Digitala Influenceråret 2021

Ett specialavsnitt av Digitala Influencer-podden

Lyssna direkt

Specialavsnitt av Digitala Influencer-podden om året som gick, lärdomarna vi drog och framgångarna vi förtjänar att fira.

Digitala Influenceråret 2021

2021 går mot sitt slut – och vilket år det har varit. Vi tog första, andra – ja vissa tog till och med en tredje dos vaccin. Vi arbetade hemifrån, bet ihop och upptäckte nya värden. Klimat och hållbarhet tog sig in på dagordningen i så väl styrelserum som på globala toppmöten. Digitaliseringen ökade i en takt vi aldrig hade trott vara möjlig. Och här i Digitala Influencerpodden, kan vi blicka tillbaka på ett år där Consids vd Peter Hellgren hunnit möta över fyrtio olika gäster, som alla på ett eller annat sätt varit med om att ta Sverige in i framtiden.

Höjdpunkter från avsnittet:

2.15 Året inleddes med ett hastighetsrekord, då Pfizer Biontech var först med att få ett coronavaccin godkänt för nödbruk. Det tog ganska precis ett år att ta fram vaccinet – vilket är snabbast någonsin. I avsnitt 124 här i podden, hade vi besök av ingen mindre än Pfizer Sveriges vd Malin Parkler. Hon berättade om en unik process, där världens länder för en stund lade rivalitet och konflikter åt sidan – för att ta sig an en gemensam fiende.

”Alla krokade arm i att vilja få fram ett vaccin så fort som möjligt. Det var så. Och anledningen till att det också gick så fort var också att de kinesiska forskarna delade den genetiska koden till viruset redan i januari.”

”I dag kan man ladda upp data säkert på ett moln, och innan man har analyserat färdigt den själv så finns den tillgänglig för regulatoriska myndigheter så att de också kan gå in och göra sina analyser på datan – det kommer göra att allt kommer att gå mycket fortare. Och mRNA:t kommer att göra att vaccin förhoppningsvis kommer att gå fortare. ”

9.11 När det kommer till att ta fram nya vaccin, är framtiden alltså redan här – och så är det för flertalet branscher. Medan 2021 var ett tufft år för många företag, var det ett inte oansenligt antal som faktiskt gynnades av samhällsomställningen som pandemin tvingade fram. Ett av dessa var Foodora, som levererar mat och andra varor, direkt till din dörr, utan att du behöver gå ut. Det som tidigare kanske hade setts som ett utslag för lättja, blev nu detsamma som att ta samhällsansvar. Om detta berättade Foodoras vd Hans Skruvfors i avsnitt 120.

”Vi kastades ett till två år fram i tiden nästan över en natt, och då tänker jag på orderantal, det sista året har inneburit en explosionsartad tillväxt.”

”Vi skickar buden redan innan ordern har kommit. Det gör oss extremt effektiva, därmed kan budet vara hemma med nästan din veckohandling på 15 minuter. Det är en revolution som händer.”

17.59 Det var dock inte bara när det kom till varor och tjänster som vi tänkte om och skapade nya vanor. 2021 var också året då vi sökte svar på hur vi hade hamnat här – och började diskutera hållbarhet, klimat och miljö på allvar. I avsnitt 130 gästades vi av Världsnaturfondens kommunikationschef Lisbeth Larsson, som berättade om hur deras budskap fick större genklang under pandemin.

”Vi kunde prata om det som var relevant, kopplat till djur och natur och pandemin. Till exempel: varför har vi den här typen av pandemier – kopplingen till sjukdomar som sprids mellan djur och människor, som beror på att vi skövlar och avverkar skog.”

23.14 Under året blev vi alltså mer uppmärksamma på djuren och naturen omkring oss. Inte så konstigt kanske, med tanke på att vi mest höll oss i Sverige och jobbade hemifrån. Men – så här precis i slutet av 2021 – fick vi också se en försiktig öppning av samhället igen, där människor så sakteliga kunde återvända till sina arbetsplatser, gå på bio eller ta en bit mat på restaurang.

Så – hur blir det nu? Går vi tillbaka till det gamla? Eller är hybridsamhället här nu – där fysiskt och digitalt väger lika? Om detta pratade jag med ekonomiprofessorn och samtidsanalytikern Micael Dahlen, i avsnitt 134.

”Vi har förutsättningarna för det nu. Alldeles precis just nu befinner vi oss i det stora människosläppet, vi är på restauranger, konserter, teatrar, idrottsevenemang, nattklubbar – som nästan aldrig förr – glada som kor efter en lång vinter inomhus. Men ganska snart, när vi känner oss bekväma i att vi kan, när vi vill, så kommer vi att landa i ett läge där vi vecka för vecka, dag för dag känner efter om vi vill vara fysiska eller digitala.”

29.37 En sak är säker – 2021 förändrade sättet vi jobbar på och sättet vi ser på vår tid – nu återstår att se var vi landar. Micael Dahlen får även sista ordet i det här nyårsavsnittet av Digitala Influencerpodden:

”Vi har kommit ut ur den största samhällskrisen sedan världskrigen, men det har hänt så mycket, vi har lärt oss så mycket, vi har innoverat så mycket, att vi befinner oss på en bättre plats, och i mångt och mycket blivit mer bortskämda, än innan.”

Nyfiken på fler avsnitt?

Johan Henrikson, vd och grundare, Freja eID
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

ID-idé gör succé – Johan Henrikson, Freja eID

Digitala Influencer-podden med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

Johan Schauman, Skatteverket
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital skattjakt – Johan Schauman, Skatteverket

Digitala Influencer-podden med Johan Schauman, chef för digital samutveckling, Skatteverket, om att värna välfärdssystem utan att bygga ett kontrollsamhälle.

UTVECKLA avsnitt 36, Gabriella Åkesson, Stream Lead
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

Stream lead med Gabriella Åkesson, stream lead och javautvecklare på Consid

Podd, UTVECKLA, om stream lead med Gabriella Åkesson, som är just stream lead och javautvecklare på Consid.

Cecilia Ryegård, vd och grundare, Foodchain by Blockchain
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Räkmackan i blockkedjan – Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain

Digitala Influencer-podden med Cecilia Ryegård, vd och grundare, för Foodchain by Blockchain, om tekniken som löser ett globalt problem.

Rachel Bråthén, yoga girl, digitala influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Snällhetsimperiet – Rachel Bråthén, Yoga Girl

Digitala Influencer-podden med Yoga Girl Rachel Bråthén, om att bygga en karriär på instagram men vägra vara influencer.

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Folkhemmet 4.0 – en bok om det digitala språnget
    Pressmeddelande, Sverige

    Säljsuccé för Folkhemmet 4.0

    2022-06-21

    "Folkhemmet 4.0 - Digitaliseringen förändrar allt" av Peter Hellgren har sålt bäst av alla böcker om digitalisering på Bokus.com den senaste veckan. Ser man till alla ämnen inom samhälle hamnar boken på 13:e plats. 

    Almedalen
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid i Almedalen

    2022-06-16

    Consid finns på plats under Almedalen 2022. Peter Hellgren, vd för Consid, deltar i ett stort antal seminarier och företaget arrangerar också samtal i samverkan med Mötesplats Jönköpings län. 

    Södertälje
    Pressmeddelande, Södertälje, Sverige

    Rekordetablering i Södertälje

    2022-06-10

    Consids expansion till Södertälje blev en succé. Efter bara fyra månader har kontoret redan ett tio-tal anställda och ytterligare ett tiotal på väg in.

    Roboten Sam
    Pressmeddelande, Sverige

    Roboten Sam fixade webben

    2022-06-01

    Sundsvall.se har fått ett helt nytt utseende och ny funktionalitet. En av huvudkaraktärerna bakom arbetet är Sam. Han är en robot.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.