Neoinsurance

Podd med John Ardelius, CTO & medgrundare på Hedvig

Lyssna direkt

Podd med John Ardelius, CTO & medgrundare på försäkringsbolaget Hedvig, om skadeärenden som sköts med AI, neoförsäkringar och kylskåp som felanmäler sig själva.

Neoinsurance

Du kommer ut från jobbet och upptäcker att cykeln har blivit stulen. Men bara några minuter senare finns försäkringspengarna på kontot. Med hjälp av AI och en helt ny affärsmodell vill försäkringsbolaget Hedvig skaka om en traditionstyngd bransch. John Ardelius är CTO och medgrundare på Hedvig. I det här avsnittet av Digitala influencer-podden pratar han om varför försäkringsbolagen halkat efter i digitaliseringen, hur artificiell intelligens kan förändra hela branschen och varför du inte ska satsa på en framtid som fotomodell.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.57 Vad är Hedvig?

”Vi är ett försäkringsbolag och det som skiljer oss lite från andra försäkringsbolag är att vi jobbar väldigt mycket med tillit till våra medlemmar och användarupplevelsen.”

2.43 Så gick det till när John grundade Hedvig 2017, tillsammans med Lucas Carlsén och Fredrik Fors.

”Fredrik och Lukas är barndomsvänner och hade redan pratat om den här branschen, som var mogen för disruption. Jag träffade Fredrik på Tranan första gången, över en middag, och kände att det här är nog den trion som ska göra om branschen.”

4.06 John om hur de byggde Hedvigs plattform på bara ett par veckor.

”Jag och vår första utvecklare bestämde oss, lite managementkonsultmässigt, för att om tio veckor ska det finnas ett system där vi kan försäkra vår första person.”

4.52 Så ser Hedvigs affärsidé ut.

”Vi tar en fast procentandel på alla premier som vi får in, som ska täcka det operationella och så att vi kan växa bolaget, allt därutöver ger vi till välgörande ändamål. Vi ska inte tjäna pengar på att betala ut mindre.”

6.10 Om de tunga riskkapitalister, såsom Sven Hagströmer och Nicklas Storåkers, som gick in i Hedvig tidigt.

”Just Nicklas och Sven hade erfarenheter från Avanza och att digitalisera en bransch, så det kändes redan första gången då vi träffade som att vi förstod varandra väldigt bra.”

6.52 Hedvig har en genomsnittlig svarstid på ett ärende på sex minuter. Hur är det möjligt att vara så snabba?

”Jag vet inte om jag tycker att det är så snabbt, eller ganska långsamt, jag vet ju hur snabbt det skulle kunna gå att reglera en skada och det är några sekunder, egentligen. Vi har lagt otroligt mycket tid på att bygga bort alla operationella trögheter och flaskhalsar.”

8.20 Så stor andel av ärendena har Hedvig automatiserat.

”Vi har fortfarande en person i loopen, men det är av regulatoriska skäl framför allt, den stora merparten ärenden skulle vi säkert kunna göra på under en minut.”

8.35 Hedvig begär inte ens en polisanmälan vid stulen cykel. Är inte det lite riskabelt?

”Vår filosofi är att, är man medlem i Hedvig så är vi i samma lag. Det var många som var oroliga för försäkringsbedrägerier men det har funkat väldigt bra.”

9.42 Om Hedvigs varumärke.

”Vi har lagt mycket arbete på att bygga det här starka varumärket som inte ska spela så mycket på att man ska vara orolig och ha en tjock säkerhetsdörr, utan lev livet som du vill, är du med Hedvig kommer det att lösa sig.”

10.37 Är Hedvig lönsamt idag?

”Det är vi inte. Vi kommer nog att försöka växa så mycket vi kan innan vi går mot lönsamhet.”

11.09 Vad var det med AI och maskininlärning som lockade John Ardelius från första början?

”Jag har alltid fascinerats av att en dator kan tränas till att göra en människas jobb, var gränserna går för det där har alltid fascinerat mig.”

13.48 Hur hittar Hedvig kompetens?

”Det är något jag tycker att vi lyckats bra med, och vi har inte rekryterat så mycket från den traditionella försäkringsbranschen, och det har varit ett medvetet val. Vi har rekryterat mycket teknik- och produktmänniskor, som jobbat med konsumentprodukter och där är Stockholm långt framme.”

16.14 Hur kommer försäkringsbranschen utvecklas framåt?

”Det är många som pratar om preventiv försäkring, med smarta hem och IoT, då skulle man kunna ligga ett steg före – om du har ett läckande kylskåp skulle det också kunna ringa en hantverkare, och det ingår i din hemförsäkringstjänst.”

18.29 Varför går det ändå så trögt att digitalisera försäkringsbranschen?

”Har man funnits väldigt länge och byggt sin datastack under 80- och 90-talet, så har man massor av olika system, och bara att städa upp runt GDPR tar väldigt mycket tid. Sen, så är man ett lönsamt företag så finns det inte så mycket anledning till oro heller.”

19.26 I våras fick Hedvig tillstånd från Finansinspektionen, vad innebär det?

”Det innebär att vi får försäkra människor i hela EU och vi kan innovera på själva försäkringsprodukten. Tidigare var vi en försäkringsförmedlare som var beroende av en annan aktörs försäkringstillstånd.”

19.52 John Ardelius fem snabba favoriter.

22.04 Om Hedvigs expansionsplaner.

”Jag tror att vi kommer att göra det lite stegvis, försäkring är ändå en ganska kulturellt knuten produkt som konsumeras väldigt olika i olika länder.”

24.11 John Ardelius bästa tips till det företag som vill använda AI i verksamheten.

”Börja inte med att lära dig algoritmer och försöka förstå det nitty gritty. Det finns jättemånga bra open source-verktyg, jättemånga bolag som bara bygger plattformar för AI och datahantering.”

25.22 Kommer AI ta våra jobb?

”Det tror jag absolut, och kanske i branscher som man inte tänker att man ska bli av med jobbet. Fotomodell är ett sådant jobb, för photoshop-filtren börjar bli så bra att det går att göra allting ändå.”

27.21 Är Sverige fortfarande ett föredöme vad gäller digitala tjänster och digital utveckling?

”Absolut, just det stora antal startups vi har i Sverige som lyckats gå från ingenting till miljardbolag är otroligt inspirerande.”

28.00 Var är Hedvig om fem år?

”Då finns vi nog på de flesta marknader i Europa och kan verkligen börja se skalfördelarna – att vi kan göra väldigt intressanta saker med vår data.”

28.40 John Ardelius rekommenderar gäst till kommande poddar.

29.18 Så följer man John Ardelius och Hedvigs fortsatta framfart.

”Jag och vår första utvecklare bestämde oss, lite managementkonsultmässigt, för att om tio veckor ska det finnas ett system där vi kan försäkra vår första person.”

- John Ardelius, CTO & medgrundare Hedvig

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid