Träningsläger för entreprenörer

Podd med Arash Sangari, programansvarig Startup Sweden

Lyssna direkt

Podd med Arash Sangari, programansvarig på Startup Sweden, om entreprenörsfabriken Sverige, bootcamps för startups och svenska flaggan som kvalitetsstämpel.

Träningsläger för entreprenörer

Över sextusen startups ingår i det svenska tech-ekosystemet, och med bootcamps och matchmaking ska Startup Sweden hjälpa fler att erövra världen. I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden gästas vi av programansvarige Arash Sangari, som berättar om träningsläger för entreprenörer, tech-ekosystemet och varför Sverige lyckats fostra så många framgångsrika startups. Han ger också sina bästa råd till den som vill etablera sig utanför rikets gränser och avslöjar varför han älskar sin radiostyrda badanka.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.32 Detta är Startup Sweden.

”Ett program under Tillväxtverket som hjälper svenska techentreprenörer på olika sätt.”

3.38 Därför har man fokus på just tech.

”Digitalisering för oss har alltid varit som ett lager ovanpå befintlig industri: foodtech, edtech, fintech… och i den myllan tror vi att det finns en hel del intressanta bolag över Sverige som vi kan hjälpa.”

5.00 Om att individerna är viktigare än bolagen de driver.

”Ibland har vi tagit in entreprenörer, även om vi inte tror på själva affärsidén så tror vi att de här entreprenörerna kommer att skapa framgångsrika bolag framåt.”

5.19 Så beskriver Arash Sangari den svenska startupscenen inom tech.

”Fantastisk. Sverige är ett ganska litet land men vi har otroliga framgångssagor, stora världsledande techbolag. Globalt är vi på en fjärdeplats när det kommer till värdet av techsektorn per capita, och i Eruopa ligger Sverige klar etta.”

6.06 Detta ligger bakom Sveriges framgångar.

”Tack vare de här stora techbolagen vi har, som Klarna och Spotify, så blir Sverige en entreprenörsfabrik – de här stora bolagen producerar väldigt många andra nya bolag i ekosystemet.”

8.11 Detta kan Sverige göra för att bibehålla den höga utvecklingstakten.

”Vi behöver nya reformer som skapar den nya infrastrukturen som ger entreprenörer möjligheten att driva bolag på framgångsrikt sätt.”

8.57 Därför lanserades plattformen ”Sweden tech echosystem”.

”Sverige har saknat en samlingsplats där man kan samla data över investeringar som gjorts i svenska techbolag och startups, se hur olika vertikaler skiljer sig från varandra och hur mycket finansiering som tas in i olika rundor.”

10.24 Finns det ett stort intresse för Sverige bland utländska investerare?

”Absolut, intresset är jättestort. Bara man viftar med svenska flaggan är det otroligt intressant för många.”

11.02 Så skiljer sig acceleratorer och inkubatorer åt.

”En inkubator är mer som en kontorsplats, där flera entreprenörer delar på kontorsytan, och där kan man sitta ganska länge och växa med sitt team. En accelerator har mer en start och ett slut.”

12.44 Om Startups Swedens senaste bootcamp.

”Vi kör våra bootcamps under fem intensiva dagar och vi bjuder in tio bolag från hela Sverige som får komma till Stockholm. Veckan är en intensiv utbildningsvecka där vi försöka vara så konkreta som möjligt när det kommer till affärsutveckling, PR och hur man resa finansiering.”

14.42 Så långt måste man ha kommit i sitt bolagsbygge för att vara aktuell för ett bootcamp.

”Man ska minst ha en MVP – en minimum viable product – eller man ska precis ha lanserat någon form av tjänst eller vara på väg att lansera. Då passar programmet och innehållet bäst.”

15.12 Arash Sangari berättar om bolag som varit med i deras senaste Bootcamp.

”Ett bolag som heter Food Fighters, som kan liknas vid Pricerunner, hjälper konsumenten att filtrera på klimat, pris och hälsa. Sedan har vi bolaget Returbo, som utvecklat en väldigt intressant plattform för att hantera returer.”

16.14 Om Startup Swedens program som hjälper bolag att etablera sig utomlands.

”Vi har valt ut marknader som techbolag efterfrågat, vilket är Storbritannien,USA och Tyskland. Vi gör ett femdagarsprogram också där, som hjälper bolagen med kulturella skillnader i sälj, marknadsföring och liknande, och vi ser till att våra lokala partners på plats bokar in möten med drömkunder för bolagen.”

18.18 Därför är svenska bolag intresserade av Tyskland.

”I vissa aspekter inom techområdet ligger vi lite före Tyskland, och det gör att svenska bolag har stora möjligheter att ta sig in på en större marknad, som Tyskland, och kunna konkurrera där.”

19.05 Dessa är de mest namnkunniga startupsen som genomgått Startup Swedens program.

”Det är flera: Bolaget Ridecake, Minna technologies, Tipser… ja det finns massor.”

19.57 Om rapporten som Startup Sweden tar fram tillsammans med Unconventional Ventures om riskkapital till bolag grundade av kvinnor.

”Det är fortfarande mindre än en procent som går till kvinnor, i år är det 0,7 tror jag, och det har inte ändrats, det har varit samma typ av data de senaste åren.”

21.29 Därför ser det ut så.

”Den lilla forskning som finns på området visar att kvinnor ofta får andra frågor av investerare. Och sedan är det så, att systemet är lite byggt för en viss typ av målgrupp, som gått i en viss typ av skola och som passar i en viss typ av ram.”

22.21 Detta kan vi göra åt problemet.

”Vi som offentlig aktör på Tillväxtverket har ett stort ansvar för att designa program, utlysningar och så vidare, så att finansieringen fördelas mer rättvist. När vi började med våra bootcamps hade vi tio procent kvinnor, 2020 var siffran 70 procent.”

23.28 Arash Sangaris fem snabba favoriter.

26.12 Så har Startup Swedens pandemiverksamhet sett ut.

”Siffran för 2020 var att vi jobbade med över 700 bolag och arrangerade över 2000 möten, hälften med kunder och hälften med investerare. Det här är ungefär hälften av vad vi gör under ett pandemifritt år.”

26.47 Så klarade svenska startups pandemin.

”Pandemin påverkade absolut svenska bolag och startups och flera har säkert gått i konkurs, men allmänt sett har det gått bättre än många trodde.”

28.15 Återkom riskviljan bland riskkapitalisterna under 2021?

”Ja, absolut. Nyinvesteringar ökar, det är rekord efter rekord varje månad nu.”

28.40 Arash Sangari ger sina bästa råd till det bolag som vill etablera sig utomlands.

”Tokfokusera på en kund och se till att din produkt eller tjänst verkligen passar den kunden och marknaden. Det är som att bygga ett hus för första gången: Det tar alltid mycket mer tid och kostar alltid mycket mer än man trodde från första början.”

29.37 Arash Sangari rekommenderar en gäst till kommande poddar.

30.12 Så följer du Arash Sangari och Startup Swedens fortsatta framfart.

"Digitalisering för oss har alltid varit som ett lager ovanpå befintlig industri.”

- Arash Sangari, programansvarig Startup Sweden

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid