Podd med Björn Thorngren, vd Meds

Pillersnillet

Lyssna direkt

Podd med Björn Thorngren, vd och grundare på Meds, om det svenska nätapoteksundret, den perfekta varan att sälja online och stockholmare som shoppar mer än de borde.

Pillersnillet

Med bank-id, e-recept och en global pandemi som draghjälp har marknaden för nätapotek formligen exploderat. Utan fysiska butiker, men med ett brett utbud och blixtsnabba leveranser, har Meds seglat upp som ett av Sveriges snabbast växande nätapotek. I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden hör ni Meds vd och medgrundare Björn Thorngren berätta om en bransch som saknar både konjunktur och säsong, spritköp från Turkiet och varför svenskar är bäst i världen på att shoppa medicin på nätet.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.40 Hur uppstod idén till Meds?

”Jag började e-handla frenetiskt och insåg att här händer det ju väldigt mycket. Och det jag minst var sugen på att åka till var ett apotek. Så jag började gräva i det och såg att det var en enorm marknad.”

2.58 Hur har de här tre åren sedan grundandet sett ut?

”Det har ju varit en enorm tillväxt sedan start, sedan är det ju klart att andra kvartalet 2020 fick det någon form av raketbränsle, men egentligen var vi vana vid explosiv tillväxt redan innan.”

3.40 Om att pandemin faktiskt inte bara innebar en explosion i efterfrågan.

”Nej 2020 var egentligen tvärt om. Det blev stora hack. Först var det en hamstringsvåg, och kvartalet efter det var det en inbromsning, och sedan tog det fart igen.”

4.08 Vad är skillnaden mellan ett nätapotek och ett fysiskt apotek?

”Du har mycket större utbud, mycket lägre priser och du får ju hem dem blixtsnabbt – i vårt fall 1–2 timmar i Stockholm.”

6.04 Är det svårt att förutsäga beställningstrycket?

”Bortsett från pandemin är det en väldigt förutsägbar bransch – saknar helt konjunktur, i princip säsong, och vi vet ju att det är kvällar och helger man beställer, väldigt ofta, och det följer ungefär samma trend hela tiden.”

6.40 Har det funnits några problem i försörjningsleden under pandemin?

”Vår bransch till skillnad från många andra får inte så mycket varor direkt från Kina, de finns oftast i närområdet. Sedan under mars – april gjorde vi egna direktköp i Kina, men det är inget vi har gjort sedan dess.”

7.54 Har e-handeln av medicinvaror förändrats under de här tre åren?

”Äldre grupper har ju upptäckt det här, det var något som var svårt innan. Många har lång vana av att gå till ett fysiskt apotek. Och har man väl börjat inser man att det här var ju inte svårt, utan också väldigt bekvämt.”

8.48 Hur ligger Sverige till i förhållande till resten av världen vad gäller e-handel med apoteksvaror?

”Vi är ju med stor marginal ledande i världen. Och det bygger på att vi har en väldigt bra reglering, vi har hundra procent elektroniska recept och vi har Bank-ID.”

10.04 Hur såg det ut åren före?

”När vi började låg handeln på fem procent online och det var det som lockade oss till den här branschen för vi insåg ju att det här var den perfekta varan att sälja online. Tittar man på böcker som har liknande förutsättningar – man vet vad man vill ha, man behöver inte returnera dem och så, så ligger de på sextio procent online. Så det är dit vi är på väg.”

10.39 När har vi 60 procent av all apotekshandel på nätet?

”Det är ju den snabbast växande branschen online, och har varit sedan vi startade, och kommer väl fortsätta växa så. Exakt när vi når dit kan vara fem–tio år, eller mer, men riktningen är väldigt tydlig.”

11.13 Björn Thorngren om sin karriär före Meds.

”Jag har en bakvänd karriär kan man säga, jag började som VC – riskkapitalist – och det är ju ofta nåt som man snarare slutar med. Det fick jag möjlighet till direkt från skolan.”

12.47 Därför sker den mesta av Meds försäljning i Stockholm, tvärt emot vad man kanske hade väntat sig.

”Man tycker ju att i glesbygden har man ett mindre utbud, där borde man näthandla nåt fantastiskt – plötsligt har man tillgång till hela världen s utbud i en liten by – men så fungerar det inte och det är bara att acceptera.”

14.58 Finns planer på att etablera Meds utanför Sverige?

”Det är ingen marknad vi ser som är bättre än Sverige idag, samtidigt som vi har en så explosiv tillväxt. Så vi tittar på annat, men det är en stor fördel vi har – att vi måste inte ut.”

16.04 Så stor är den svenska marknaden.

”Den är ungefär 50 miljarder, så den är jättestor. Och då pratar vi bara apotekskärnan.”

17.05 Så ser apotekshandeln på nätet ut om 20 år.

”Något som vi tror väldigt mycket på är dosförpackning. Egentligen så använder man ofta inte hela förpackningen när man får recept. Där tror jag det finns väldigt mycket att göra – att individanpassa läkemedlen. ”

Så ser Björn Thorngren på Q-handel med leverans inom 15 minuter.

”Det är spännande, men ett ganska litet segment av befolkningen som är beredd att betala mer för att få något just inom så otroligt kort tid. Och utmaningen är att man får ett väldigt begränsat utbud – det blir toppsäljarna.”

Detta särskiljer Meds från konkurrenterna.

”Vi konkurrerar ju med en extremt hög servicenivå så vi har öppet från åtta på morgonen till tio på kvällen, sju dagar i veckan. Sedan har vi leveranserna där vi är långt snabbare än egentligen alla branscher.”

21.03 Så hanterar Meds den brist på IT-kompetens som råder i samhället.

”Vi måste göra tuffa prioriteringar hela tiden. Det min medgrundare Adham är väldigt duktig på är att göra prioriteringar och sedan se till att leverera på det man lovar.”

22.19 Så många anställda har Meds idag.

”Vi är runt 200, sedan är det ett väldigt rörligt mål. Jag tror vi har anställt 50 bara senaste månaden inom logistiken, så det går snabbt.”

22.36 Björn Thorngrens Fem snabba favoriter.

27.18 Björn berättar om Meds samarbete med Amazon.

”Många är ju rädda för att jobba med en sån stor jätte, men jag – och vi – tyckte att det kunde vara värt att försöka att se vad vi kunde göra tillsammans.”

28.57 Björn rekommenderar gäst till kommande poddar.

29.41 Så följer du Björn Thorngren och Meds fortsatta framfart.

”Apotekshandeln är ju den snabbast växande branschen online, och har varit sedan vi startade, och kommer väl fortsätta växa så. ”

- Björn Thorngren, vd Meds

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid