fick vi vänta ett halvår och börja om.”

18.58 Är den traditionella reklamen på väg att dö ut?

”Jag tror faktiskt det. Jag tror att man behöver addera ett värde för kund, man behöver fånga upp deras förväntningar på en som varumärke och hur de vill se marknadsföringen man gör. Materialet måste anpassas för plattformarna man befinner sig på.”

20.05 Dessa plattformar fokuserar RevolutionRace på.

”Vi kommer att befinna oss på de soviala, digitala underhållningsplattformarna. Det ska vara både informativt och underhållande. Där kunden är kan du alltid verka med ditt varumärke.”

21.07 Om att vara den första kvinnan som tog det bolag hon grundat till börsen.

”Det är helt galet egentligen. Men har väl lite med förebilder att göra. När någon krossar glastaket kan fler komma efter, se att det är möjligt och sätta ribban på en ny nivå.”

22.07 Om att känna ansvar för att peppa andra kvinnor att komma efter.

”Jag ser mig själv som en inspiratör snarare än en förebild. Jag har ju gymnasieutbildning och entreprenörsbakgrund, men jag vill ändå visa att man kan komma från alla delar av samhället, för i den digitala världen kan alla lyckas oavsett var du bor.”

23.00 Om Shift, som Breakit anordnar.

”Det är en panel med tolv drakar, det är jättekul att jag får vara med i den, och då är tanken att investeringarna ska gå till kvinnliga entreprenörer i förorten, för riskkapitalet, så som det ser ut i dag, hamnar väldigt ofta i storstan, och hos män.”

24.09 Därför går en så liten del av riskkapitalet till kvinnor.

”Där tror jag och hoppas jag att jag också kan påverka. För det handlar inte bara om att bli en inspiratör för kvinnor, del två är att riskkapitalbolagen också ser att även kvinnor kan. För det var en gång en som sa till mig att kvinnor bara bygger hobbybusiness, och det blev jag väldigt provocerad av, för det stämmer ju inte.”

25.14 Pernilla Nyrenstens Fem snabba favoriter.

28.05 Så ser RevolutionRaces expansionsplaner ut.

”Det hade varit fantastiskt kul om vi kunde ha RevolutionRace på hela jordklotet.”

28.35 Om Tyskland som största marknad.

”Där Gick vi in 2017 – engelska – och fel distributör, man skulle ha DHL, men det gick bra ändå för dag två var vi lönsamma.”

28.55 Detta är Pernilla Nyrenstens största förebild.

”Jag måste slå ett slag för Annika Sörenstam. Hon förändrade golfen. Från början stod man och slog åtta timmar om dagen på en golfboll, sen bestämde hon sig för att gå in i gymmet och efter det slog hon 20 yard längre. Det slutade med att hon tävlade med männen.”

29.57 Så följer du Pernilla Nyrensten och RevolutionRaces fortsatta segertåg.

”Jag kände att när man driver förändring och ska kunna hålla ett bra pris, då måste man gå direkt till slutkonsument – digitalt såklart, för det är det lättaste sättet att nå ut till en bred kundbas globalt.”

- Pernilla Nyrensten, RevolutionRace

Nyfiken på fler avsnitt?

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA, avsnitt 35, Devsecops
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk

Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2022-05-24

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.