Podd med Foodoras vd

Spökrestauranger och robotleveranser

Lyssna direkt

Podd med Foodorakoncernens vd Hans Skruvfors, om blöjleveranser på en kvart, restauranger utan stolar och roboten som ska revolutionera hemkörningen.

Spökrestauranger och robotleveranser med Foodoras vd

Hans Skruvfors är mannen som tänker så mycket på spökbutiker att han har svårt att sova om nätterna. Med blixtsnabba leveranser, virtuella kök och självkörande robotar vill han utmana så väl matvarubutikerna som e-handelsjätten Amazon. I en tid då svenskarna har tagit online-shoppandet till en ny nivå, har han tagit över vd-posten för hela Foodora-koncernen. I detta avsnitt hör du hans tankar om en e-handel som redan är på väg att bli passé, hur Foodora lyckas leverera en pocketbok på femton minuter och om hur fula hyllor med produkter huller om buller kommer att revolutionera hela matvaruhandeln.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.47 Vem är Hans Skruvfors?

”Jag är född och uppvuxen i Kristianstad och har testat på allt från att jobba på sjukhuset till slakteriet. Sedan årsskiftet koncernchef för Foodora.”

3.58 Detta är Foodora.

”Foodora är i sin kärna last mile delivery. Det vi kan är att leverera något från punkt A till punkt B på 15–30 minuter.”

4.51 Så har pandemin påverkat Foodora.

”Vi kastades ett till två år fram i tiden nästan över en natt, och då tänker jag på orderantal, det sista året har inneburit en explosionsartad tillväxt.”

6.14 Det senaste året har Foodora etablerat Q-handeln i Sverige, vad innebär det?”

”Det kommer från Quick Commerce, och vi ser det som tredje generationens handel, där man använder de fysiska butikerna som lager och sätter in e-handelsaspekten i det.”

8.00 Uppfattar de stora kedjorna Foodoras Q-handel som konkurrens?

”Genom Q-handeln kan de fysiska butikerna fungera som lager – som e-handelshubb, vilket gör att man inte behöver lägga ner de fysiska butikerna, istället får de ett nytt användningsområde.”

9.16 Så ska Foodora vinna över Amazon.

”Med den last mile delivery-tjänsten som vi har – att kunna leverera på 15–30 minuter – är något som Amazon inte kan görai dagsläget i Norden och jag ser inte att de kommer att komma dit heller på ett bra tag.”

10.10 Hur lyckas man med leveranser på 15–30 minuter?

”AI och en fantastisk logistikkedja.”

11.28 Vad menas med dark stores?

”Det här gör att jag knappt kan sova om nätterna, det här är framtiden. Det innebär att vi bygger våra egna butiker i A-lägen, som är optimerade för plockarna, vilket gör att det tar två till tre minuter att plocka en kasse till ett värde av fyra–femhundra kronor.”

14.40 Vad menas med ghost kitchens?

”En oberoende aktör köper en lokal där man startar en restaurangverksamhet men utan bord och stolar, utan helt optimerat för en delivery-tjänst.”

15.50 Vad menas med virtuella kök?

”Vi har ett team med kockar som tar fram en meny och så åker de runt i Sverige och utbildar befintliga restauranger i hur de ska köpa in och tillaga maten. Så för konsumenten som går in i appen ser det ut som att det öppnat en ny restaurang, men egentligen är det kanske O’Learys i Kristianstad.”

18.12 Hans Skruvfors berättar om roboten Doora.

”Doora är min favoritrobot. Hon är en självkörande leveransrobot, den första i sitt slag i Sverige.”

20.10 Finns bilar och rosa cykelbud ens kvar i stadskärnorna om tio år?

”Vi kommer förhoppningsvis inte se några bilar men fantastiskt många rosa cykelbud ute i städerna.”

20.53 Så tänker Foodora kring hållbarhet.

”Vi måste ta hand om miljön och värna om den, det är grunden. Men för att vara en attraktiv arbetsgivare är det extremt viktigt, och även för slutkonsument och partners.”

22.31 Hans tittar i spåkulan för att sia om e-handel och leveranser i framtiden.

”Det kommer att bli en extrem differentiering mellan experience och convenience.”

24.34 Hur kommer Foodora påverkas när samhället öppnar upp efter pandemin?

”Det är ett så stort skifte, majoriteten av de människor som testat den här typen av tjänster kommer att fortsätta.”

26.30 Hans Skruvfors Fem snabba favoriter.

28.22 Hans bästa digitaliseringstips till den företagare som känner att hen inte riktigt hängt med.

”Kill your darlings. Det kanske gör ont, kanske har man en bra business som finns där, men det måste vara digital first, man måste våga testa nytt, nytt, nytt.”

29.58 Så följer du Hans Skruvfors fortsatta framfart.

"Vi kastades ett till två år fram i tiden nästan över en natt, och då tänker jag på orderantal"

- Hans Skruvfors, Foodora

Nyfiken på fler avsnitt?

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA, avsnitt 35, Devsecops
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk

Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Mios vd Björn Lindblad i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio

Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

UTVECKLA, avsnitt 34, Designsystem med Frida Engman, UX-lead på Consid i Eskilstuna
3 min lästid
podd:
UTVECKLA

Designsystem med Frida Engman, UX-Lead på Consid

Podd, UTVECKLA, om designsystem med Frida Engman, UX-lead på Consid i Eskilstuna

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    SVD Affärsbragd
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid finalist i SvD Affärsbragd

    1 dag sedan

    Consids grundare, Peter Hellgren och Henrik Sandell, fick flest röster när läsarna fick säga sitt i SvD Affärsbragd. Nu tar en jury vid och den 23 maj meddelas vem som vunnit den prestigefyllda utnämningen.

    Platsvarumärket Halmstad - Människor i Halmstad på uteservering
    Pressmeddelande, Sverige

    Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad

    2022-05-04

    Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt.

    Consid till Norge
    Pressmeddelande, Sverige

    Nytt rekordresultat för Consid

    2022-04-28

    Consid fortsätter att växa i rekordfart. Under första kvartalet 2022 ökade omsättningen med nära 35 procent, till 514 Msek. Under samma period anställde Consid 140 konsulter, mer än dubbelst så många som under samma period 2021. 

    NKPG City
    Pressmeddelande, Sverige

    Norrköpings nya utseende klart

    2022-04-27

    Nu presenteras Citys nya utseende: NKPG City.

    Ladda fler