Digital diplomatstatus

Podd med Carolina Gynning, konstnär & multientreprenör

Lyssna direkt

Podcast med multientreprenören och konstnären Carolina Gynning, om styrkan i att vara sig själv på alla plattformar och komma undan med allt.

Digital diplomatstatus

Hon blev Gynning med svenska folket när hon vann reality-serien Big Brother 2004, i en tid då linjär-tv fortfarande var norm och tidningarnas löpsedlar satte dagordningen. Sedan dess har smartphones, streamingtjänster och sociala medier tagit vid, och tusenkonstnären Carolina har flyttat efter. Idag driver hon youtube-kanal, podd och instagramkonton och säljer egendesignade smycken, tavlor och inredning – bland annat. I det här avsnittet av Digitala Influencer-podden filosoferar Carolina Gynning kring ett digitaliserat kändisskap, berättar om måleriet som kickade igång entreprenörshjärnan och avslöjar hur det gick till när hon åkte för att köpa sushi men kom hem med en hund.

Höjdpunkter från avsnittet:

2.23 Carolina Gynning om hur hon har blivit den multientreprenör hon är idag.

”Jag tror bara att jag är född så. Det går inte en dag utan att jag tänker på nya affärsidéer, en ny tavla eller en ny design jag vill göra. Jag är som ett enda bubblande, kreativt kaos, och det är det som föder entreprenörskapet.”

3.39 Anade Carolina vilka krafter hon satte i rullning när hon steg in i Big Brother-huset 2004?

”Nej jag anade ingenting. Det var Bingo Rimér som skickade in mig. Han hade ju fotat mig och tyckte att jag var både en kurvig, blond, härlig tjej, men jag var ju också lite störd i huvudet, och tänkte att det skulle passa bra i en dokusåpa.”

4.35 Så reagerade Carolinas mamma på Big Brother-succén.

”Nej hon tyckte det var för jävligt. Hon ringde mig när jag kom ut och sa: ’Du får byta efternamn nu.’”

5.18 Om varumärket Carolina Gynning.

”Från början var det absolut inte så att jag cyniskt hade en plan för att bygga mitt varumärke, det vore ju i och för sig svinsmart men det hade jag verkligen inte, utan det ena ledde till det andra.”

5.46 Så kom Carolina i gång med måleriet efter Big-Brother-vinsten.

”Jag fick 500 000 och då åkte jag till Ibiza och hyrde det fetaste huset och bjöd dit alla mina knasigaste vänner och hade så jävla kul, och samtidigt målade jag tavlor. ”

6.53 Om entreprenörskapet.

”När jag såg att min konst bara flög iväg – då började entreprenörshjärnan kicka igång. Oj, okej, här finns det sätt att tjäna pengar och skapa ett varumärke.”

7.45 Too big for Sweden.

”Man ska inte förminska sig själv, snarare förstora sig själv, och det tycker jag ska smitta av sig på alla människor.”

8.27 Carolina om en temporär identitetskris.

”Ett tag hade jag lite ångest över min mediabild, det måste jag erkänna, det var precis efter Big Brother. Jag kände att ’shit, jag kan inte vara både den här yppiga blondinen och sälja konst’. Men det har jag kommit på – att det vill jag ju vara.”

11.19 Har det alltid varit självklart för Carolina att dela med sig av det privata?

”Om man vill bygga karriären som jag gör, så tror jag att det är väldigt viktigt att du vågar dela med dig. För det är det där när du inte är så perfekt – när du tabbar dig – det är det som blir det intressanta.”

12.35 Carolina om hur hon ser på sin öppenhet i relation till att hon numera också har barn.

”Det kanske är så att istället för att tänka ’borde du dela med dig av allt det här när du har tre döttrar’, så ja: det kanske är exakt det jag borde! Jag kanske måste visa att man kan vara så här som en mamma också.”

14.23 Så gick det till när Carolina började sälja inredning online.

”Jag hade ju utställningar med mamma och tavlorna steg i pris. Och jag har ju en stor, yngre publik, och de hade ju inte råd att hänga med. Och då började jag göra kuddöverdrag. Det var en jul, jag gjorde 2000 kuddöverdrag, och swoosh sa det – över jul hade jag sålt dem.”

16.01 Hunden Snorren skapar kaos i studion.

16.49 Carolina om vikten av att vara redo att förändra sig.

”När Netflix kom var det säkert många stora skådespelare som sa ’ooh, Netflix, där ska jag aldrig vara’ och var är alla de stora skådespelarna i Hollywood nu? På Netflix! Det gäller bara att acceptera och gilla läget.”

17.45 Om när Carolina skulle köpa sushi men kom hem med en hund.

”När vi sitter i bilen ser barnen en annons på Blocket att på Ekerö finns en pomeranian till salu. Och då var det en gubbe som sa att vi kunde komma och se honom direkt. Så då åkte vi direkt, utan att hämta sushin, och där stod någon med Snorren, och vi tyckte så synd om honom, så vi prutade ner honom jättemycket och köpte honom.”

19.19 Om plattformen som Carolina har avstått från att finnas på.

”Tiktok, för jag är så fruktansvärt dålig på att dansa. Men nu lägger ju folk upp allt möjligt där så det kanske är så att jag måste gå över dit, men än så länge har jag känt att Instagram är starkt.”

20.00 Carolina Gynnings fem snabba favoriter.

21.19 Så uppstod idén till podden Gynning och Berg – hittar sig själva.

”Alla startade poddar och det var så himla stort, och då tänkte vi: ’men gud, vi som alltid snackar om så roliga saker, vi borde ju fasiken också ha en podd, och så bara föddes det så. Och Spotify sa: ’yes, Gynning och Berg, det här kan bli bra’, och det blev det.”

22.53 Om en reklamkampanj för ett byggvaruhus som varken Carolina eller Bingo Rimér kan glömma.

”Jag hade så extremt stora tuttar på den tiden, och så hade jag en planka så här på sidan, och så kom jag in bakom plankan och sa: ’hej. Jag heter Carolina Gynning och jag är minsann ingen planka.”

23.50 Carolina om att komma undan med allt.

”Carina Berg brukar säga att jag har diplomatskydd. Det har jag nog fått för att jag har pushat gränsen så många gånger att folk inte blir chockade längre.”

24.47 Om glaskonsten.

”Jag tänkte först ’glaskonst, fy vad mossigt’, men så åkte jag dit och tittade lite, fick lite idéer, och sen applicerade jag ”Gynning style” på glas, och då blev det någonting fantastiskt.”

26.46 Om ett brunnsprojekt i Afrika.

”Det här projektet är så fint, för vi bygger brunnen ­­– och sen samlar vi in pengarna- Än så länge har vi borrat tre brunnar, och det har ju gett säkert 10 000 människor rent vatten. Det är så jävla häftigt, och det ska jag fortsätta med.

27.40 Carolina rekommenderar en gäst för kommande poddar.

28.08 Dessa är de bästa kanalerna för att följa Carolina Gynnings fortsatta stordåd.

28.35 Här går Carolina Gynnings gräns.

”Från början var det absolut inte så att jag cyniskt hade en plan för att bygga mitt varumärke, det vore ju i och för sig svinsmart men det hade jag verkligen inte, utan det ena ledde till det andra.”

- Carolina Gynning

Nyfiken på fler avsnitt?

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA, avsnitt 35, Devsecops
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk

Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2022-05-24

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.