En svensk e-handelsninja

Podd med Pelle Pettersson, grundare och vd på Omniarch

Lyssna direkt

Podcast med Pelle Pettersson, vd och grundare av Omniarch, om vikten av att närvara i många kanaler, liveshopping i Kina och det överdrivna ryktet om butiksdöden.

En svensk e-handelsninja

Han började sälja bildelar på nätet redan som 16-åring och kröntes därefter till kung över e-handeln med klockor. Pelle Pettersson har kallats en svensk e-handels-ninja och driver idag egna konsultbyrån Omniarch, som hjälper flera av Sveriges största företag att växa både på och utanför nätet.  I detta avsnitt av Digitala Influencerpodden snackar Pelle Pettersson bland annat om vikten av att skapa en likartad upplevelse i alla kanaler, kommenterar Amazons inträde på den svenska marknaden och förklarar varför det är en synd i e-handelssammanhang att skicka dyra byxor i en brun pappkartong.

Höjdpunkter från avsnittet:

1.29 Detta är Omniarch.

”Min bakgrund kommer från omnichannel – omnikanal– så det var givet att vi ville ha med det i namnet. Och vi ville kombinera det med vår affär, det vill säga att vi bygger en båge mellan kundens mål och hur man faktiskt levererar det.”

2.05 Om betydelsen av ordet omnichannel.

”Förenklat kan man väl kalla det en sömlös upplevelse. Det vill säga: oavsett vilken kanal du besöker en butik i, så ska den upplevas på samma sätt.”

2.54 Dessa kanaler är på väg ut och på väg in.

”Det är mycket snack om marknadsplatser och vad som händer med dem, inte bara Amazon. Sedan har vi integritetspolicyn som påverkar Facebook mycket och din annonsaffär på Facebook. Så det är marknadsplatser som är lite på väg in, och Facebook som kanske lite mer är på väg ut.”

4.18 Om den fysiska butikens vara eller icke vara i framtiden.

”Jag är övertygad om att de kommer att finnas kvar. Däremot kommer köpcenter, och den traditionella form som de finns i idag, förändras. Och det är väl Mall of Scandinavia ett bra exempel på – att man börjar kombinera köpcentrum med upplevelse mycket mer. Vi går också mer från hyllförsäljning till att bli mer inspirativa.”

6.07 Är omnikanal ett faktum nu?

”Ska man hårdra det så är det faktiskt, speciellt i Sverige, flera retailers som ännu inte når hygienkraven. Häromdagen handlade jag på en stor känd kedja, handlade online, ville lämna tillbaks i butik, men fick inte det, utan måste skicka tillbaka digitalt.”

7.24 Om den begynnande trend mot att kunden allt mer äger sin egen data och hur det påverkar e-handeln.

”Data är i särkslass det viktigaste för en e-handlare. Och det som är i särklass viktigast, men som inte påverkas av att kunden äger sin egen data, det är att förstå vad det är som är kundens drivkrafter. Vad bygger lojalitet hos en kund? Vad är det för ingångsprodukt en kund köper för att sedan bli lojal till ett varumärke?”

8.29 Detta gör en kund lojal.

”Det finns exempel på varumärken som släppt kollektioner som kanske är lägre i pris, inriktade mot sport till exempel, där det bara handlar om att få in kunden och sedan få kunden att köpa dyrare och dyrare saker. Ingångsprodukten kanske var en sport-t-shirt för 250 kronor, men nästa år köper kunden höstjackan för 15 000.”

9.51 Är Sverige bra på e-handel?

”Utifrån förutsättningarna tycker jag att vi är väldigt duktiga. Ta USA eller Kina – de har en helt annan volym på sin e-handel och typ av besökare och mängd, vilket gör det betydligt enklare för dem att testa saker och komma fram till slutresultat.”

11.35 Om e-handelstrenden som vi kan vänta oss i Sverige inom kort.

”Liveshopping beräknas stå för 25–30 procent av Kinas totala e-handelsomsättning. Säg att när vi i Sverige sitter och tittar på Idol och ser en sångare gå ut på scen, så kan vi direkt beställa skjortan från den personen – så långt har man kommit i Kina. När vi är där i Sverige, då kommer liveshopping att vara gigantiskt.”

14.53 Om Amazons etablering på den svenska marknaden.

”Vi har inte sett någon stor påverkan än, men det kommer allt eftersom. Vi ser att Amazon tar Google-plats, man börjar annonsera mer, skapa mer och mer räckvidd och bygger en ännu större kundbas. Men jag är egentligen inte speciellt orolig för det, utan man behöver bara sätta en strategi för hur man ska synas och närvara på Amazon – om man ska göra det.”

15.50 Då är Amazon rätt för ditt företag.

”Jag tror inte det är rätt till exempel om du är ett klädesmärke – att kopiera allt och lägga det på Amazon. Tar du däremot fram en unik kollektion, unika färger eller unik drop – och säljer den på Amazon, då tror jag att det kan vara rätt.”

17.08 Pelle berättar om när han startade sin första e-handel som 16-åring.

”Jag bestämde mig för att sälja bildelar online. Den enda nackdelen med det var att det i princip inte fanns någon e-handel på den tiden och ingen som förstod att man kunde handla bildelar på nätet.”

18.27 om nästa e-handelsprojekt, Klockkungarna.

”Ett av de största hålen på marknaden var en äldre bransch som inte var så moderniserad eller e-handelsstyrd och det var klockor.”

19.34 Pelle Pettersson ger sitt bästa tips till den som skulle vilja starta en e-handel i dag.

”Om jag skulle starta en e-handel idag, skulle det absolut vara inom ett intressebaserat segment. Typ fiske. Det är en enorm marknad men ännu inte överetablerat med e-handlare, eller starta ett fiskevarumärke som man kunde starta en digital identitet runt och nå ut till miljontals fiskare varje dag.”

21.22 Så kommer du igång.

”En av de absolut första rekommendationerna är: det är bara att göra. Sätt igång. Lägg inte alla pengar på en plattform, för då har ni inte råd med marknadsföring sen, säkerställ att ni har råd att skaffa kunder i början och säkerställ att ni är väldigt bra på att ta emot era kunder så att ni bygger upp en lojalitet.”

22.28 Om vikten av att ta hand om kunden hela vägen genom köpet.

”Säg till exempel att jag köper en outdoorbyxa. Jag hittar den på nätet, varumärket känns proffsigt, upplevelsen på sajten känns jättebra, det är enkelt att beställa, den kommer snabbt nästa dag, så går jag och hämtar den, möts av en brun kartong, och inne i den ligger en halvtrasig plocksedel och en skrynklig plastpåse med byxorna. Byxorna är fantastiska, men upplevelsen blir då lite halvdan.”

24.58 Om pandemin som fick ut den äldre generationen på nätet.

”Jag tycker att Meds.se är ett jättebra exempel, de öppnade en speciell telefonlinje för äldre för att hjälpa dem med e-handeln, men jag tycker också att vi ser en trend åt andra hållet.”

25.39 Om den yngre generationens krav på hållbarhet inom e-handeln.

”För den yngre generationen ser vi en tydlig förflyttning mot att fri frakt inte längre är lika viktigt, det behöver inte vara fria returer, och leveranstiden behöver inte längre vara 1–2 dagar, det är viktigare att det är hållbart och miljövänligt.”

27.44 Detta är Omniarch.

”Omniarch är en tillväxtbyrå för e-handelsbolag eller retailers. Vi hjälper bolag med deras digitala tillväxt. Så vill man växa på nätet ringer man oss, så går vi in och stöttar både på strategisk och operativ nivå. Idag jobbar vi med 50–60 av Sveriges största och kändaste varumärken och retailers.”

28.43 Pelle Petterssons Fem snabba favoriter.

29.40 Pelle rekommenderar en gäst till kommande poddar.

30.11 Så följer du Pelle Pettersson och Omniarchs fortsatta framfart i e-handelsvärlden.

”Det är mycket snack om marknadsplatser och vad som händer med dem, inte bara Amazon. Sedan har vi integritetspolicyn som påverkar Facebook mycket och din annonsaffär på Facebook. Så det är marknadsplatser som är lite på väg in, och Facebook som kanske lite mer är på väg ut.”

- Pelle Pettersson, Omniarch

Nyfiken på fler avsnitt?

Kristine Ulander, DIGG
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Delad data – dubbel glädje – Kristine Ulander, DIGG

Digitala Influencer-podden med Kristine Ulander, strateg på DIGG, om kopplingen mellan datadelning och tillväxt.

Tim Bjelkstam, vd och grundare, TipTapp, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från app till tipp – Tim Bjelkstam, Tiptapp

Digitala Influencer-podden med Tiptapps vd och grundare Tim Bjelkstam, om tjänsten som tog både lagstiftare och politiker på sängen.

