Digitala Influenceråret 2021

Ett specialavsnitt av Digitala Influencer-podden

Lyssna direkt

Specialavsnitt av Digitala Influencer-podden om året som gick, lärdomarna vi drog och framgångarna vi förtjänar att fira.

Digitala Influenceråret 2021

2021 går mot sitt slut – och vilket år det har varit. Vi tog första, andra – ja vissa tog till och med en tredje dos vaccin. Vi arbetade hemifrån, bet ihop och upptäckte nya värden. Klimat och hållbarhet tog sig in på dagordningen i så väl styrelserum som på globala toppmöten. Digitaliseringen ökade i en takt vi aldrig hade trott vara möjlig. Och här i Digitala Influencerpodden, kan vi blicka tillbaka på ett år där Consids vd Peter Hellgren hunnit möta över fyrtio olika gäster, som alla på ett eller annat sätt varit med om att ta Sverige in i framtiden.

Höjdpunkter från avsnittet:

2.15 Året inleddes med ett hastighetsrekord, då Pfizer Biontech var först med att få ett coronavaccin godkänt för nödbruk. Det tog ganska precis ett år att ta fram vaccinet – vilket är snabbast någonsin. I avsnitt 124 här i podden, hade vi besök av ingen mindre än Pfizer Sveriges vd Malin Parkler. Hon berättade om en unik process, där världens länder för en stund lade rivalitet och konflikter åt sidan – för att ta sig an en gemensam fiende.

”Alla krokade arm i att vilja få fram ett vaccin så fort som möjligt. Det var så. Och anledningen till att det också gick så fort var också att de kinesiska forskarna delade den genetiska koden till viruset redan i januari.”

”I dag kan man ladda upp data säkert på ett moln, och innan man har analyserat färdigt den själv så finns den tillgänglig för regulatoriska myndigheter så att de också kan gå in och göra sina analyser på datan – det kommer göra att allt kommer att gå mycket fortare. Och mRNA:t kommer att göra att vaccin förhoppningsvis kommer att gå fortare. ”

9.11 När det kommer till att ta fram nya vaccin, är framtiden alltså redan här – och så är det för flertalet branscher. Medan 2021 var ett tufft år för många företag, var det ett inte oansenligt antal som faktiskt gynnades av samhällsomställningen som pandemin tvingade fram. Ett av dessa var Foodora, som levererar mat och andra varor, direkt till din dörr, utan att du behöver gå ut. Det som tidigare kanske hade setts som ett utslag för lättja, blev nu detsamma som att ta samhällsansvar. Om detta berättade Foodoras vd Hans Skruvfors i avsnitt 120.

”Vi kastades ett till två år fram i tiden nästan över en natt, och då tänker jag på orderantal, det sista året har inneburit en explosionsartad tillväxt.”

”Vi skickar buden redan innan ordern har kommit. Det gör oss extremt effektiva, därmed kan budet vara hemma med nästan din veckohandling på 15 minuter. Det är en revolution som händer.”

17.59 Det var dock inte bara när det kom till varor och tjänster som vi tänkte om och skapade nya vanor. 2021 var också året då vi sökte svar på hur vi hade hamnat här – och började diskutera hållbarhet, klimat och miljö på allvar. I avsnitt 130 gästades vi av Världsnaturfondens kommunikationschef Lisbeth Larsson, som berättade om hur deras budskap fick större genklang under pandemin.

”Vi kunde prata om det som var relevant, kopplat till djur och natur och pandemin. Till exempel: varför har vi den här typen av pandemier – kopplingen till sjukdomar som sprids mellan djur och människor, som beror på att vi skövlar och avverkar skog.”

23.14 Under året blev vi alltså mer uppmärksamma på djuren och naturen omkring oss. Inte så konstigt kanske, med tanke på att vi mest höll oss i Sverige och jobbade hemifrån. Men – så här precis i slutet av 2021 – fick vi också se en försiktig öppning av samhället igen, där människor så sakteliga kunde återvända till sina arbetsplatser, gå på bio eller ta en bit mat på restaurang.

Så – hur blir det nu? Går vi tillbaka till det gamla? Eller är hybridsamhället här nu – där fysiskt och digitalt väger lika? Om detta pratade jag med ekonomiprofessorn och samtidsanalytikern Micael Dahlen, i avsnitt 134.

”Vi har förutsättningarna för det nu. Alldeles precis just nu befinner vi oss i det stora människosläppet, vi är på restauranger, konserter, teatrar, idrottsevenemang, nattklubbar – som nästan aldrig förr – glada som kor efter en lång vinter inomhus. Men ganska snart, när vi känner oss bekväma i att vi kan, när vi vill, så kommer vi att landa i ett läge där vi vecka för vecka, dag för dag känner efter om vi vill vara fysiska eller digitala.”

29.37 En sak är säker – 2021 förändrade sättet vi jobbar på och sättet vi ser på vår tid – nu återstår att se var vi landar. Micael Dahlen får även sista ordet i det här nyårsavsnittet av Digitala Influencerpodden:

”Vi har kommit ut ur den största samhällskrisen sedan världskrigen, men det har hänt så mycket, vi har lärt oss så mycket, vi har innoverat så mycket, att vi befinner oss på en bättre plats, och i mångt och mycket blivit mer bortskämda, än innan.”

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid