Tysta leveranser när bebisen sover

Podcast med Budbees grundare och vd

Lyssna direkt

Podcast med Budbees vd Fredrik Hamilton, om punktliga leveranser med hjälp av AI, e-handel i Azerbajdzjan och varför det är fint att misslyckas.

Tysta leveranser när bebisen sover

Med artificiell intelligens, ständig betygsättning och leveranser på kundens villkor vill VD Fredrik Hamilton revolutionera logistikbranschen. Han startade sitt bolag parallellt med studierna på Handels 2015. Sex år senare är logtech-bolaget Budbee värderat till 2,7 miljarder. I det här avsnittet pratar han om hur man kan använda AI för att förutspå leveranstid, om kunden som idéspruta och varför Budbees bud aldrig råkar väcka en sovande bebis.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.40 Fredrik Hamilton om hur idén till Budbee föddes på väg till Azerbajdzjan.

”Jag såg att den delen som var helt orörd var fortfarande logistikdelen.”

2.56 Om skillnaderna mellan e-handeln i Sverige och Azerbajdzjan.

”Vi översatte hemsidan till det lokala språket azeri, men då uppfattade folk det som en scam.”

3.42 Detta är Budbee.

”VI erbjuder samma-dag-leveranser, hemleveranser, boxleveranser, och försöker göra dem snabbt och hållbart.”

4.28 Så tänker Budbee kring hållbarhet.

”Vi var först med att klimatkompensera samtliga leveranser. Och under förra året påbörjade vi en stor omställning till att gå från fossila till fossilfria bränslen.”

6.35 Bryr sig kunderna om hållberhetsaspekten?

”Det senaste året har det hänt rätt mycket. E-handlarna ställer krav, men framför allt slutkonsument.”

7.20 Hur ser Budbee på social hållbarhet?

”Jag känner att vi är en väldigt ansvarstagande arbetsgivare.”

8.37 Så har den snabba tillväxten inom e-handeln påverkat Budbee under pandemin.

”Jag är tacksam att vi hade några år på nacken innan pandemin bröt ut för det gjorde att vi kunde ta tillvara på de möjligheterna som gavs och kunna fylla en viktig samhällsfunktion.”

9.51 Så skiljer sig Budbee från konkurrenterna.

”Vi har, i mitt tycke, den bredaste produktpaletten.”

11.00 Hur ser Fredrik Hamilton på bedömningen att e-handeln mattas av framöver?

”Vi märker inte av det, eftersom vi växer i fler, nya länder och vi adderar nya e-handlare på daglig basis.”

12.43 Därför är Fredrik inte så förtjust i uttrycket ”logistikbolag”.

”Det begränsar vad vi är, vi gör redan i dag mycket mer än bara logistiken.”

13.29 Så använder sig Budbee av AI.

”Med hjälp av AI uppdaterar vi våra modeller för hur vi ska leverera paket och när vi kommer till kunden. Det finns ingen som är bättre där.”

16.44 Därför lanserade Budbee paketskåp.

”Vi har kunnat knyta ihop tjänsterna, så att du som kund kan ändra – jag har beställt hem till min bostad i Stockholm, så då kan jag ändra så att den kommer till ett paketskåp i Finspång istället.”

18.04 Vem kläcker idéerna som tagit Budbee hit?

”Kunderna har definitivt en del, men sen har vi också en organisation som är otroligt duktig på att våga ifrågasätta det gamla.”

19.24 Hur skapar men en kultur där människor vågar föra fram sina idéer?

”Mitt ledarskap innebär att ge mycket ansvar direkt och säga ja till det mesta. Misstag är bland det finaste man kan göra.”

21.10 Vad tror Fredrik Hamilton om framtidens leveranser?

”Saker kommer att automatiseras i högre grad och det kommer att vara mer elektrifiering.”

23.07 Skiljer sig synsättet på logistik mellan de olika marknaderna?

”Sverige är väl den marknaden som är mest välutvecklad när det kommer till nya bolag i branschen.”

24.12 Hur kommer det sig att Sverige fött fram så många bra, nya bolag?

”Det finns otroligt mycket entreprenörskap i Sverige och Sverige har varit, i mitt tycke, oerhört duktiga på att supporta entreprenörer och skapa förutsättningar.”

25.58 Budbee har en jämställd ledningsgrupp. Har man jobbat aktivt för det?

”Vi har rekryterat uteslutande på kompetens och det har fallit sig så.”

26.50 Fredrik Hamiltons fem snabba favoriter.

28.35 Fredrik Hamiltons bästa digitaliseringstips.

”Att verkligen förstå sin egen produkt och vara företagets bästa kund.”

29.11 Fredrik rekommenderar gäst till kommande poddar.

29.36 Så följer du Fredriks fortsatta framfart.

"VI erbjuder samma-dag-leveranser, hemleveranser, boxleveranser, och försöker göra dem snabbt och hållbart."

- Fredrik Hamilton, Budbee

Nyfiken på fler avsnitt?

Johan Henrikson, vd och grundare, Freja eID
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

ID-idé gör succé – Johan Henrikson, Freja eID

Digitala Influencer-podden med Freja eID:s vd och grundare Johan Henrikson, om identitet som produkt.

Johan Schauman, Skatteverket
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital skattjakt – Johan Schauman, Skatteverket

Digitala Influencer-podden med Johan Schauman, chef för digital samutveckling, Skatteverket, om att värna välfärdssystem utan att bygga ett kontrollsamhälle.

UTVECKLA avsnitt 36, Gabriella Åkesson, Stream Lead
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

Stream lead med Gabriella Åkesson, stream lead och javautvecklare på Consid

Podd, UTVECKLA, om stream lead med Gabriella Åkesson, som är just stream lead och javautvecklare på Consid.

Cecilia Ryegård, vd och grundare, Foodchain by Blockchain
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Räkmackan i blockkedjan – Cecilia Ryegård, Foodchain by Blockchain

Digitala Influencer-podden med Cecilia Ryegård, vd och grundare, för Foodchain by Blockchain, om tekniken som löser ett globalt problem.

Rachel Bråthén, yoga girl, digitala influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Snällhetsimperiet – Rachel Bråthén, Yoga Girl

Digitala Influencer-podden med Yoga Girl Rachel Bråthén, om att bygga en karriär på instagram men vägra vara influencer.

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Folkhemmet 4.0 – en bok om det digitala språnget
    Pressmeddelande, Sverige

    Säljsuccé för Folkhemmet 4.0

    2022-06-21

    "Folkhemmet 4.0 - Digitaliseringen förändrar allt" av Peter Hellgren har sålt bäst av alla böcker om digitalisering på Bokus.com den senaste veckan. Ser man till alla ämnen inom samhälle hamnar boken på 13:e plats. 

    Almedalen
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid i Almedalen

    2022-06-16

    Consid finns på plats under Almedalen 2022. Peter Hellgren, vd för Consid, deltar i ett stort antal seminarier och företaget arrangerar också samtal i samverkan med Mötesplats Jönköpings län. 

    Södertälje
    Pressmeddelande, Södertälje, Sverige

    Rekordetablering i Södertälje

    2022-06-10

    Consids expansion till Södertälje blev en succé. Efter bara fyra månader har kontoret redan ett tio-tal anställda och ytterligare ett tiotal på väg in.

    Roboten Sam
    Pressmeddelande, Sverige

    Roboten Sam fixade webben

    2022-06-01

    Sundsvall.se har fått ett helt nytt utseende och ny funktionalitet. En av huvudkaraktärerna bakom arbetet är Sam. Han är en robot.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.