Podd med Björn Thorngren, vd Meds

Pillersnillet

Lyssna direkt

Podd med Björn Thorngren, vd och grundare på Meds, om det svenska nätapoteksundret, den perfekta varan att sälja online och stockholmare som shoppar mer än de borde.

Pillersnillet

Med bank-id, e-recept och en global pandemi som draghjälp har marknaden för nätapotek formligen exploderat. Utan fysiska butiker, men med ett brett utbud och blixtsnabba leveranser, har Meds seglat upp som ett av Sveriges snabbast växande nätapotek. I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden hör ni Meds vd och medgrundare Björn Thorngren berätta om en bransch som saknar både konjunktur och säsong, spritköp från Turkiet och varför svenskar är bäst i världen på att shoppa medicin på nätet.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.40 Hur uppstod idén till Meds?

”Jag började e-handla frenetiskt och insåg att här händer det ju väldigt mycket. Och det jag minst var sugen på att åka till var ett apotek. Så jag började gräva i det och såg att det var en enorm marknad.”

2.58 Hur har de här tre åren sedan grundandet sett ut?

”Det har ju varit en enorm tillväxt sedan start, sedan är det ju klart att andra kvartalet 2020 fick det någon form av raketbränsle, men egentligen var vi vana vid explosiv tillväxt redan innan.”

3.40 Om att pandemin faktiskt inte bara innebar en explosion i efterfrågan.

”Nej 2020 var egentligen tvärt om. Det blev stora hack. Först var det en hamstringsvåg, och kvartalet efter det var det en inbromsning, och sedan tog det fart igen.”

4.08 Vad är skillnaden mellan ett nätapotek och ett fysiskt apotek?

”Du har mycket större utbud, mycket lägre priser och du får ju hem dem blixtsnabbt – i vårt fall 1–2 timmar i Stockholm.”

6.04 Är det svårt att förutsäga beställningstrycket?

”Bortsett från pandemin är det en väldigt förutsägbar bransch – saknar helt konjunktur, i princip säsong, och vi vet ju att det är kvällar och helger man beställer, väldigt ofta, och det följer ungefär samma trend hela tiden.”

6.40 Har det funnits några problem i försörjningsleden under pandemin?

”Vår bransch till skillnad från många andra får inte så mycket varor direkt från Kina, de finns oftast i närområdet. Sedan under mars – april gjorde vi egna direktköp i Kina, men det är inget vi har gjort sedan dess.”

7.54 Har e-handeln av medicinvaror förändrats under de här tre åren?

”Äldre grupper har ju upptäckt det här, det var något som var svårt innan. Många har lång vana av att gå till ett fysiskt apotek. Och har man väl börjat inser man att det här var ju inte svårt, utan också väldigt bekvämt.”

8.48 Hur ligger Sverige till i förhållande till resten av världen vad gäller e-handel med apoteksvaror?

”Vi är ju med stor marginal ledande i världen. Och det bygger på att vi har en väldigt bra reglering, vi har hundra procent elektroniska recept och vi har Bank-ID.”

10.04 Hur såg det ut åren före?

”När vi började låg handeln på fem procent online och det var det som lockade oss till den här branschen för vi insåg ju att det här var den perfekta varan att sälja online. Tittar man på böcker som har liknande förutsättningar – man vet vad man vill ha, man behöver inte returnera dem och så, så ligger de på sextio procent online. Så det är dit vi är på väg.”

10.39 När har vi 60 procent av all apotekshandel på nätet?

”Det är ju den snabbast växande branschen online, och har varit sedan vi startade, och kommer väl fortsätta växa så. Exakt när vi når dit kan vara fem–tio år, eller mer, men riktningen är väldigt tydlig.”

11.13 Björn Thorngren om sin karriär före Meds.

”Jag har en bakvänd karriär kan man säga, jag började som VC – riskkapitalist – och det är ju ofta nåt som man snarare slutar med. Det fick jag möjlighet till direkt från skolan.”

12.47 Därför sker den mesta av Meds försäljning i Stockholm, tvärt emot vad man kanske hade väntat sig.

”Man tycker ju att i glesbygden har man ett mindre utbud, där borde man näthandla nåt fantastiskt – plötsligt har man tillgång till hela världen s utbud i en liten by – men så fungerar det inte och det är bara att acceptera.”

14.58 Finns planer på att etablera Meds utanför Sverige?

”Det är ingen marknad vi ser som är bättre än Sverige idag, samtidigt som vi har en så explosiv tillväxt. Så vi tittar på annat, men det är en stor fördel vi har – att vi måste inte ut.”

16.04 Så stor är den svenska marknaden.

”Den är ungefär 50 miljarder, så den är jättestor. Och då pratar vi bara apotekskärnan.”

17.05 Så ser apotekshandeln på nätet ut om 20 år.

”Något som vi tror väldigt mycket på är dosförpackning. Egentligen så använder man ofta inte hela förpackningen när man får recept. Där tror jag det finns väldigt mycket att göra – att individanpassa läkemedlen. ”

Så ser Björn Thorngren på Q-handel med leverans inom 15 minuter.

”Det är spännande, men ett ganska litet segment av befolkningen som är beredd att betala mer för att få något just inom så otroligt kort tid. Och utmaningen är att man får ett väldigt begränsat utbud – det blir toppsäljarna.”

Detta särskiljer Meds från konkurrenterna.

”Vi konkurrerar ju med en extremt hög servicenivå så vi har öppet från åtta på morgonen till tio på kvällen, sju dagar i veckan. Sedan har vi leveranserna där vi är långt snabbare än egentligen alla branscher.”

21.03 Så hanterar Meds den brist på IT-kompetens som råder i samhället.

”Vi måste göra tuffa prioriteringar hela tiden. Det min medgrundare Adham är väldigt duktig på är att göra prioriteringar och sedan se till att leverera på det man lovar.”

22.19 Så många anställda har Meds idag.

”Vi är runt 200, sedan är det ett väldigt rörligt mål. Jag tror vi har anställt 50 bara senaste månaden inom logistiken, så det går snabbt.”

22.36 Björn Thorngrens Fem snabba favoriter.

27.18 Björn berättar om Meds samarbete med Amazon.

”Många är ju rädda för att jobba med en sån stor jätte, men jag – och vi – tyckte att det kunde vara värt att försöka att se vad vi kunde göra tillsammans.”

28.57 Björn rekommenderar gäst till kommande poddar.

29.41 Så följer du Björn Thorngren och Meds fortsatta framfart.

”Apotekshandeln är ju den snabbast växande branschen online, och har varit sedan vi startade, och kommer väl fortsätta växa så. ”

- Björn Thorngren, vd Meds

Nyfiken på fler avsnitt?

Peter Hellgren, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Folkhemmet 4.0 – Peter Hellgren, Consid

Digitala Influencer-podden med Peter Hellgren, vd och grundare, Consid, om boken Folkhemmet 4.0.

Johan Henrikson, vd och grundare, Freja eID
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

ID-idé gör succé – Johan Henrikson, Freja eID

Digitala Influencer-podden med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

Johan Schauman, Skatteverket
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital skattjakt – Johan Schauman, Skatteverket

Digitala Influencer-podden med Johan Schauman, chef för digital samutveckling, Skatteverket, om att värna välfärdssystem utan att bygga ett kontrollsamhälle.

UTVECKLA avsnitt 36, Gabriella Åkesson, Stream Lead
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

Stream lead med Gabriella Åkesson, stream lead och javautvecklare på Consid

Podd, UTVECKLA, om stream lead med Gabriella Åkesson, som är just stream lead och javautvecklare på Consid.

Cecilia Ryegård, vd och grundare, Foodchain by Blockchain
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Räkmackan i blockkedjan – Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain

Digitala Influencer-podden med Cecilia Ryegård, vd och grundare, för Foodchain by Blockchain, om tekniken som löser ett globalt problem.

Rachel Bråthén, yoga girl, digitala influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Snällhetsimperiet – Rachel Bråthén, Yoga Girl

Digitala Influencer-podden med Yoga Girl Rachel Bråthén, om att bygga en karriär på instagram men vägra vara influencer.

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Drönare
    Pressmeddelande, Sverige

    En drönarpilots berättelse om kriget i Ukraina

    2022-06-30

    Oleksandr Radzikhovskiy, drönarpilot, ledde och samordnade en stor del av drönaraktiviteten i Kiev under Ukrainakrigets tre första månader. Han kommer till Consids samtal i Almedalen för att rapportera om kriget inifrån.

    Folkhemmet 4.0 – en bok om det digitala språnget
    Pressmeddelande, Sverige

    Säljsuccé för Folkhemmet 4.0

    2022-06-21

    "Folkhemmet 4.0 - Digitaliseringen förändrar allt" av Peter Hellgren har sålt bäst av alla böcker om digitalisering på Bokus.com den senaste veckan. Ser man till alla ämnen inom samhälle hamnar boken på 13:e plats. 

    Almedalen
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid i Almedalen

    2022-06-16

    Consid finns på plats under Almedalen 2022. Peter Hellgren, vd för Consid, deltar i ett stort antal seminarier och företaget arrangerar också samtal i samverkan med Mötesplats Jönköpings län. 

    Södertälje
    Pressmeddelande, Södertälje, Sverige

    Rekordetablering i Södertälje

    2022-06-10

    Consids expansion till Södertälje blev en succé. Efter bara fyra månader har kontoret redan ett tio-tal anställda och ytterligare ett tiotal på väg in.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.