Bilbana på riktigt

Podd med Karin Ebbinghaus, vd på Elonroad

Lyssna direkt

Podcast med Karin Ebbinghaus, vd på Elonroad, om att ladda elfordon i farten – en affärsidé i gränslandet mellan galenskap och genialitet.

Bilbana på riktigt

Från legoprojekt till bilbanor i naturlig storlek – Lundabolaget Elonroad har gjort en raketresa i sin satsning på att elektrifiera de svenska vägarna. Med laddningsskenor i marken och 5G-teknik vill man bygga bort batteristressen och bidra till en fossilfri fordonsflotta. I det här avsnittet av Digitala influencerpodden berättar vd Karin Ebbinghaus om en företagsidé som föddes i snömodden på en väg i Skåne och om att strömma el som man strömmar musik, i en framtid där både vägen och bilen är uppkopplade.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.55 Detta är Elonroad.

”Vi är faktiskt precis vad vi heter: el på vägen. Vi har byggt en laddinfrastruktur som medger att man laddar i farten. Du kan strömma laddning på samma sätt som du strömmar musik.”

2.35 Så uppstod idén från första början.

”Vår grundare Dan Zaethreus var ute och körde i snöoväder, och det bildas ju alltid en liten snöhög på vägen mellanhjulparen. Då gick hans hjärna igång: Men tänk om det låg någonting där som jag kunde ladda min elbil på?”

5.05 Så hamnade Karin Ebbinghaus på Elonroad.

”Det var någonting i Dans framställan av den här idén som fick mig att känna att om Spotify kan komma från Sverige och sätta en hel industri på sin ända, varför skulle vi inte kunna göra det med laddning? Det är så galet att det är helt disruptivt.”

6.56 Så ser konkurrensen ut för Elonroad.

”Det största bolaget och den mest traditionella och robusta teknologin står ju Siemens för, de gör trådbunden laddning, alltså att du sätter upp stolpar med trådar i luften så att du laddar ovanifrån, ganska likt tåg. Nackdelen med den är att det är ju bara lastbilar som är höga nog att nå det.”

8.43 Så funkar tekniken.

”När ett fordon kommer körande över vägen så skickar det en krypterad radiosignal, som identifieras av antennmottagaren i vägen. Och om det är ett behörigt fordon så slår vi på energiöverföringen en meter åt gången.”

10.44 Så monteras elvägen.

”Vi har två versioner: En version som man kan lägga ovanpå asfalten, som sticker upp 3,5 centimeter på det högsta. Men det går inte på motorvägen, vi är måna om att det ska vara säkert för motorcyklister. Så då har vi också den versionen som man fräser ner så att den ligger i asfalten.”

11.58 Här finns tekniken i nuläget.

”I dagsläget har vi levererat en parkerings-laddlösning, det finns ett fordon i Malmö som har gått i nästan två år, som kör för DHL. Och så har vi precis levererat till Helsingborgs hamn, där de ska testa två fordon. Vi har ett antal sådana projekt som ska levereras under våren. Vi är såklart också med i en upphandling som finns ute nu, som går ut på att bygga två mil elväg mellan Örebro och Hallsberg.”

12.49 Funkar tekniken även på snötäckta vägar?

”Vatten klarar den ju, men kommer det några decimeter snö kommer det vara svårt att ladda tills det är plogat. Men när det är plogat tar värmeslingorna i vägen bort det yttersta lagret så att du kommer i kontakt.”

14.12 Om Elonroads samarbetsavtal med Tele2.

”Vi ser att den här vägen och fordonen i framtiden kommer att vara uppkopplade. Det här IoT-samhället man har pratat om – det börjar komma nu. 5G och uppkoppling är viktigt för att vi ska kunna ha den flexibiliteten vi vill ha. Att jobba med Tele2 och se hur den här telekomindustrin vuxit fram är en förebild för hur det här också skulle kunna växa fram.”

15.20 Så har den snabba utvecklingen av elektriska fordon de senaste åren påverkat Elonroad.

”Jag tror det var vid årsskiftet vi passerade över 300 000 laddbara fordon i Sverige ­– den utvecklingen har ju gått mycket fortare än vad jag tror att både lagstiftare och fordonsindustrin räknat med.”

16.59 Så länge dröjer det innan vi kan köra på svenska vägar utan att behöva stanna och ladda någonstans.

”Svenska regeringen har nu sagt att de gör det här första projektet med elvägen mellan Örebro och Hallsberg, sen planerar de ju att bygga ut 300 mil elväg i Sverige de närmaste tio åren. Där tänker de sig nog främst att detta ska gälla tung trafik ­­­– lång distans. Men vår förhoppning är att man väljer en teknik som alla skulle kunna nyttja.”

18.05 Så står sig Sverige jämfört med övriga världen när det kommer till elektrifiering.

”Sverige har ju tagit en ganska framåtlutad position i det här och metodiskt testat olika teknologier. Man har gjort fyra piloter – två avslutade och två pågående – för att testa fyra olika teknologier och samla kunskap. Där tycker jag att Trafikverket gjort ett fantastiskt jobb. I Tyskland har man i princip bara testat sin egen tyska lösning.”

19.36 Bör vi låna pengar för att påskynda elektrifieringen av vägnätet?

”Jag tycker kanske att vi bör låna pengar för att skynda på omställningen till klimatsmartare alternativ, vad det än skulle kunna vara ­–järnvägar, elvägar eller vätgasflygplan. Och där tror jag det är viktigt att man inte fastnar i en teknologiångest – att vi måste välja rätt. För det är inte så innovation och utveckling har skett.”

21.03 Om möjligheterna som öppnar sig med all den data som samlas in via elvägarna.

”Vi kan ju veta hur mycket energi vi har vid en viss tidpunkt och så portionerar vi ut det till användarna som finns. Men vi kan också prediktivt se vilken tid det inte kommer finnas så mycket energi och då kan vi prissätta laddningen så att vi styr folks beteende.”

22.45 Så stort problem utgör elbristen.

”Det kommer vara ett problem för alla i takt med att vi ska elektrifiera så mycket som möjligt. Men om du laddar på en elväg eller om du laddar när du står still – det är fortfarande samma energi som ska in i batterierna.”

24.17 Karin Ebbinghaus fem snabba favoriter.

26.44 Så kommer framtidens smarta städer se ut.

”När det gäller mobilitet måste vi på nåt sätt få ner bilismen. Sedan finns det ju vissa studier som säger att självkörande fordon kommer att öka trafiken, men vi kanske kan få ner antalet fordon, så att vi har ett par självkörande poddar som på dagarna kan transportera människor, och sedan får man sina paket och annat transporterat på natten av samma fordon.”

28.02 Karin Ebbinghaus rekommenderar gäst till kommande poddar.

28.47 Så följer du Karin Ebbinghaus och Elonroads fortsatta framfart.

”När ett fordon kommer körande över vägen så skickar det en krypterad radiosignal, som identifieras av antennmottagaren i vägen. Och om det är ett behörigt fordon så slår vi på energiöverföringen en meter åt gången.”

- Karin Ebbinghaus, Elonroad

Nyfiken på fler avsnitt?

Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Kompetensbristen – sanning eller myt? – Ulrika Lindstrand, Sveriges Ingenjörer

Digitala Influencer-podden med Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, om vår tids stora ödesfråga: kompetensförsörjningen.

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA, avsnitt 35, Devsecops
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk

Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    2 dagar sedan

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.