Podd med PostNords VD
Säker på sin post
Podcast med Annemarie Gardshol, vd och koncernchef på PostNord, om att vända skutan när det blåser som allra värst, om att tjuvkika på Kina och om att dela ut post som inte längre finns.
Säker på sin post
Digitaliseringen slog ner som en bomb i den svenska postverksamheten. När Annemarie Gardshol tillträdde som vd 2018 gick PostNord med storförlust och var ett av Sveriges mest utskällda bolag. Idag har man lyckats vända utvecklingen och utforskar nya smarta lösningar för framtidens leveranser. I det här avsnittet av Digitala Influencerpodden berättar hon om en bransch som faktiskt fixade omställningen under pandemin, om att vara ett vinstdrivande bolag med samhällsansvar och om teknikutvecklingen som på ett ögonblick förändrade hela spelplanen för ett fyrahundraårigt yrke.
Höjdpunkter från avsnittet:
1.43 Var befann sig Postnord 2018 när Annemarie tillträdde?
”Vi sågs nog inte riktigt som ett bolag som hade koll. Brevvolymerna hade gått ner ganska kraftigt, framför allt i Danmark, och paketvolymen hade vuxit. Men det fanns också mycket förutsättningar att jobba med.”
4.38 Hur tar man in åsikter och feedback från en så stor kundkrets som Postnords?
”Våren 2018 gav vi oss ut på en turné, vi kallade den för Postnord lyssnar, det var Malmö i söder till Luleå i norr, där vi bjöd in allmänheten till att komma och träffa oss och berätta om sina upplevelser.”
6.08 Historikern Anders Johnson kallar digitaliseringen av samhället ”den största utmaning som postväsendet stått inför sedan bildandet 1636”. Var det så dramatiskt?
”Någonstans vid millennieskiftet börjar samhället digitaliseras och de senaste 20 åren har vi sett en kraftig nedgång på breven – 80 procent i Danmark, 50 procent i Sverige, så det som byggdes upp på 380 år har halverats i Sverige på 20 år. Samtidigt har paketvolymerna i Sverige ökat med 350 procent. Så det är en kraftig förändring på en väldigt kort tid.”
8.04 Har Postnord märkt av stor skillnad i volymer under pandemin?
”Absolut, det har hela branschen gjort. Vår affärsplan accelererade säkert med två år när coronan slog till.”
9.29 Vad händer nu när samhället öppnar upp igen?
”Tittar man på marknader som är mer mogna i sin e-handel än Norden är, så inser man att det kommer att fortsätta växa. Det faktum att branschen skötte sig så bra under corona gör också att många upplever det som praktiskt och bekvämt.”
10.28 Vilka länder har kommit längre än Norden i e-handeln?
”USA har kommit ganska långt, England har kommit ganska långt och Kina har kommit jättelångt.
11.00 Varför har dessa länder kommit så mycket längre?
”I USA har nog Amazon spelat en stor roll. I Kina har man hoppat över en del steg i utvecklingen och är enormt digitaliserade.”
12.31 Hur har brevvolymerna förändrats de senaste åren?
”Brevsidan har haft en konstant nedgång som ligger i snitt på tio procent per år. Vi ser inga skäl till att den nedgången inte skulle fortsätta, så där handlar det om att anpassa vår verksamhet efter den förändring i efterfrågan som vi möter.”
13.40 Hur ser ägarförhållandena ut i Postnord?
”Vi är ägda av den svenska och danska staten, den svenska äger 60 procent av bolaget och den danska 40 procent. Vi är som vilket annat vinstdrivande företag som helst i den bemärkelsen att vi förväntas leverera ett positivt resultat, men sen har vi ett viktigt uppdrag kopplat till brevsidan och är ändå någon form av samhällsbärare och med det kommer ett stort ansvar.”
15.18 Om Postnords samhällsuppdrag.
”I Sverige finns det 22 000 gula brevlådor ute på stan och långt ut på landsbygden. Det finns 5,2 miljoner avlämningsställen vi ska besöka varje dag. Vi hämtar också på företag. Och vi måste stå redo för hela den leveransapparaten och klara det på två dagar. 70 procent av våra kostnader är fasta.”
18.22 Kommer vi dela ut fysiska brev om 10–15 år alls?
”Vi kommer dela ut post så länge det finns brev att dela ut och vi förväntas göra det. Tror jag att vi kommer att kunna fortsätta göra det utan att det finns någon form av ersättning från staten för det? Nej det tror jag inte.”
18.54 Postnords nya paketboxar – är det ett sätt att ersätta postombuden?
”Jag tror absolut att postombuden kommer att finnas kvar, men där vi investerar nu är att bygga ut vårt paketboxnätverk.”
19.57 Kommer framtidens konsumenter verkligen acceptera att behöva hämta ut sina paket?
”I våra konsumentundersökningar ser vi att man vill ha valfriheten, och den kan variera lite. Vi är på sommarsemester – då vill vi ha det på ett sätt, vi är hemma i stan – ett annat sätt, så vi jobbar med paletten med alternativ.”
20.31 Hur går det med målet att ha fossilfria leveranser till 2030?
”Det tror vi ska vara möjligt. Vi har också satt som halvtidsmål att vi ska ha reducerat med 40 procent de kommande fem åren. Det tror vi också ska vara möjligt, men vi är beroende av våra leverantörer, kunder och konsumenter.”
22.10 Ställer konsumenterna också krav på fossilfritt?
”Våra kunder driver på hårt, och det gör ju de för att deras kunder, de som vi nu kallar för konsumenter här, någonstans har en förväntan om det.”
23.32 Annemarie Gardshols fem snabba favoriter.
25.42 När Annemarie Gardshol tillträdde som Sverigechef 2018 lovade hon att se till att Postnord blev ett företag som folk litar på igen. Har hon lyckats?
”Förtroendet för Postnord har ökat och jag kan se i våra undersökningar att folk tycker att vi gör ett bra jobb. Men är vi där jag tycker att vi ska vara? Nej det är vi inte.
27.08 Annemarie Gardshols bästa digitaliseringstips.
”Man måste låta sig inspireras av de bolagen som startar från ett vitt papper och kliver rakt in i detta och skapar de här digitala affärsmodellerna, men man måste också ha lite självförtroende och se att vi har styrkor att jobba med. Bryt ner den här elefanten i bitar, starta i det lilla men tänk stort.”
28.39 Annemarie Gardshol rekommenderar gäst till kommande poddar.
29.34 Så gör du om man vill veta mer om Annemarie Gardshol och Postnords förändringsresa.
”Man måste låta sig inspireras av de bolagen som startar från ett vitt papper och kliver rakt in i detta och skapar de här digitala affärsmodellerna, men man måste också ha lite självförtroende och se att vi har styrkor att jobba med.”
- Annemarie Gardshol, vd PostNord
Nyfiken på fler avsnitt?

Digitala influencer-podden
Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp
Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Digitala influencer-podden
Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden
Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA
DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk
Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Digitala influencer-podden
Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen
Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Digitala influencer-podden
Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal
Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Digitala influencer-podden
Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego
Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Digitala influencer-podden
Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio
Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

UTVECKLA
Designsystem med Frida Engman, UX-Lead på Consid
Podd, UTVECKLA, om designsystem med Frida Engman, UX-lead på Consid i Eskilstuna
Har du förslag på en digital influencer till podden?
Tipsa oss gärna i formuläret!
Senaste nytt på Consid

Consid finalist i SvD Affärsbragd
1 dag sedanConsids grundare, Peter Hellgren och Henrik Sandell, fick flest röster när läsarna fick säga sitt i SvD Affärsbragd. Nu tar en jury vid och den 23 maj meddelas vem som vunnit den prestigefyllda utnämningen.

Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad
2022-05-04Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt.

Nytt rekordresultat för Consid
2022-04-28Consid fortsätter att växa i rekordfart. Under första kvartalet 2022 ökade omsättningen med nära 35 procent, till 514 Msek. Under samma period anställde Consid 140 konsulter, mer än dubbelst så många som under samma period 2021.

Norrköpings nya utseende klart
2022-04-27Nu presenteras Citys nya utseende: NKPG City.

Region Kalmar bäst på E-sport
2022-04-25"Kama Ocket" aka Region Kalmar har Sveriges bästa E-sportare.

Consid i reklamfinal
2022-04-21Consids kund Malmberg är i final i reklamtävlingen Guldäpplet.

Peter Hellgren intervjuad i PotentialPodden
2022-04-16Consids vd, Peter Hellgren, intervjuas i PotentiaPodden om livet, ledarskapet och digitaliseringen.

Consid i nytt hållbart partnerskap
2022-04-14Consid ingår partnerskap med den marknadsledande återanvändningsaktören Inrego.