Podd med WWF:s kommunikations­chef

Naturens röst i alla kanaler

Lyssna direkt

Podcast med Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF, om matappar som maktfaktor, digital aktivism och om varför omställning inte är detsamma som att avstå.

Naturens röst i alla kanaler

2021 har utnämnts till supermiljöåret, då många viktiga globala beslut ska tas kring klimatet och den biologiska mångfalden. Bland dem som satt ljuset på de här frågorna allra längst finns Världsnaturfonden Sverige, som fyller 50 år i år. Pandor, fjällrävar och regnskog har räddats i kampanjer som på senare år blivit digitala framgångssagor. I det här avsnittet av Digitala Influencer-podden berättar WWF:s kommunikationschef Lisbeth Larsson om hur man kommunicerar sambandet mellan pandemi och brist på biologisk mångfald, om matapparna som förändrar en hel bransch och om varför hon drömmer om fler medelålders manliga influencers.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.48 Vilka är WWF?

”WWF är världens naturorganisation. Våra stora globala mål är att stoppa förlusten av livsmiljöer, stoppa artutrotningen och halvera våra ekologiska fotavtryck.”

2.26 Hur firar WWF 50 år?

”Vi har bland annat lagt upp 50 olika förändringar på vår websida och där kan man anta små eller stora förändringar för klimatet eller den biologiska mångfalden. Det är allt från väldigt enkla saker som att hänga tvätten istället för att torktumla den, till att ställa om sitt resande.”

4.41 Vilka är WWF:s viktigaste kommunikationskanaler?

”Det blir lite olika beroende på vem vi riktar oss till. Vi har över en halv miljon följare på Facebook, vi jobbar med Instagram TikTok, LinkedIn, Twitter och Youtube.”

5.48 Om olika kommunikation i olika kanaler

”Instagram är mer vår kanal för att inspirera, komma med positiva budskap, kommunicerat via jättefina bilder. De andra kanalerna har lite andra syften, vi når kanske ut mer till beslutsfattare och företag via Twitter.”

7.08 Om behovet av konstruktiv kommunikation

”Ofta när man pratar om omställning är det ofta att man ska avstå saker och ting. Vi vill vända det till: vad får vi istället?”

8.06 Får WWF gehör från politiken?

”Jag tror absolut att vi har en påverkan, just eftersom vi är vetenskapligt och forskningsbaserat.”

8.41 Hänger det regulatoriska med i omställningen?

”Det vi framför allt behöver är konkreta åtgärder, inte bara att man sätter mål.”

9.06 Hur påverkades WWF:s kampanjande av pandemin?

”Vi kunde prata om det som var relevant, kopplat till djur och natur och pandemin. Till exempel: varför har vi den här typen av pandemier – kopplingen till sjukdomar som sprids mellan djur och människor, som beror på att vi skövlar och avverkar skog.”

11.39 Har WWF kunnat dra nytta av det plötsligt uppblossande intresset för svensk natur?

”Ja till viss del. Nu har vi en stor skogsdebatt som kanske beror på att människor har kommit ut i naturen och kommit fram till att den inte ser ut som man hade förväntat sig.”

12.58 Vilka förändringar i svenskarnas intresse för klimat och biologisk mångfald har skett de senaste åren?

”Det har ökat. Vi mäter ju till exempel hur man bedömer hotet mot biologisk mångfald, jämfört med andra hot i samhället, och här ser vi ju att allt fler uppfattar förlusten av biologisk mångfald som ett reellt hot.”

14.15 Skiljer sig intresset för miljön mellan generationer?

”De som inte ställer om i så hög grad tyvärr, är de medelålders männen. Det är de lite äldre grabbarna vi behöver jobba mer med. Jag hade velat se lite fler starka manliga influencers som är lite äldre och tar ställning.”

15.26 Om vikten av influencers i kommunikationen.

”Ja, under det här jubileumsåret har vi fått med säkert 75-80 influencers och artister som utan ersättning antagit vissa av förändringarna på vår sajt och kommunicerat det i sina egna kanaler. Det betyder mycket för oss.”

16.19 Hur finansieras WWF:s verksamhet?

”Merparten är privatinsamlade medel, det står för ungefär hälften och det är jätteviktigt för oss eftersom vi är oberoende, vi ska alltid vara naturens röst.”

17.27 Om begreppet ”slacktivism” ­– att man delar saker som inte kräver något större engagemang.

”Jag tror att människor idag vill göra mer, vi får ofta frågan: hur kan vi göra mer? Och för att ta tillvara det här intresset har vi skapat en gejmifierad plattform som heter ”Agera”, där man kan skapa sin profil och få roliga tillbehör om man har gjort saker som att skriva på namninsamlingar, antagit någon av utmaningarna eller så.”

18.52 Om vikten av att fokusera på maten i WWF:s kampanjer.

”Maten utgör 25 procent av individens klimatavtryck, så det är en väsentlig del om vi ska leva hållbart och släppa ut mindre växthusgaser, men maten är ju också nyckeln till den biologiska mångfalden.”

20.12  Så jobbar WWF med appar.

”Vi har flera matappar som köttguiden, fiskguiden och vegoguiden, och de är jättespännande för de är verktyg både för konsumenter och marknaden – butiker och livsmedelskedjorna, stora aktörer som baserar sitt urval på de här guiderna.”

21.48 Hur mår fiskarna i svenska hav och vattendrag?

”Våra hav har stora utmaningar. Östersjön mår inte bra, vi har torskar som var stora som halva ben, de är idag smala och spinkiga som en normal slips”

24.25 Kommer detta vara en viktig valfråga?

”Absolut! Vi ser redan att klimatet har kommit än där men vi vill ha ännu mer fokus på biologisk mångfald.”

24.40 Lisbeth Larssons fem snabba favoriter.

26.00 Lisbeth ger sitt bästa tips till det företag som verkligen vill få sin publik att engagera sig i en fråga.

”Människor reagerar på lite olika sätt, vissa reagerar på det positiva – att man blir glad eller överraskad. Andra reagerar mer på trigegrs som gör en arg eller kanske till och med lite rädd. Och ska man väcka engagemang måste man jobba med båda.”

26.56 Vilka positiva saker kan lyftas vad gäller den biologiska mångfalden?

”Bävern var ju ett tag nästan borta från Sverige, den ser vi ganksa ofta nuförtiden, havsörn, fjällräv och svenska rovdjur är tillbaks. Och tittar vi internationellt var det kris för valarna, men idag är många av valarterna tillbaka.”

28.02 Lisbeth rekommenderar gäst till kommande poddar.

28.25 Så gör du för att bidra till WWF:s viktiga arbete.

29.29 Så följer du Lisbeth Larssons och WWF:s fortsatta framfart.

”Det vi framför allt behöver är konkreta åtgärder, inte bara att man sätter mål.”

- Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF

Nyfiken på fler avsnitt?

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA, avsnitt 35, Devsecops
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk

Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Mios vd Björn Lindblad i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio

Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    17 timmar sedan

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    23 timmar sedan

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    SVD Affärsbragd
    Pressmeddelande, Sverige

    Consid finalist i SvD Affärsbragd

    2022-05-16

    Consids grundare, Peter Hellgren och Henrik Sandell, fick flest röster när läsarna fick säga sitt i SvD Affärsbragd. Nu tar en jury vid och den 23 maj meddelas vem som vunnit den prestigefyllda utnämningen.

    Platsvarumärket Halmstad - Människor i Halmstad på uteservering
    Pressmeddelande, Sverige

    Nytt platsvarumärke breddar bilden av Halmstad

    2022-05-04

    Mer än sandstränder och Per Gessle – med sitt nya platsvarumärke breddar Halmstads kommun bilden av staden och positionerar sig på nytt.

    Ladda fler