Cybersäkerhet på ny nivå

Podd med Anna Borgström, vd på NetClean.

Lyssna direkt

Podd med datasäkerhetsföretaget Netcleans vd Anna Borgström, om bolagets världsunika programvara och hur övergreppsmaterial hänger ihop med cyberhot – ett problem som är större än vi kanske anar. 

Cybersäkerhet på ny nivå

Deras världsunika programvara upptäcker och blockerar övergreppsmaterial med barn på över en miljon företagsdatorer och mobiler världen över. NetClean Technologies är Göteborgsföretaget som tagit cybersäkerheten till nästa nivå och gör skillnad där det behövs som mest. I det här avsnittet av Digitala influencer-podden berättar vd Anna Borgström om bolagets världsunika programvara, hur övergreppsmaterial hänger ihop med cyberhot och om hur det var att ställa sig i talarstolen i FN.

Höjdpunkter från avsnittet:

2.08 Vad är Netclean?

”Vi är ett mjukvaruföretag som utvecklar teknik för att skydda företagsdatorer mot sexuellt övergreppsmaterial mot barn.”

2.35 Så uppstod idén.

”Grundarna av bolaget läste i tidningen att polisen hade problem med det här brottet på nätet, och att de samlade de bilder de hittade i en databas, där varje bild i databasen fick ett unikt ”fingeravtryck”. Och då tänkte de att det här kan man ju koppla till företagen och skydda deras datorer.”

3.35 Så fungerar mjukvaran.

”Vi har byggt upp polissamarbeten så att vi får de här ”fingeravtrycken” eller signaturerna till oss. Och sedan har vi utvecklat mjukvaror som kan ta emot de här signaturerna, så själva programvaran fungerar som ett virusskydd i praktiken, även om vår mjukvara är mer sofistikerad än så.”

5.02 Så ser samarbetet ut mellan polismyndigheter ute i världen.

”De har samma sätt att klassificera bilderna runt om i världen. Sedan kan man bli bättre på att samarbeta och samla de här databaserna centralt, det finns ingen central samordning än så länge.”

5.39 Möter Netclean något motstånd från polismyndigheter ute i världen?

”Ja det kan vara svårt det här med att dela data, och vem som äger den. Men eftersom vi jobbar med den viktiga frågan som vi gör så brukar inte det vara något hinder i slutändan.”

6.30 Så går det till när programvaran upptäcker en bild eller film.

”Larmet går till en central managementkonsoll hos kunden, som ofta manageras av en säkerhetschef. Därifrån sker en verifiering av signaturen med polisen, och sedan öppnar man en polisutredning och lämnar in en anmälan.

7.10 Så exakt är Netcleans mjukvara.

”Den är exakt. Den bilden som har signaturen hittar vi.”

8.00 Så vanligt är problemet.

”Vi gjorde en undersökning 2018 då vi tittade över 270 000 datorer av vår installerade kundbas, och av de här 270 000 datorerna var det en av femhundra som hade larmat.”

8.35 Vem konsumerar den här sortens material?

”Vi gjorde en undersökning där vi tittade på om det finns någon gemensam nämnare för dem som konsumerar sexuellt övergreppsmaterial mot barn, och den enda gemensamma nämnaren vi såg var att det är män. Och av de som konsumerar på arbetsplatsen är snittåldern mellan 35 och 45 år.”

9.39 Där uppkommer materialet.

”De flesta övergreppen sker i hemmen, i närheten av förövaren eller konsumenten. Det finns en korrelation, att om man har intresse av att titta på övergreppsmaterial så begår över hälften av dessa egna övergrepp. Det är därför det är så viktigt att inte bara blockera bilden utan titta på var den kommer från.”

10.24 Om pandemieffekten.

”Allting vittnar om att problemet bara blir värre och värre. Vi vet av erfarenhet att konsumtion av den här sortens material kan skapas av folk som är under stress, anonymitet är också en sån här trigger. Vi vet också att det aldrig någonsin har varit så mycket barn uppkopplade på nätet samtidigt som vuxna under pandemin, när det varit nedstängning av skolor.”

11.20 Har det blivit vanligare eller ökar antalet anmälningar för att vi har ett större fokus?

”Just självproducerat material, att ungdomar och barn själva producerar materialet, det vet man att det ökar.”

11.49 Så ser Netcleans typiska företagskund ut.

”Om du tänker dig de stora svenska varumärkena som vi är mest stolta över – de är kunder till oss. Finansbranschen och offentlig sektor är också kunder. Företag med 1000 anställda och uppåt är de som hör av sig.”

12.39 Om kopplingen mellan cyberhot och övergreppsmaterial.

”De som konsumerar den här typen av material gör det på ställen på internet som man inte vill som företag att de anställda ska vara på. Främst kanske på darknet, där du till exempel behöver uppge en företagsmailadress för att säkerställa att du inte är polis, och då har du lämnat ett spår efter dig som kan användas för utpressning.”

14.30 Finns ett exempel där Netcleans mjukvara verkligen gjort skillnad?

”Vi vet flertalet larm där hela kedjan funkar: En person sitter vid datan, konsumerar bilder, larmet går till den centrala säkerhetsorganisationen på företaget som upprättar en polisanmälan, polisen utreder larmet, identifierar barn som lever med förövaren och kan lyfta dem ur övergreppssituationen.”

15.31 Här är Netclean verksamma.

”Vi är huvudsakligen i Sverige, men har en ganska aggressiv tillväxtplan och ska ta oss ut i Europa och USA under 2022.

15.53 Dessa marknader fokuserar Netclean på att erövra först.

”Sverige Norge, Danmark, England, eventuellt Benelux, och sedan är det USA.

16.10 Vad avgör vilka länder man fokuserar på?

”I till exempel England har man på politisk nationell nivå sagt att sexuellt övergreppsmaterial på barn ska klassas som samma nivå som andra cybersäkerhetshot som finns, vilket gör att det finns en mognad både hos polisen och företagen.”

16.45 Så står vi oss i Sverige.

”Vi står oss bra. Det finns en kännedom om problemet hos företagen.”

17.20 Hänger lagstiftningen med?

”Lagstiftningen har inte hängt med de här internetrelaterade brotten. Nu har man gjort väldigt mycket de senaste åren i Sverige för att det ska lira bättre men jag tycker att det finns mycket kvar att göra.”

18.45 Har Netclean några konkurrenter?

”Nej inte direkt, det finns inga som gör det vi gör inom företagsvärlden.”

19.22 Denna teknik tror Anna Borgström kommer bli viktig framöver för Netcleans arbete.

”Om det är så att företag lagrar mycket material i molnet måste vi kunna detektera även i molnet. Sen är det ju att hitta utökade typer av detektion till exempel med artificiell intelligens eller hitta i liveström.”

20.10 Så stort är Netclean som bolag.

”Vi är 30 anställda i Göteborg.”

20.44 Där befinner sig Netclean om fem år.

”Om fem år är vi en hygienfaktor. Då ligger vi med i alla de stora säkerhetslösningarna som finns.”

21.03 Anna Borgströms Fem snabba favoriter.

22.23 Detta lockade Anna Borgström till Netclean från första början.

”Det var just kopplingen teknik och att göra gott. Och så var det potentialen i att kunna skala den här tekniken.”

23.06 Anna Borgström om de två gånger hon bjudits in för att tala inför FN.

”Det som är unikt med oss i de sammanhangen är att vi kan prata väldigt konkret om den effekt det har att företag tar den här ställningen och skyddar sin IT-utrustning och att det blir en så konkret återkoppling till samhället.”

24.38 Kan teknik förändra världen?

”Absolut, tekniken gör vad vi vill med den. Det är det som är så häftigt med den. Om vi landar teknik med goda intentioner så tror jag absolut att teknik kan rädda världen.”

25.01 Anna om Netcleans kamp för att hitta kompetens.

”Att hitta utvecklare är jättesvårt, och vi har konkurrens av Spotify och Klarna, Volvo ska öppna batterifabrik och så vidare. Men vi har det lätt ur aspekten att vi har en produkt som har den här ”göra nytta”-vinkeln i sig.

26.30 Därför är den yngre generationen mer intresserad av ”att göra gott” när de väljer arbetsplats idag.

”Jag tror att man kanske är lite trött på det här slit- och slängsamhället, att man ser att vi lever i en global värld där det som händer här påverkar andra ställen i världen – att allt hänger ihop.”

26.57 Hur står sig Sverige kompetensmässigt i en global kontext?

”Jag tror inte riktigt att vi har hängt med, och vi förstår inte riktigt hur stora krafter som kommer från andra länder, som Kina. Jag är lite nervös för hur det ska bli.”

28.06 Anna Borgström rekommenderar en gäst till kommande poddar.

28.24 Så gör du för att följa Anna Borgström och Netclean framöver.

”Vi vet flertalet larm där hela kedjan funkar: En person sitter vid datan, konsumerar bilder, larmet går till den centrala säkerhetsorganisationen på företaget som upprättar en polisanmälan, polisen utreder larmet, identifierar barn som lever med förövaren och kan lyfta dem ur övergreppssituationen.”

- Anna Borgström, vd NetClean

Nyfiken på fler avsnitt?

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA, avsnitt 35, Devsecops
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk

Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2022-05-24

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.