Pär Wallin, chef IoT och proptech, Heimstaden, i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Ett hem i molnet – Pär Wallin, Heimstaden

Digitala Influencer-podden med Pär Wallin, chef för IoT och proptech på Heimstaden, om smarta hem och digitala hyregäster.

UTVECKLA, avsnitt 35, Devsecops
2 min lästid
podd:
UTVECKLA

DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, Snyk

Podd, UTVECKLA, om DevSecOps med Joakim Bajoul Kakaei, senior software engineer på Snyk.

Per Strömberg, vd ICA Gruppen, Digitala Influencerpodden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Robotmat – Per Strömberg, vd ICA Gruppen

Digitala Influencer-podden med Per Strömberg om robotplock på lagret och drönarsläpp i skärgården.

Erik Bennerhult, vd Naktergal, DIP
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Får trögrörlig bransch att flyga – Erik Bennerhult, vd Näktergal

Digitala Influencer-podden med Näktergals vd Erik Bennerhult, om hur ny teknik kan göra bolån mer demokratiska.

Henrik Nilsson, Inrego, Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Från linjärt till cirkulärt – Henrik Nilsson, grundare Inrego

Digitala Influencer-podden med Inregos grundare Henrik Nilsson, , om återbruk istället för återvinning och avfall som resurs.

Mios vd Björn Lindblad i Digitala Influencer-podden
6 min lästid
podd:
Digitala influencer-podden

Digital ommöblering – Björn Lindblad, vd Mio

Digitala Influencer-podden med Mios vd Björn Lindblad, om att möblera om digitalt i en otymplig bransch.

Ladda fler

Har du förslag på en digital influencer till podden?

Tipsa oss gärna i formuläret!

    Senaste nytt på Consid

    bilprovningen
    Pressmeddelande, Sverige

    Bilprovningen väljer Consid som digitaliseringspartner

    1 dag sedan

    När Bilprovningen nu söker en partner för att intensifiera arbetet med att digitalisera kundresan föll valet på Consid. Målsättningen är att fortsatt vara kundernas förstahandsval på fordonsbesiktningsmarknaden.

    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Ny chef för Consid i Gävle

    2022-05-20

    It- och kommunikationsföretaget Consid expanderar kraftigt i Gävle. De närmaste två åren förväntas satsningen ge ett 40-tal nya arbetstillfällen. Skutskärbon Therese Murdock är Consids nye kontorsansvarige i Gävle och den som ska leda satsningen.

    Oslo
    Norge, Pressmeddelande, Sverige

    Rekordstart för Consid i Norge

    2022-05-18

    Etableringen av Consid i Norge har fått en rekordstart. På några få månader har företaget anställt ett 20-tal personer, skaffat nytt kontor och ingått avtal med ett 15-tal kunder.

    Isac Gunnarsson, studentambassadör i Karlstad, Diana Kalafs, rekryterare HR i Karlstad
    Pressmeddelande

    Consid Karlstad först att anställa studentambassadör

    2022-05-18

    It-konsultbolaget Consid växer i rekordfart. För att locka unga talanger till bolaget anställer Karlstadkontoret nu en studentambassadör.

    Ladda fler

    Anpassa dina datapreferenser

    Vi använder data för att analysera trafik på vår webbplats och dela information om användningen till våra analyspartners. Du kan läsa mer och ändra dina val på vår sida om datahantering och cookies. Läs mer på vår sida om datahantering och cookies.

    Funktionella cookies känner igen dig på vår webbplats och kommer ihåg dina tidigare valda inställningar. Dessa kan inkludera det språk du föredrar, platsen du befinner dig på, lyssna på ljud eller titta på en video. En blandning av cookies från första och tredje part används.

    Marknadsföringscookies används för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Ibland behöver vi information om din ålder, kön och intresse. Vi delar ibland vissa begränsade aspekter av dessa data med tredje part i reklamsyfte, till exempel Google. Informationen kan omfatta användarens plats, sökhistorik, YouTube-historik och data från webbplatser som fungerar med Google, och den används för att tillhandahålla aggregerad och anonymiserade insikter om användarbeteende på flera enheter.

    Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som garanterar grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.

    Prestandacookies är cookies som används specifikt för att samla in data om hur vår webbplats används, vilka sidor som besöks oftast eller om du får felmeddelanden på vissa webbsidor. Dessa cookies övervakar endast webbplatsens prestanda när användaren interagerar med den. Ingen av denna information kan användas för att identifiera dig. Allt är aggregerat och därför anonymiserat.